Islamic Education; Development of Integrative Education in Schools, Families and Communities

Authors

  • Maura Manalu Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Keywords:

Islamic Education, Integrative Education, Collaboration, School, Family, Community

Abstract

This study aims to explore the development of integrative education in the context of Islamic Education Science, focusing on collaboration between schools, families, and communities. The methodology applied is a literature review that includes the analysis of various academic sources and best practices in education. The results of the study indicate that the integration of Islamic values in education can strengthen the relationship between the three elements, thereby creating a more effective and sustainable learning environment. In addition, this study highlights the importance of the active role of each party in supporting a comprehensive education process. These findings are expected to provide insight into the development of better education policies in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Ghazali, A. (2018). Konsep Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al- Kautsar.

Amin, M. (2019). Pendidikan Islam dan Pengembangan Karakter. Yogyakarta: Deepublish.

Alimuddin, M. (2020). Pendidikan Integratif dalam Perspektif Islam: Konsep dan Implementasi. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 45-60.

Amin, M. (2019). Peran Keluarga dalam Pendidikan Integratif: Studi Kasus di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4(2), 123-135.

Hamid, A. (2020). Pendidikan Islam: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hidayati, N. (2021). Model Pembelajaran Tematik dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 7(1), 78-90.

Kurniawan, A. (2022). Tantangan dan Solusi dalam Implementasi Pendidikan Integratif di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(3), 201-215.

Kurniawan, A. (2022). Integrasi Ilmu dan Agama dalam Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Lestari, S. (2020). Pendidikan Holistik dalam Perspektif Islam. Malang: UIN Press.

Lestari, S. (2020). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Integratif di Sekolah Islam. Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 5(1), 34-50.

Mulyasa, E. (2018). Manajemen Pendidikan: Teori dan Praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyadi, A. (2019). Nilai-Nilai Moral dalam Pendidikan Islam. Surakarta: CV. Mitra Abadi.

Nasution, S. (2017). Dasar-Dasar Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.

Rahman, F. (2018). Pendidikan Integratif: Mengintegrasikan Ilmu Pengetahuan dan Nilai-Nilai Islam. Jurnal Pendidikan dan Sosial, 3(2), 112-125.

Rani, D. (2021). Peran Sekolah dalam Mewujudkan Pendidikan Integratif. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 9(1), 67-80.

Santoso, B. (2019). Evaluasi Pendidikan Integratif dalam Konteks Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia, 8(2), 150-

162.

Sari, R. (2020). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Integratif: Tantangan dan Peluang. Jurnal Pendidikan Keluarga, 2(1), 25-40.

Supriyadi, A. (2021). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media.

Utami, P. (2021). Teknologi dalam Pendidikan Integratif: Peluang dan Tantangan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(3), 90-105.

Downloads

Published

2025-04-19

How to Cite

Maura Manalu. (2025). Islamic Education; Development of Integrative Education in Schools, Families and Communities. Indonesian Journal of Pedagogy and Teaching, 1(1), 52–62. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijpt/article/view/403

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.