Use of Pictorial Number Card Media for Improving the Numeracy Skills of Group B Children in RA Sunan Giri Ngebrukkeponcokusumo District, Malang Regency

Authors

  • Winarti, RA Sunan Giri RA Sunan Giri
  • Warti UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Wartiningtyas UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Observation, Ability, Numeracy learning media

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of the use of pictorial number card media in improving children's numeracy skills in RA Sunan Giri Ngebruk, Poncokusumo District, Malang. The method used is classroom action research with qualitative and quantitative approaches. The subject of the study was group A children who had difficulties in understanding the concept of numbers and mathematical operations. The media of pictorial number cards is used as an interactive learning tool that can attract children's interest in counting. The results show that the use of pictorial number cards can significantly improve the understanding of number concepts and mathematical operations. This media helps children more easily connect numbers with the number of objects and improve logical and systematic thinking skills. In addition, the use of this media also encourages social interaction and cooperation between children in group learning. Thus, the media of picture number cards has proven to be effective as a tool in improving early childhood numeracy skills. Therefore, it is recommended for educators and parents to utilize this media in the learning process so that children are more enthusiastic and easily understand basic mathematical concepts

References

Rachmawati, R. E. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Menggunakan Media

Kartu Angka 1 sampai 20 sambil Bernyanyi pada Anak Usia 5–6 Tahun.

Awan, V., & Hasibuan, M. (2020). Penggunaan Media Kartu Angka dalam Upaya Meningkatkan

Kemampuan Mengenal Angka pada Anak Usia Dini.

Balkis, R. R., & Rakhmawati, N. I. S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Angka

Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1–10 pada

Anak Usia 4–5 Tahun.

Rasyid, H., & Wijayanigsih, L. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4–5

Tahun melalui Permainan Kartu Angka.

Anisa, E., Jaya, I., & Yeni, I. (2020). Penggunaan Media Kartu Angka Bergambar/Flashcard untuk

Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan pada Kelompok B TK Negeri Pembina

I Pungging Mojokerto.

Rini, E. (2021). Edukasi Media Kartu Angka Bergambar dalam Kemampuan Menghitung Anak

Usia Dini.

Sari, D. P. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Angka Bergambar terhadap Kemampuan

Mengenal Konsep Bilangan di PAUD Karya Bersama Kabupaten Ogan Komering Ilir.

Nugraha, S. (2022). Strategi Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini melalui Media Kartu Angka

Bergambar.

Pratama, A., & Indriyani, R. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Angka untuk

Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Anak Usia Dini di PAUD Pelita Harapan.

Anggraeni, F., & Hidayati, R. (2020). Pengaruh Media Kartu Angka Bergambar terhadap

Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun.

Lestari, D. P., & Zulkarnain, A. (2021). Optimalisasi Media Kartu Angka untuk Meningkatkan

Kemampuan Mengenal Angka pada Anak PAUD.

Ria, D., & Fajar, A. (2021). Pemanfaatan Media Kartu Angka Bergambar dalam Pembelajaran

Matematika Anak Usia Dini di TK Al-Azhar.

Mulyani, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Angka Bergambar terhadap

Keterampilan Matematika Anak Usia Dini di PAUD Cendikia.

Rahmawati, L., & Suryani, D. (2019). Penerapan Media Kartu Angka dalam Meningkatkan

Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan pada Anak Usia 5 Tahun.

Wulandari, Y. D., & Oktaviani, S. (2020). Penggunaan Media Flashcard Kartu Angka untuk

Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini di PAUD Harapan Bangsa.

Setiawati, E., & Fitria, D. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Angka Bergambar dalam

Peningkatan Kemampuan Menghitung pada Anak Usia 5 Tahun.

Taufik, A., & Sari, R. (2020). Pengembangan Media Kartu Angka Bergambar dalam

Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan pada Anak Usia Dini.

Wijayanti, N. T., & Suryadi, I. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Kartu Angka Bergambar

terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia 4–5 Tahun.

Firdaus, H., & Haryanto, A. (2021). Peningkatan Kemampuan Berhitung dengan Media Kartu

Angka Bergambar pada Anak Usia Dini di PAUD Ceria.

Prasetya, W. S., & Kusuma, S. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Angka untuk

Mengembangkan Kemampuan Matematika Anak Usia Dini.

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Winarti, RA Sunan Giri, Warti, & Wartiningtyas. (2025). Use of Pictorial Number Card Media for Improving the Numeracy Skills of Group B Children in RA Sunan Giri Ngebrukkeponcokusumo District, Malang Regency. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(2), 368–374. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/240

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.