Application of Habituation Method to Improve Learning Achievement of Pii Reading Material for Grade 6 Students of State Elementary School 100260 Simataniari

Authors

  • Juri Mulia Rambe SDN 100260 Simataniari
  • Arlita Sihombing SDN 100260 Simataniari
  • Masdelina SDN 100260 Simataniari
  • Nurhawani SDN 100260 Simataniari
  • Dolok Abadi Ritonga SDN 100260 Simataniari

Keywords:

Habituation Method, Learning Achievement, Love of Reading, Islamic Religious Education, Elementary School

Abstract

This study aims to analyze the application of the habituation method in improving the learning achievement of Islamic Religious Education (PAI) in reading material in grade VI SDN 100260 Simataniari. The habituation method is a learning strategy that emphasizes repetition and consistency in reading activities to form positive habits in students. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. The data collection techniques used include observation, interviews, and documentation. The results of the study show that the habituation method is able to increase students' interest and reading skills. This has a positive impact on the understanding of PAI material, improves evaluation results, and fosters higher motivation to learn. With the application of structured and sustainable reading habits, students become more accustomed to understanding texts and are able to relate them to the Islamic values taught. The conclusion of this study shows that the habituation method is an effective approach in improving PAI learning achievement, especially in building a culture of reading in elementary schools. Therefore, this method can be used as a recommended learning strategy to improve the quality of education, especially in PAI learning.

References

Ahmad, R., & Sari, N. (2021). Peningkatan Minat Membaca Siswa melalui Metode Pembiasaan di

Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-56.

Anwar, M. (2022). Strategi Efektif dalam Pembelajaran PAI untuk Meningkatkan Literasi

Keagamaan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(2), 78-89.

Aulia, R., & Hakim, L. (2023). Peran Kebiasaan Membaca dalam Meningkatkan Pemahaman

Keislaman Siswa SD. Jurnal Studi Islam, 14(1), 55-70.

Budiarti, S., & Nugroho, D. (2020). Pengaruh Budaya Literasi terhadap Prestasi Akademik Siswa

di Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Pendidikan, 8(3), 120-132.

Fauzan, A., & Rahman, H. (2021). Metode Pembiasaan dalam Membentuk Karakter Keislaman

Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 98-110.

Hidayat, T. (2023). Implementasi Metode Pembiasaan dalam Pembelajaran Pendidikan Agama

Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 11(1), 75-88.

Ibrahim, M. (2022). Pentingnya Literasi dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal

Pendidikan Islam, 15(2), 66-79.

Kurniawan, D., & Putri, F. (2020). Analisis Minat Membaca Siswa dalam Pembelajaran Berbasis

Literasi di SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(4), 130-144.

Lestari, A., & Suryadi, P. (2021). Efektivitas Metode Pembiasaan dalam Meningkatkan

Kemampuan Literasi Siswa SD. Jurnal Edukasi Islam, 6(1), 45-58.

Mulyadi, S. (2022). Dampak Literasi Keagamaan terhadap Pemahaman dan Praktik Keislaman

Siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam, 9(3), 100-115.

Ningsih, Y. (2023). Hubungan Antara Kebiasaan Membaca dan Prestasi Akademik dalam

Pendidikan Islam. Jurnal Literasi Keislaman, 12(2), 87-99.

Pratama, R., & Dewi, S. (2020). Penerapan Pembiasaan Membaca dalam Meningkatkan

Pemahaman Siswa terhadap Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam, 8(4), 140-155.

Putri, E., & Wahyudi, A. (2023). Strategi Pembelajaran Berbasis Literasi dalam Meningkatkan

Minat Membaca Siswa SD. Jurnal Literasi dan Pendidikan, 11(1), 35-49.

Rahman, A. (2022). Peran Guru dalam Menumbuhkan Kebiasaan Membaca Siswa di Sekolah

Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 88-102.

Rahayu, S., & Supriadi, H. (2021). Efektivitas Metode Pembiasaan dalam Pembelajaran PAI untuk

Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 14(3), 76-91.

Ramadhani, T., & Yusuf, M. (2020). Literasi Membaca dalam Pendidikan Agama Islam:

Tantangan dan Solusi. Jurnal Studi Keislaman, 10(4), 155-170.

Rina, W., & Hidayat, R. (2021). Analisis Kebiasaan Membaca dan Dampaknya terhadap Prestasi

Akademik Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 50-63.

Sari, N., & Nugroho, B. (2021). Strategi Pembiasaan dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa

di SDN 100260 Simataniari. Jurnal Literasi Pendidikan, 8(2), 99-112.

Siregar, F., & Prasetyo, D. (2023). Metode Pembiasaan dalam Pembelajaran PAI dan

Pengaruhnya terhadap Prestasi Akademik Siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 66-80.

Siti, N., & Ahsan, R. (2020). Penerapan Pembiasaan Membaca sebagai Upaya Meningkatkan Hasil

Belajar Siswa dalam PAI. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(3), 120-135.

Susanti, M., & Wahyu, F. (2022). Analisis Keberhasilan Metode Pembiasaan dalam Meningkatkan

Literasi Keagamaan Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(2), 87-99.

Syahrul, H. (2023). Pengaruh Kebiasaan Membaca terhadap Pemahaman Keislaman di Sekolah

Dasar. Jurnal Studi Keislaman, 11(1), 45-59.

Taufik, L., & Rahmawati, E. (2021). Efektivitas Pembiasaan Membaca dalam Pembelajaran PAI

Berbasis Literasi. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 9(3), 75-89.

Usman, B., & Fauziah, R. (2023). Dampak Pembiasaan Membaca terhadap Karakter Keislaman

Siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 55-70.

Wahyudi, A., & Sari, L. (2022). Hubungan antara Literasi Membaca dan Hasil Belajar PAI Siswa

Sekolah Dasar. Jurnal Literasi Islam, 8(4), 110-125.

Wardana, T. (2020). Pembiasaan Membaca dalam Pendidikan Islam: Studi Kasus di Sekolah

Dasar. Jurnal Pendidikan Keislaman, 15(2), 98-112.

Wati, N., & Sulaiman, M. (2021). Pengaruh Pembiasaan Membaca terhadap Kemampuan Kognitif

Siswa dalam Mata Pelajaran PAI. Jurnal Studi Islam, 13(1), 78-93.

Widodo, A., & Fadilah, N. (2022). Literasi Keagamaan dan Perannya dalam Meningkatkan

Prestasi Akademik Siswa SD. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(3), 66-80.

Yani, M., & Safitri, R. (2023). Implementasi Pembiasaan Membaca untuk Meningkatkan

Keterampilan Literasi Keagamaan di SD. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 89-103.

Yusuf, A., & Rahayu, S. (2021). Strategi Peningkatan Literasi melalui Pembelajaran PAI Berbasis

Pembiasaan Membaca. Jurnal Pendidikan Islam, 10(4), 120-135.

Downloads

Published

2025-03-14

How to Cite

Juri Mulia Rambe, Arlita Sihombing, Masdelina, Nurhawani, & Dolok Abadi Ritonga. (2025). Application of Habituation Method to Improve Learning Achievement of Pii Reading Material for Grade 6 Students of State Elementary School 100260 Simataniari . Indonesian Journal of Islamic Education, 1(1), 55–61. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/168

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.