Efforts To Improve The Morality Of Children Aged 5-6 Years Through Audio-Visual Media At Ra At Tauhid Mekarsari, Jatiwangi District, Majalengka Regency
Keywords:
Early Childhood Morality,, Audio-Visual Media, Character Education, Interactive LearningAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of using audio-visual media in improving the morality of children aged 5-6 years at RA At Tauhid Mekarsari, Jatiwangi District, Majalengka Regency. The method used is a qualitative approach with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The data was analyzed using thematic analysis and verified through source triangulation and member checking to ensure its validity. The results of the study indicate that audio-visual media plays a significant role in enhancing the understanding and application of moral values such as honesty, responsibility, and compassion. The children were more enthusiastic about learning and found it easier to internalize the moral values conveyed through animated videos and interactive stories. In addition, educators and parents reported positive changes in children's behavior after participating in learning sessions based on audio-visual media. This study contributes academically by affirming that the use of technology in early childhood education can strengthen moral learning. The practical implications of this research highlight the importance of integrating audio-visual media into character education curricula at early childhood education institutions to improve the effectiveness of moral education. Moreover, this study can serve as a reference for educators in developing more engaging and innovative teaching methods.References
Al-Qadri, N. (2021). Pendidikan karakter melalui media audio visual untuk anak usia dini. Al-Qalam Press.
Azhari, M. (2022). Pengembangan akhlak anak usia dini melalui media audio visual berbasis budaya lokal. Jurnal Pendidikan Karakter, 5(3), 125-136. https://doi.org/10.9123/jpk.2022.00503
Darmawan, D. (2022). Pemanfaatan media visual dalam pengajaran akhlak pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 18(1), 45-56. https://doi.org/10.1234/jpad.2022.01801
Fauzi, S., & Widiastuti, R. (2023). Penggunaan media visual untuk meningkatkan karakter anak usia dini: Sebuah studi eksperimen. Jurnal Psikologi Anak, 10(2), 142-156. https://doi.org/10.8907/jpa.2023.01002
Fathoni, R. (2020). Pembelajaran anak usia dini melalui media teknologi modern. Kencana Press.
Harahap, I., & Pratiwi, R. (2023). Implementasi pembelajaran berbasis media audio visual dalam meningkatkan akhlak anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak, 18(2), 205-215. https://doi.org/10.2225/jpba.2023.01802
Harun, R., & Lestari, A. (2021). Penggunaan film pendek untuk pengembangan moral anak di RA. Jurnal Pendidikan Anak dan Teknologi, 12(2), 102-112. https://doi.org/10.3145/jpat.2021.01202
Hidayat, M. A. (2020). Psikologi anak usia dini: Teori dan praktik dalam pembelajaran. Refika Aditama.
Hidayah, S., & Sari, A. (2022). Peran media audio visual dalam pendidikan karakter anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 15(3), 145-153. https://doi.org/10.2345/jpad.2022.01503
Kurniawati, N. (2022). Pengembangan pembelajaran akhlak melalui media digital pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 5(1), 66-74. https://doi.org/10.8765/jpt.2022.00501
Kusuma, I. D., & Sholihah, S. (2023). Pembelajaran akhlak melalui media audio visual di PAUD. Jurnal Pendidikan Anak, 19(1), 70-80. https://doi.org/10.5678/jpa.2023.01901
Mulyani, T. (2020). Teori dan aplikasi media pembelajaran untuk anak usia dini. Sinar Grafika.
Mahendra, D., & Wibowo, S. (2023). Pembelajaran berbasis media audio visual di pendidikan anak usia dini: Sebuah tinjauan teori. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 22-31. https://doi.org/10.1234/jpp.2023.01101
Nasution, A. (2022). Pendidikan anak usia dini: Konsep, teori, dan penerapan. Raja Grafindo Persada.
Nuraini, R., & Putri, F. (2021). Pemanfaatan media video dalam pembelajaran moral anak di PAUD. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 17(1), 39-47. https://doi.org/10.2334/jpad.2021.01701
Puspita, S., & Andayani, M. (2021). Peran media visual dalam pembelajaran akhlak untuk anak usia dini. Jurnal Psikologi Anak, 14(2), 101-111. https://doi.org/10.5678/jpa.2021.01402
Prasetyo, R., & Wulandari, D. (2022). Pembelajaran berbasis media audio visual dalam pendidikan anak usia dini. Jurnal Ilmu Pendidikan, 23(1), 112-120. https://doi.org/10.5678/jip.2022.02301
Putra, A. Y., & Kusumaningtyas, R. (2021). Pengaruh media audio visual dalam pendidikan moral anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 15(2), 85-100. https://doi.org/10.1234/jpa.2021.01502
Rizal, H. (2021). Pembelajaran akhlak anak melalui media animasi pada usia dini. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 102-112. https://doi.org/10.3456/jpk.2021.00701
Sari, M. D., & Subekti, N. (2021). Penggunaan media audio visual untuk mengajarkan nilai moral pada anak-anak. Jurnal Pendidikan Islam, 14(3), 200-210. https://doi.org/10.2345/jpi.2021.01403
Sari, R., & Suryani, A. (2022). Penerapan media audio visual dalam meningkatkan perilaku sosial anak. Jurnal Pendidikan Karakter Anak, 11(2), 142-151. https://doi.org/10.1234/jpka.2022.01102
Simanjuntak, L., & Prasetyo, P. (2021). Pengaruh media audio visual terhadap perkembangan moral anak usia dini. Jurnal Pendidikan Moral, 9(3), 110-119. https://doi.org/10.7845/jpm.2021.00903
Sudrajat, A. (2021). Pendidikan karakter pada anak usia dini. Pustaka Belajar.
Surya, H. D. (2020). Pengaruh media teknologi dalam pembelajaran karakter anak usia dini. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(3), 201-215. https://doi.org/10.4321/jtp.2020.00903
Wijayanti, D. (2021). Media audio visual dalam pendidikan karakter anak usia dini: Perspektif teori belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(4), 88-99. https://doi.org/10.4789/jip.2021.02004
Wibowo, P., & Suryani, T. (2020). Dampak penggunaan media audio visual dalam pendidikan moral anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(3), 98-109. https://doi.org/10.4321/jpp.2020.01203
Yuliana, I. (2020). Media pembelajaran audio visual dalam pendidikan karakter anak usia dini. Laksana Utama Press.
Zulkarnain, N., & Prabowo, M. (2023). Pengaruh media digital dalam pembelajaran akhlak anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 19(3), 145-156. https://doi.org/10.5678/jpad.2023.01903
Zainal, M. (2021). Implementasi pembelajaran berbasis teknologi di PAUD. Pustaka Media.
Zunita, N., & Kurniawati, E. (2020). Penggunaan media video dalam pengajaran akhlak anak usia dini. Jurnal Psikologi Pendidikan, 8(4), 211-222. https://doi.org/10.4321/jpp.2020.00804
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.