Islamic Education; Development of Integrative Education in Schools, Families and Communities
Keywords:
Islamic Education, Integrative Education, Collaboration, School, Family, CommunityAbstract
This study aims to explore the development of integrative education in the context of Islamic Education Science, focusing on collaboration between schools, families, and communities. The methodology applied is a literature review that includes the analysis of various academic sources and best practices in education. The results of the study indicate that the integration of Islamic values in education can strengthen the relationship between the three elements, thereby creating a more effective and sustainable learning environment. In addition, this study highlights the importance of the active role of each party in supporting a comprehensive education process. These findings are expected to provide insight into the development of better education policies in the future.Downloads
References
Al-Ghazali, A. (2018). Konsep Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al- Kautsar.
Amin, M. (2019). Pendidikan Islam dan Pengembangan Karakter. Yogyakarta: Deepublish.
Alimuddin, M. (2020). Pendidikan Integratif dalam Perspektif Islam: Konsep dan Implementasi. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 45-60.
Amin, M. (2019). Peran Keluarga dalam Pendidikan Integratif: Studi Kasus di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4(2), 123-135.
Hamid, A. (2020). Pendidikan Islam: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hidayati, N. (2021). Model Pembelajaran Tematik dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 7(1), 78-90.
Kurniawan, A. (2022). Tantangan dan Solusi dalam Implementasi Pendidikan Integratif di Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(3), 201-215.
Kurniawan, A. (2022). Integrasi Ilmu dan Agama dalam Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Lestari, S. (2020). Pendidikan Holistik dalam Perspektif Islam. Malang: UIN Press.
Lestari, S. (2020). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Integratif di Sekolah Islam. Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 5(1), 34-50.
Mulyasa, E. (2018). Manajemen Pendidikan: Teori dan Praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyadi, A. (2019). Nilai-Nilai Moral dalam Pendidikan Islam. Surakarta: CV. Mitra Abadi.
Nasution, S. (2017). Dasar-Dasar Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara.
Rahman, F. (2018). Pendidikan Integratif: Mengintegrasikan Ilmu Pengetahuan dan Nilai-Nilai Islam. Jurnal Pendidikan dan Sosial, 3(2), 112-125.
Rani, D. (2021). Peran Sekolah dalam Mewujudkan Pendidikan Integratif. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 9(1), 67-80.
Santoso, B. (2019). Evaluasi Pendidikan Integratif dalam Konteks Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Sumber Daya Manusia, 8(2), 150-
162.
Sari, R. (2020). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Integratif: Tantangan dan Peluang. Jurnal Pendidikan Keluarga, 2(1), 25-40.
Supriyadi, A. (2021). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Jakarta: Prenada Media.
Utami, P. (2021). Teknologi dalam Pendidikan Integratif: Peluang dan Tantangan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(3), 90-105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.