The Implementation of Online Learning in Enhancing Educational Accessibility.

Authors

  • Fitri Rahayu Harahap Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Keywords:

Learning, Online, Accessibility, Education

Abstract

This article aims to explore and analyze the implementation of online learning as an effort to improve the accessibility of education. In the rapidly developing digital era, online learning is a promising alternative to overcome physical and geographical limitations in education. The methodology used in this study is a literature review that collects and analyzes various previous studies related to online learning in various contexts. The results of this study indicate that online learning can significantly improve the accessibility of education by providing flexibility in time and location, as well as providing a wider range of educational resources. However, challenges such as the digital divide and limited digital literacy still need to be overcome so that the benefits of online learning can be felt optimally by all levels of society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Daryanto. (2019). Pendidikan Daring: Teori dan Praktik Pembelajaran Berbasis Teknologi. Yogyakarta: Gava Media.

Gunawan, A., & Sari, D. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1), 34-42.

Hapsari, R. D., & Wahyuni, S. (2022). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Prestasi Belajar Siswa Selama Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 7(1), 45-58.

Hidayah, N. (2021). Pembelajaran Inovatif di Era Digital. Jakarta: Prenada Media.

Iskandar, S., & Rahmawati, N. (2020). Pembelajaran Daring dan Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Kholis, A. (2023). Tantangan dan Solusi Pembelajaran Daring bagi Siswa di Pedesaan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 89-96.

Listiyono, E., & Widiastuti, T. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Daring di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidik dan Pembelajaran, 15(2), 112-120.

Luthfi, F., & Nursamsi, M. (2021). Analisis Kesesuaian Metode Pembelajaran Daring dalam Meningkatkan Aksesibilitas Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(3), 99-107.

Ramadhani, F. (2023). Dampak Pembelajaran Online terhadap Keterlibatan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 18(1), 75-88.

Rinaldi, A., & Burhanuddin, H. (2022). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Aksesibilitas Pendidikan dalam Era Daring. Jurnal Sosial dan Pendidikan, 10(1), 33-41.

Santosa, P. E. (2021). Pembelajaran Daring sebagai Solusi Aksesibilitas Pendidikan di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(2), 150-160.

Siwi, K. (2022). Efektivitas Pembelajaran Daring dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMK. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 10(2), 80-85.

Sukendro, S., & Kader, M. (2022). Inovasi Pembelajaran di Era Daring untuk Aksesibilitas Pendidikan yang Lebih Baik. Jakarta: Rajawali Pers.

Supriyadi, A., & Kamal, M. (2023). Pembelajaran Daring untuk Siswa Berkebutuhan Khusus: Tantangan dan Solusi. Jurnal Pendidikan Inklusi, 6(1), 47-56.

Widodo, S. (2020). Pembelajaran Daring Untuk Semua: Teori dan Praktik dalam Pendidikan Modern. Malang: UIN Malang Press.

Downloads

Published

2025-04-29

How to Cite

Fitri Rahayu Harahap. (2025). The Implementation of Online Learning in Enhancing Educational Accessibility. Indonesian Journal of Pedagogy and Teaching, 1(1), 114–123. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijpt/article/view/423

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.