Application of Plasticine Play Activities to Train Fine Motor Skills of Children Aged 4-5 Years RA Muslimat NU Alhidayah
Keywords:
Fine motor, plasticine play, early childhood, child developmentAbstract
Fine motor skills are an important aspect in early childhood development, especially in children aged 4-5 years. These skills play a role in various daily activities, such as writing, drawing, and buttoning clothes. One of the effective methods to train fine motor skills is through plasticine play activities. Playing plasticine helps children strengthen finger muscles, improve hand-eye coordination, and stimulate creativity. This study aims to examine the application of plasticine play activities in training children's fine motor skills at RA Muslimat NU Al-Hidayah. This study uses a qualitative method with data collection techniques through observation and documentation. The results of the study showed that playing plasticine had a positive impact on children's fine motor development. Children become more skilled in controlling finger movements, shaping various objects, and increasing imagination. In addition, this activity also contributes to children's social-emotional development, such as practicing patience, cooperation, and self-confidence. Thus, playing plasticine can be used as a fun and effective learning alternative to develop fine motor skills in early childhood.References
Amalia, R., & Fitriani, Y. (2021). Peningkatan Motorik Halus Anak Melalui Bermain Plastisin di PAUD. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 45-52.
Anggraini, T. D., & Kusuma, A. (2022). Pengaruh Kegiatan Bermain terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak, 7(2), 88-96.
Astuti, R. P., & Wulandari, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Berbasis Bermain dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 9(1), 72-81.
Ayu, D. R., & Lestari, P. (2020). Strategi Stimulasi Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Seni dan Kreativitas. Jurnal PAUD Indonesia, 6(3), 134-142.
Dewi, K. P., & Pratiwi, R. (2023). Stimulasi Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Media Plastisin di TK. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 65-74.
Fadilah, N., & Rahayu, S. (2021). Efektivitas Bermain Plastisin dalam Meningkatkan Motorik Halus Anak TK. Jurnal Kajian Pendidikan Anak, 11(1), 29-39.
Fitria, S., & Rahman, T. (2022). Peran Guru dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Bermain Kreatif. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 10(1), 50-61.
Haryanto, B., & Sulastri, P. (2023). Permainan Kreatif dan Implikasinya terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dasar dan Anak Usia Dini, 12(3), 101-110.
Indriyani, T., & Susanto, R. (2020). Metode Bermain dalam Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian PAUD, 5(2), 57-66.
Kartika, N. W., & Dewi, S. (2021). Efek Permainan Plastisin terhadap Keterampilan Motorik Halus Anak TK. Jurnal Inovasi Pembelajaran Anak, 4(2), 21-30.
Kusumawati, E., & Hidayat, M. (2022). Penerapan Permainan Berbasis Sensorimotor dalam Meningkatkan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 7(1), 78-86.
Lestari, S., & Widodo, A. (2021). Penggunaan Media Plastisin untuk Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak PAUD. Jurnal Kajian Pendidikan, 13(2), 45-54.
Mulyani, R., & Ardiansyah, P. (2023). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Bermain dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 8(1), 88-97.
Ningsih, R. A., & Hadi, W. (2020). Hubungan antara Permainan Plastisin dengan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 54-63.
Nurhidayah, S., & Priyono, B. (2023). Dampak Stimulasi Permainan Plastisin terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak TK. Jurnal Inovasi Pendidikan Anak, 9(2), 33-44.
Prasetyo, H., & Rahmawati, L. (2022). Pengaruh Media Plastisin terhadap Keterampilan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun di TK. Jurnal Pendidikan Karakter Anak, 10(1), 20-29.
Putri, D. S., & Kurniawan, T. (2023). Bermain Plastisin sebagai Media Stimulasi Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Anak, 5(2), 71-80.
Rahmawati, A., & Yulianti, S. (2022). Strategi Guru dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Melalui Permainan Sensorimotor. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 14(1), 49-58.
Ramadhani, A., & Susanto, D. (2021). Efektivitas Metode Bermain Plastisin terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak. Jurnal Ilmiah PAUD, 6(3), 101-112.
Rini, L., & Astuti, Y. (2022). Penggunaan Plastisin dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak PAUD. Jurnal Penelitian Pendidikan Anak, 7(2), 66-75.
Sari, M., & Widodo, P. (2021). Kesenjangan Stimulasi Motorik Halus Anak di Lingkungan PAUD dan Rumah. Jurnal Riset Pendidikan Anak, 5(1), 89-99.
Siregar, T., & Fadhilah, R. (2023). Stimulasi Sensorimotor dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Melalui Permainan Kreatif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 11(1), 112-123.
Sofyan, H., & Rahayu, N. (2020). Efektivitas Permainan Plastisin dalam Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak TK. Jurnal Pembelajaran Anak Usia Dini, 3(2), 58-67.
Suharti, L., & Wibowo, A. (2023). Dampak Bermain Plastisin terhadap Perkembangan Motorik Halus dan Kreativitas Anak. Jurnal Psikologi dan Pendidikan Anak, 9(2), 42-53.
Sundari, T., & Mahendra, R. (2021). Metode Stimulasi Kreatif dalam Meningkatkan Motorik Halus Anak TK. Jurnal Inovasi PAUD, 4(2), 88-97.
Susanti, H., & Firmansyah, R. (2022). Pengaruh Permainan Plastisin terhadap Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini di PAUD. Jurnal Pengembangan Pendidikan Anak, 12(3), 77-88.
Taufik, R., & Amelia, W. (2023). Permainan Kreatif dalam Mendukung Perkembangan Motorik Halus Anak PAUD. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 33-42.
Wahyuni, R., & Subakti, L. (2021). Efektivitas Media Plastisin dalam Meningkatkan Motorik Halus Anak PAUD di Sekolah. Jurnal Kajian Pendidikan, 10(2), 50-60.
Wati, M., & Arifin, P. (2023). Metode Pembelajaran Berbasis Bermain dalam Menstimulasi Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Ilmiah PAUD, 7(2), 93-102.
Yuliana, S., & Prasetya, H. (2022). Analisis Perkembangan Motorik Halus Anak Melalui Permainan Kreatif di PAUD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak, 8(3), 45-56.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.