Application of Habituation Method to Improve Learning Achievement of Pii Reading Material for Grade 6 Students of State Elementary School 100260 Simataniari
Keywords:
Habituation Method, Learning Achievement, Love of Reading, Islamic Religious Education, Elementary SchoolAbstract
This study aims to analyze the application of the habituation method in improving the learning achievement of Islamic Religious Education (PAI) in reading material in grade VI SDN 100260 Simataniari. The habituation method is a learning strategy that emphasizes repetition and consistency in reading activities to form positive habits in students. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. The data collection techniques used include observation, interviews, and documentation. The results of the study show that the habituation method is able to increase students' interest and reading skills. This has a positive impact on the understanding of PAI material, improves evaluation results, and fosters higher motivation to learn. With the application of structured and sustainable reading habits, students become more accustomed to understanding texts and are able to relate them to the Islamic values taught. The conclusion of this study shows that the habituation method is an effective approach in improving PAI learning achievement, especially in building a culture of reading in elementary schools. Therefore, this method can be used as a recommended learning strategy to improve the quality of education, especially in PAI learning.References
Ahmad, R., & Sari, N. (2021). Peningkatan Minat Membaca Siswa melalui Metode Pembiasaan di
Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-56.
Anwar, M. (2022). Strategi Efektif dalam Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Literasi
Keagamaan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(2), 78-89.
Aulia, R., & Hakim, L. (2023). Peran Kebiasaan Membaca dalam Meningkatkan Pemahaman
Keislaman Siswa SD. Jurnal Studi Islam, 14(1), 55-70.
Budiarti, S., & Nugroho, D. (2020). Pengaruh Budaya Literasi terhadap Prestasi Akademik Siswa
di Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Pendidikan, 8(3), 120-132.
Fauzan, A., & Rahman, H. (2021). Metode Pembiasaan dalam Membentuk Karakter Keislaman
Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 98-110.
Hidayat, T. (2023). Implementasi Metode Pembiasaan dalam Pembelajaran Pendidikan Agama
Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 11(1), 75-88.
Ibrahim, M. (2022). Pentingnya Literasi dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal
Pendidikan Islam, 15(2), 66-79.
Kurniawan, D., & Putri, F. (2020). Analisis Minat Membaca Siswa dalam Pembelajaran Berbasis
Literasi di SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(4), 130-144.
Lestari, A., & Suryadi, P. (2021). Efektivitas Metode Pembiasaan dalam Meningkatkan
Kemampuan Literasi Siswa SD. Jurnal Edukasi Islam, 6(1), 45-58.
Mulyadi, S. (2022). Dampak Literasi Keagamaan terhadap Pemahaman dan Praktik Keislaman
Siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam, 9(3), 100-115.
Ningsih, Y. (2023). Hubungan Antara Kebiasaan Membaca dan Prestasi Akademik dalam
Pendidikan Islam. Jurnal Literasi Keislaman, 12(2), 87-99.
Pratama, R., & Dewi, S. (2020). Penerapan Pembiasaan Membaca dalam Meningkatkan
Pemahaman Siswa terhadap Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam, 8(4), 140-155.
Putri, E., & Wahyudi, A. (2023). Strategi Pembelajaran Berbasis Literasi dalam Meningkatkan
Minat Membaca Siswa SD. Jurnal Literasi dan Pendidikan, 11(1), 35-49.
Rahman, A. (2022). Peran Guru dalam Menumbuhkan Kebiasaan Membaca Siswa di Sekolah
Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 88-102.
Rahayu, S., & Supriadi, H. (2021). Efektivitas Metode Pembiasaan dalam Pembelajaran PAI untuk
Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 14(3), 76-91.
Ramadhani, T., & Yusuf, M. (2020). Literasi Membaca dalam Pendidikan Agama Islam:
Tantangan dan Solusi. Jurnal Studi Keislaman, 10(4), 155-170.
Rina, W., & Hidayat, R. (2021). Analisis Kebiasaan Membaca dan Dampaknya terhadap Prestasi
Akademik Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 50-63.
Sari, N., & Nugroho, B. (2021). Strategi Pembiasaan dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa
di SDN 100260 Simataniari. Jurnal Literasi Pendidikan, 8(2), 99-112.
Siregar, F., & Prasetyo, D. (2023). Metode Pembiasaan dalam Pembelajaran PAI dan
Pengaruhnya terhadap Prestasi Akademik Siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 66-80.
Siti, N., & Ahsan, R. (2020). Penerapan Pembiasaan Membaca sebagai Upaya Meningkatkan Hasil
Belajar Siswa dalam PAI. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(3), 120-135.
Susanti, M., & Wahyu, F. (2022). Analisis Keberhasilan Metode Pembiasaan dalam Meningkatkan
Literasi Keagamaan Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(2), 87-99.
Syahrul, H. (2023). Pengaruh Kebiasaan Membaca terhadap Pemahaman Keislaman di Sekolah
Dasar. Jurnal Studi Keislaman, 11(1), 45-59.
Taufik, L., & Rahmawati, E. (2021). Efektivitas Pembiasaan Membaca dalam Pembelajaran PAI
Berbasis Literasi. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 9(3), 75-89.
Usman, B., & Fauziah, R. (2023). Dampak Pembiasaan Membaca terhadap Karakter Keislaman
Siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 55-70.
Wahyudi, A., & Sari, L. (2022). Hubungan antara Literasi Membaca dan Hasil Belajar PAI Siswa
Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Islam, 8(4), 110-125.
Wardana, T. (2020). Pembiasaan Membaca dalam Pendidikan Islam: Studi Kasus di Sekolah
Dasar. Jurnal Pendidikan Keislaman, 15(2), 98-112.
Wati, N., & Sulaiman, M. (2021). Pengaruh Pembiasaan Membaca terhadap Kemampuan Kognitif
Siswa dalam Mata Pelajaran PAI. Jurnal Studi Islam, 13(1), 78-93.
Widodo, A., & Fadilah, N. (2022). Literasi Keagamaan dan Perannya dalam Meningkatkan
Prestasi Akademik Siswa SD. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(3), 66-80.
Yani, M., & Safitri, R. (2023). Implementasi Pembiasaan Membaca untuk Meningkatkan
Keterampilan Literasi Keagamaan di SD. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 89-103.
Yusuf, A., & Rahayu, S. (2021). Strategi Peningkatan Literasi melalui Pembelajaran PAI Berbasis
Pembiasaan Membaca. Jurnal Pendidikan Islam, 10(4), 120-135.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.