The Application of the Think Pair Share Method in Improving the Learning Outcomes of Faith Material to Qadha and Qadar Students of SMP Negeri 1 Kualuh Selatan

Authors

  • Sugiasti UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Jamilah UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Think Pair Share, learning outcomes, faith in destiny, SMP Negeri 1 Kualuh Selatan.

Abstract

This study aims to determine the application of the Think Pair Share (TPS) method in improving the learning outcomes of faith in destiny (qadha and qadar) in students of SMP Negeri 1 Kualuh Selatan. The TPS method was chosen because it has the potential to increase student involvement actively in learning through small group interactions, discussions, and joint problem-solving. This research uses a qualitative approach with a classroom action research design (PTK), which involves the cycle of planning, implementation, observation, and reflection. The subject of this study is grade VIII students who participate in learning faith to destiny material, with a fairly representative sample number. Data was obtained through observation, tests, and interviews. The results of the study show that the application of the TPS method has succeeded in increasing students' understanding of the material of faith in destiny, which is reflected in the improvement of student learning outcomes in each learning cycle. The increase can be seen from the increase in students' average scores on formative tests given after each cycle. Based on these results, it can be concluded that the Think Pair Share method can be an effective learning strategy in improving learning outcomes, especially in the material of faith in destiny in students of SMP Negeri 1 Kualuh Selatan.

References

Amalia, Y. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Metode Think Pair Share pada Materi Agama Islam. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Islam, 15(2), 200-215.

Anggraeni, S., & Wulandari, L. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share terhadap Hasil Belajar Agama Islam Siswa. Jurnal Pendidikan Abad 21, 8(4), 123-135.

Asmarani, F., & Amin, M. (2023). Model Pembelajaran Aktif Think Pair Share untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Takdir pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Agama dan Pembangunan, 30(1), 35-48.

Budianto, D. (2022). Penerapan Metode Think Pair Share dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 145-158.

Daryanto, & Huda, M. (2022). Model Pembelajaran Think Pair Share dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Terapan, 21(1), 24-37.

Gunawan, A., & Lestari, D. (2022). Implementasi Metode Think Pair Share dalam Pembelajaran Agama Islam untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 28(1), 99-110.

Hakim, D. (2021). Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Agama Islam Melalui Diskusi Kelompok dengan Think Pair Share. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 22(3), 65-79.

Hidayati, M., & Kurniawan, A. (2021). Metode Think Pair Share dalam Pembelajaran Agama Islam untuk Menumbuhkan Minat dan Pemahaman Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Agama, 17(3), 57-68.

Irwanto, F., & Sari, N. (2022). Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Agama Islam dengan Model Think Pair Share. Jurnal Pendidikan Islam, 26(2), 142-154.

Lestari, A., & Mulyono, Y. (2020). Pengaruh Metode Think Pair Share terhadap Keterampilan Sosial Siswa pada Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial, 18(2), 45-57.

Lestari, R., & Sari, F. (2021). Peran Metode Think Pair Share dalam Meningkatkan Pemahaman Agama Islam Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Agama dan Kemanusiaan, 9(1), 12-25.

Mulyani, N. (2023). Strategi Pembelajaran Aktif untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Aktif, 13(2), 56-70.

Nasution, R., & Yani, I. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Diskusi Terhadap Peningkatan Pemahaman Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(4), 190-202.

Nuraini, I. (2021). Strategi Pengajaran Agama Islam dengan Model Think Pair Share di Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 14(1), 120-130.

Pratiwi, A., & Maulana, F. (2021). Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam melalui Metode Think Pair Share. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Agama, 19(4), 76-90.

Pratiwi, D., & Fadilah, N. (2022). Penerapan Metode Think Pair Share dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 20(2), 90-101.

Putri, S. A. (2020). Penerapan Pembelajaran Aktif melalui Metode Think Pair Share untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan dan Sosial, 22(3), 45-58.

Rahayu, I., & Santosa, D. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam yang Efektif dengan Menggunakan Metode Think Pair Share. Jurnal Studi Pendidikan, 19(2), 101-112.

Rahmawati, I., & Mustofa, I. (2021). Mengoptimalkan Pembelajaran Agama Islam dengan Metode Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 25(2), 119-131.

Safitri, N. (2022). Pemanfaatan Metode Think Pair Share dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam di SMP. Jurnal Pendidikan dan Hasil Belajar, 20(3), 121-133.

Sari, F., & Lestari, R. (2020). Efektivitas Metode Think Pair Share dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Materi Pendidikan Agama Islam di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Islam, 19(3), 202-212.

Sari, M. (2021). Penerapan Metode Think Pair Share dalam Pembelajaran Aktif di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(1), 33-45.

Sari, R. D., & Ismail, I. (2021). Pengaruh Metode Think Pair Share terhadap Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama, 12(4), 87-98.

Setiawan, H., & Widodo, S. (2021). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa dengan Menggunakan Metode Think Pair Share pada Mata Pelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Abad 21, 6(1), 54-67.

Sulaiman, S., & Rahman, D. (2022). Efektivitas Metode Think Pair Share dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Iman kepada Takdir di SMP. Jurnal Pendidikan Islam, 29(1), 112-124.

Sulastri, R. (2023). Evaluasi Pembelajaran Agama Islam dengan Menggunakan Metode Think Pair Share. Jurnal Pembelajaran Aktif, 10(1), 88-102.

Supriyadi, A., & Sulastri, S. (2022). Mengembangkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa melalui Metode Think Pair Share pada Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 18(1), 101-112.

Susanto, E., & Setiawan, S. (2020). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Metode Think Pair Share pada Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Sosial, 10(3), 75-88.

Widodo, M., & Taufik, M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa di SMP. Jurnal Pendidikan Sosial dan Islam, 9(1), 44-56.

Yuliana, D., & Darmawan, A. (2021). Pemahaman Agama Islam Siswa melalui Pendekatan Think Pair Share. Jurnal Pendidikan Abad 21, 7(3), 89-100.

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Sugiasti, & Jamilah. (2025). The Application of the Think Pair Share Method in Improving the Learning Outcomes of Faith Material to Qadha and Qadar Students of SMP Negeri 1 Kualuh Selatan. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(1), 204–211. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/200