Problems of Islamic Education
Keywords:
Islamic Education, Problems, CurriculumAbstract
This journal aims to explore various problems faced in Islamic education, as well as to find relevant solutions to improve the quality of education. The methodology used in this study is a qualitative approach with literature analysis, which includes a review of various sources, including books, articles, and previous research reports. The results of the study indicate that there are several significant challenges, such as the lack of integration between theory and practice, and the influence of globalization that affects the values of Islamic education. In addition, this study also found the need to develop a more adaptive and innovative curriculum to answer the needs of the times. These findings are expected to contribute to the development of more effective and relevant Islamic education in the future.Downloads
References
Abdul Aziz. (2019). Pedoman hidup umat Islam. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia.
Abdul Aziz. (2019). Problematika kurikulum pendidikan Islam di era globalisasi. Jakarta: Pustaka Ilmu.
Alimuddin, M. (2020). Metode pengajaran dalam pendidikan Islam: Teori dan aplikasi. Yogyakarta: Deepublish.
Alimuddin, M. (2020). Tantangan kurikulum pendidikan Islam di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 45–60.
Amin, M. (2019). Strategi pembelajaran pendidikan Islam yang efektif dan inovatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Amin, M. (2019). Metode pengajaran dalam pendidikan Islam: Antara tradisi dan inovasi. Jurnal Ilmu Pendidikan, 25(2), 123–135.
Baharuddin, & Wahyuni, E. N. (2015). Teori belajar dan pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hamid, A. (2020). Metode pengajaran dalam pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hamid, A. (2020). Pengembangan metode ceramah dalam pendidikan Islam kontemporer. Surabaya: UINSA Press.
Hasan, L. (2017). Pendidikan Islam dan tantangan modernitas. Surabaya: Graha Ilmu.
Hasanah, U. (2020). Evaluasi dalam pendidikan Islam: Prinsip dan aplikasi. Yogyakarta: Deepublish.
Hidayati, N. (2021). Reformulasi kurikulum pendidikan Islam di era digital. Malang: Literasi Nusantara.
Hidayati, N. (2021). Relevansi kurikulum pendidikan Islam dalam menghadapi tantangan zaman. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(3), 201–215.
Kurniawan, A. (2022). Integrasi ilmu umum dan ilmu agama dalam pendidikan Islam. Semarang: Pustaka Pelajar.
Kurniawan, A. (2022). Peran teknologi dalam metode pengajaran pendidikan Islam. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 78–89.
Mahmud, A. (2016). Pendidikan Islam dalam perspektif globalisasi. Jakarta: Kencana.
Mardani, A. (2020). Filsafat pendidikan Islam: Konsep, tujuan dan implementasi. Jakarta: Kencana.
Mardani, A. (2020). Problematika pendidikan Islam di Indonesia: Tinjauan dari aspek manajemen. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(2), 99–110.
Muhaimin. (2018). Rekonstruksi pendidikan Islam: Dari paradigma hingga implementasi. Bandung: Mizan Media Utama.
Mulyasa, E. (2018). Manajemen dan implementasi kurikulum pendidikan Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2018). Manajemen pendidikan Islam: Teori dan praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, H. (2017). Filsafat dan paradigma pendidikan Islam. Jakarta: Logos.
Nasution, S. (2018). Evaluasi dan penilaian dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(4), 150–162.
Prabowo, H. (2021). Pengembangan metode pembelajaran aktif dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam dan Ilmu Sosial, 5(2), 34–47.
Rahman, F. (2019). Sejarah pendidikan Islam dari masa Nabi hingga masa modern. Jakarta: Rajawali Pers.
Rahman, F. (2019). Kualitas sumber daya manusia dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 11(3), 88–102.
Ridwan, A. (2022). Manajemen pendidikan Islam: Teori dan praktik. Malang: UMM Press.
Rosyada, D. (2014). Pendidikan Islam di era globalisasi. Jakarta: Kencana.
Salim, U. (2020). Jejak sejarah pendidikan Islam dan kontribusinya terhadap peradaban dunia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Salim, U. (2020). Integrasi ilmu agama dan ilmu umum dalam kurikulum pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 55–70.
Sari, R. (2022). Pendidikan Islam dan tantangan globalisasi: Sebuah tinjauan. Jurnal Ilmu Agama dan Pendidikan, 10(1), 112–125.
Supriyadi, A. (2021). Kurikulum pendidikan Islam: Konsep dan implementasi. Jakarta: Prenadamedia Group.
Syah, M. (2016). Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Zainuddin, A. (2020). Pendidikan karakter dalam pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 45–58.
Zuhdi, M. (2021). Modernisasi pendidikan Islam: Antara tradisi dan transformasi. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.