Application of the RolePlaying Method to Increase Students' Understanding of the Story of the Prophet and the Messenger in Grade IV SD Negeri 001 Meranti Omas
Keywords:
role playing method, student understanding,, the story of the Prophet and the Messenger,, Islamic Religious Education, SD.Abstract
Abstract: This research aims to improve students' understanding of the story of the Prophet and the Prophet through the application of the role-playing method in grade IV of SD Negeri 001 Meranti Omas. The research method used is Classroom Action Research (PTK) with the Kemmis and McTaggart models, which consists of two cycles. Each cycle includes the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this study are 25 grade IV students. Data collection techniques are carried out through observation, interviews, evaluation tests, and documentation. The results of the study show that the application of the role-playing method can increase students' understanding of the story material of the Prophet and the Messenger. This increase is evidenced by the results of student learning evaluations that have increased from cycle I to cycle II. In the first cycle, the average student score reached 68 with a completion percentage of 60%. In cycle II, the average score increased to 85 with a completion percentage of 88%. In addition to improving grades, the role-playing method also makes students more active, enthusiastic, and confident in the learning process. Thus, the role-playing method has proven to be effective in increasing students' understanding of the story of the Prophet and the Prophet in grade IV of elementary school. Keywords: role playing method, student understanding, the story of the Prophet and the Messenger, Islamic Religious Education, SD.References
Ahmad, R. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Active Learning.
Jakarta: PT Gramedia.
622
Ali, M. (2022). "Efektivitas Metode Bermain Peran dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa
pada Mata Pelajaran PAI." Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 45-60.
Arsyad, A. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Digital dalam Pendidikan Agama Islam.
Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Azhar, S. (2021). "Implementasi Model Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Agama
Islam di SD." Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(1), 75-89.
Baharuddin, H. (2023). Psikologi Pendidikan Islam: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran.
Bandung: Alfabeta.
Basri, H. (2021). "Penerapan Metode Bermain Peran dalam Meningkatkan Karakter Religius
Siswa SD." Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 15(3), 103-117.
Dewi, N. (2022). Pembelajaran PAI di Era Digital: Inovasi dan Tantangan. Surabaya:
Penerbit Erlangga.
Fadillah, R. (2020). "Metode Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam." Jurnal
Pendidikan Islam Nusantara, 8(2), 90-104.
Fitriani, L. (2023). Meningkatkan Kreativitas dalam Pembelajaran PAI melalui Bermain Peran.
Yogyakarta: Deepublish.
Hidayat, T. (2022). "Peran Metode Bermain dalam Penguatan Nilai Keislaman pada Anak
Usia Dini." Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 9(1), 112-125.
Jamal,A.(2021)."Peningkatan Motivasi Belajar Siswamelalui MetodeBermainPerandi Sekolah
Dasar." Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 7(4), 120-134.
Kartini, S. (2023). Metode Pembelajaran Kreatif dalam Pendidikan Islam. Bandung: CV
Rosda Karya.
Kusuma, R. (2020). "Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam di SD."
Jurnal Pendidikan Karakter Islam, 6(2), 78-92.
Lestari, A. (2021). Strategi Pengajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Karakter. Jakarta:
Penerbit Raja Grafindo Persada.
Maulana, B. (2022). "Efektivitas Model Bermain Peran terhadap Pemahaman Konsep
Keislaman Siswa SD." Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 12(1), 98-112.
Munir, M. (2023). Inovasi Pembelajaran PAI: Teori dan Praktik di Sekolah Dasar. Malang: UB
Press.
Nasution, D. (2020). "Penerapan Pendekatan Bermain dalam Pembelajaran PAI untuk Siswa
SD."
Jurnal Riset Pendidikan Islam, 5(3), 67-80.
Nurfadilah, R.(2021). Model Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Islam. Semarang: Widya
Karya.
Prasetyo,A.(2022)."Pengaruh Metode Bermain Peran terhadapHasil Belajar Siswa dalam PAI."
Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 11(4), 134-148.
Rahmat, Z. (2023). Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa melalui Pembelajaran PAI Berbasis
Bermain Peran. Bandung: Alfabeta.
Rahayu, D. (2021). "Metode Bermain Peran sebagai Alternatif Pembelajaran PAI
yang Menyenangkan." Jurnal Pendidikan Islam Terapan, 14(3), 50-64.
Ridwan, F. (2022). "Strategi Guru dalam Mengembangkan Pembelajaran Bermain Peran
pada Mata Pelajaran PAI." Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 8(2), 88-102.
Rizki, H. (2020). Pembelajaran Interaktif Berbasis Nilai Islam di Sekolah Dasar.
Surabaya: Penerbit Erlangga.
Sari, N. (2021). "Keefektifan Metode Bermain Peran dalam Meningkatkan Pemahaman
Siswa terhadap Materi Keagamaan." Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 75-89.
Suryadi, A. (2023). Model Pembelajaran Kolaboratif dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali
Pers.
Syamsuddin, M. (2020). "Meningkatkan Pemahaman Keislaman Siswa SD melalui
Metode Bermain Peran." Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Islam,
9(3), 105-120.
Triana, R. (2021). Metode Aktif dalam Pendidikan Islam: Bermain, Berlatih, dan Berpikir Kritis.
Bandung: CV Media Utama.
Wahyuni, L. (2022). "Penerapan Model Pembelajaran Bermain Peran untuk
623
Meningkatkan Karakter Religius Siswa." Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 7(1), 60-75.
Widodo, H. (2023). Inovasi Pembelajaran Agama Islam Berbasis Kegiatan Praktis. Yogyakarta:
Deepublish.
Yusuf, A. (2020). "Efektivitas Pembelajaran Berbasis Bermain Peran dalam Pendidikan Agama
Islam." Jurnal Pendidikan Islam Digital, 6(4), 122-136.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.