Use of Pictorial Number Card Media for Improving the Numeracy Skills of Group B Children in RA Sunan Giri Ngebrukkeponcokusumo District, Malang Regency
Keywords:
Observation, Ability, Numeracy learning mediaAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of the use of pictorial number card media in improving children's numeracy skills in RA Sunan Giri Ngebruk, Poncokusumo District, Malang. The method used is classroom action research with qualitative and quantitative approaches. The subject of the study was group A children who had difficulties in understanding the concept of numbers and mathematical operations. The media of pictorial number cards is used as an interactive learning tool that can attract children's interest in counting. The results show that the use of pictorial number cards can significantly improve the understanding of number concepts and mathematical operations. This media helps children more easily connect numbers with the number of objects and improve logical and systematic thinking skills. In addition, the use of this media also encourages social interaction and cooperation between children in group learning. Thus, the media of picture number cards has proven to be effective as a tool in improving early childhood numeracy skills. Therefore, it is recommended for educators and parents to utilize this media in the learning process so that children are more enthusiastic and easily understand basic mathematical conceptsReferences
Rachmawati, R. E. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Menggunakan Media
Kartu Angka 1 sampai 20 sambil Bernyanyi pada Anak Usia 5–6 Tahun.
Awan, V., & Hasibuan, M. (2020). Penggunaan Media Kartu Angka dalam Upaya Meningkatkan
Kemampuan Mengenal Angka pada Anak Usia Dini.
Balkis, R. R., & Rakhmawati, N. I. S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Angka
Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1–10 pada
Anak Usia 4–5 Tahun.
Rasyid, H., & Wijayanigsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4–5
Tahun melalui Permainan Kartu Angka.
Anisa, E., Jaya, I., & Yeni, I. (2020). Penggunaan Media Kartu Angka Bergambar/Flashcard untuk
Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan pada Kelompok B TK Negeri Pembina
I Pungging Mojokerto.
Rini, E. (2021). Edukasi Media Kartu Angka Bergambar dalam Kemampuan Menghitung Anak
Usia Dini.
Sari, D. P. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Angka Bergambar terhadap Kemampuan
Mengenal Konsep Bilangan di PAUD Karya Bersama Kabupaten Ogan Komering Ilir.
Nugraha, S. (2022). Strategi Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini melalui Media Kartu Angka
Bergambar.
Pratama, A., & Indriyani, R. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Angka untuk
Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Anak Usia Dini di PAUD Pelita Harapan.
Anggraeni, F., & Hidayati, R. (2020). Pengaruh Media Kartu Angka Bergambar terhadap
Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun.
Lestari, D. P., & Zulkarnain, A. (2021). Optimalisasi Media Kartu Angka untuk Meningkatkan
Kemampuan Mengenal Angka pada Anak PAUD.
Ria, D., & Fajar, A. (2021). Pemanfaatan Media Kartu Angka Bergambar dalam Pembelajaran
Matematika Anak Usia Dini di TK Al-Azhar.
Mulyani, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Angka Bergambar terhadap
Keterampilan Matematika Anak Usia Dini di PAUD Cendikia.
Rahmawati, L., & Suryani, D. (2019). Penerapan Media Kartu Angka dalam Meningkatkan
Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan pada Anak Usia 5 Tahun.
Wulandari, Y. D., & Oktaviani, S. (2020). Penggunaan Media Flashcard Kartu Angka untuk
Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini di PAUD Harapan Bangsa.
Setiawati, E., & Fitria, D. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Angka Bergambar dalam
Peningkatan Kemampuan Menghitung pada Anak Usia 5 Tahun.
Taufik, A., & Sari, R. (2020). Pengembangan Media Kartu Angka Bergambar dalam
Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan pada Anak Usia Dini.
Wijayanti, N. T., & Suryadi, I. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Kartu Angka Bergambar
terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia 4–5 Tahun.
Firdaus, H., & Haryanto, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Berhitung dengan Media Kartu
Angka Bergambar pada Anak Usia Dini di PAUD Ceria.
Prasetya, W. S., & Kusuma, S. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Angka untuk
Mengembangkan Kemampuan Matematika Anak Usia Dini.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.