Efforts to Improve Children's Ability to Recognize Number Symbols through Associative Image Media in Group A Ra

Authors

  • Wahyuningsih RA Al Ikhlas Jati Dempel
  • Wahyuningsih RA Permata Hati
  • Wahyuningsih Uin syahada Padangsidimpuan
  • Wahyuningsih UIN Syahada Padagsidimpuan

Keywords:

Children's Abilities, Number Symbols, , Associative Image Media, Early Childhood Education, RA

Abstract

Study aims to improve children's ability to recognize number symbols through the use of associative image media in group A in Raudhatul Athfal (RA). The method used in this study is a classroom action approach with the stages of planning, implementation, observation, and reflection. Associative image media was chosen as a learning aid because it is able to connect the concept of numbers with concrete objects that are familiar to children, making it easier to understand and increasing their interest in learning. The results of the study show that the use of associative image media significantly improves children's ability to recognize and understand number symbols. In addition, this method also encourages active interaction of children in the learning process. Thus, the use of associative image media can be an effective strategy in the introduction of the concept of numbers in early childhood.

References

Hidayati, R. (2020). Pengaruh Media Visual terhadap Pemahaman Konsep Bilangan pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 45-56.

Hidayat, A., & Prasetyo, B. (2022). Pembelajaran Berbasis Gambar dalam Pengenalan Lambang Bilangan. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(2), 78-89.

Nurhidayah, T. (2021). Efektivitas Media Gambar dalam Meningkatkan Kemampuan Numerasi Anak. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(3), 123-134.

Putra, R., & Lestari, D. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Visual terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 56-70.

Rahmawati, E., et al. (2022). Penggunaan Media Interaktif dalam Pembelajaran Matematika Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 89-102.

Rahayu, S., & Setiawan, I. (2022). Model Pembelajaran Berbasis Media Gambar untuk Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 6(4), 203-215.

Santoso, D., & Widodo, A. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Gambar terhadap Kemampuan Mengenal Bilangan. Jurnal Riset Pendidikan, 11(2), 134-145.

Sari, M., & Putri, Y. (2021). Strategi Pembelajaran Visual dalam Pengenalan Angka bagi Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 98-110.

Setiawan, T., & Lestari, K. (2021). Media Gambar sebagai Sarana Pengenalan Konsep Matematika Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 4(1), 56-67.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2023). Efektivitas Media Gambar dalam Pembelajaran Konsep Bilangan. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 45-59.

Wahyuni, P. (2023). Peran Media Interaktif dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Pembelajaran Anak, 5(3), 77-88.

Putri, D., et al. (2021). Dampak Penggunaan Media Gambar terhadap Kemampuan Mengenal Angka. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 9(2), 112-125.

Amir, T. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Visual untuk Meningkatkan Pemahaman Anak. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(1), 34-46.

Yulianti, S. (2021). Penggunaan Media Gambar dalam Pembelajaran Numerasi Anak. Jurnal Pendidikan Anak Indonesia, 5(2), 67-79.

Nurcahyani, R. (2022). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Gambar dalam Pengenalan Bilangan. Jurnal Pendidikan Dasar dan Anak Usia Dini, 6(1), 89-100.

Hasan, R., & Dewi, S. (2023). Implementasi Media Gambar untuk Pengenalan Angka pada Anak. Jurnal Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 45-60.

Rahman, A. (2021). Pembelajaran Inovatif dengan Media Gambar bagi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 6(3), 90-104.

Lestari, K. (2022). Pengaruh Media Visual terhadap Minat Belajar Anak. Jurnal Pendidikan dan Psikologi Anak, 7(2), 56-70.

Kusuma, D. (2023). Strategi Pembelajaran Berbasis Visual untuk Pengenalan Angka. Jurnal Pendidikan Matematika Dasar, 9(1), 134-146.

Mulyani, E. (2020). Penggunaan Media Gambar dalam Pengenalan Konsep Bilangan. Jurnal Riset Pendidikan Anak, 5(1), 123-135.

Fauziah, R. (2022). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Media Gambar pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmu Pendidikan Anak, 8(3), 98-110.

Sunarti, T. (2023). Media Visual dalam Pembelajaran Matematika untuk Anak. Jurnal Pendidikan Anak Kreatif, 10(2), 45-57.

Widodo, P. (2021). Implementasi Media Gambar dalam Pembelajaran Anak. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(1), 67-79.

Fitriani, N. (2020). Peranan Media Gambar dalam Meningkatkan Pemahaman Bilangan. Jurnal Pendidikan Anak, 4(3), 56-68.

Yuwono, T. (2022). Media Gambar dalam Pengenalan Matematika Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika Anak Usia Dini, 6(2), 110-123.

Handayani, S. (2021). Pembelajaran Berbasis Visual untuk Anak Usia Dini. Jurnal Psikologi dan Pendidikan Anak, 8(2), 77-89.

Purnama, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Gambar terhadap Kemampuan Berhitung Anak. Jurnal Pendidikan Inovatif, 9(1), 88-102.

Sulastri, W. (2020). Penggunaan Media Interaktif dalam Pembelajaran Konsep Bilangan. Jurnal Pendidikan Anak Indonesia, 5(4), 101-114.

Zahra, R. (2021). Efektivitas Metode Pembelajaran Visual dalam Pengajaran Matematika. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 6(3), 45-59.

Downloads

Published

2025-03-16

How to Cite

Wahyuningsih, Wahyuningsih, Wahyuningsih, & Wahyuningsih. (2025). Efforts to Improve Children’s Ability to Recognize Number Symbols through Associative Image Media in Group A Ra. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(3), 486–491. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/321

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.