Comparison Of Traditional And Modern Islamic Education Teaching Methods
Keywords:
Islamic Education, Teaching Methods, Traditional, Modern, ComparisonAbstract
This study aims to analyze and compare traditional and modern Islamic Education teaching methods in the context of learning effectiveness. The methodology used is a literature study, where various sources, including books, journal articles, and educational documents, are analyzed to identify the characteristics, advantages, and disadvantages of each method. The results of the study indicate that traditional methods tend to emphasize memorization and repetition, while modern methods focus more on interaction, understanding concepts, and the use of technology. These findings provide important insights for educators in designing a curriculum that is more effective and relevant to the needs of today’s students.Downloads
References
Al-Mawardi, A. (2018). Metode Pengajaran Pendidikan Islam: Teori dan Praktik. Jakarta: Pustaka Al-Qalam.
Azis, M. (2020). “Metode Pembelajaran Pendidikan Islam: Antara Tradisional dan Modern.” Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45-60.
Anwar, M. (2019). “Inovasi dalam Metode Pengajaran Pendidikan Islam di Era Digital.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 8(2), 123-135.
Hamid, A. (2020). Pendidikan Islam Modern: Konsep dan Implementasi. Yogyakarta: LKiS.
Hidayat, R. (2021). “Perbandingan Metode Tradisional dan Modern dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(3), 78-89.
Kurniawan, A. (2022). “Pengaruh Metode Pembelajaran Modern terhadap Motivasi Siswa dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Islam dan Ilmu Sosial, 10(1), 34-50.
Mulyana, D. (2019). Inovasi dalam Pendidikan Islam: Metode dan Pendekatan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, S. (2020). “Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Islam: Studi Kasus Metode Modern.” Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(2), 112-125.
Prabowo, H. (2021). “Transformasi Metode Pengajaran Pendidikan Islam di Sekolah.” Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 9(4), 200-215.
Rahman, F. (2018). “Pendidikan Islam di Era Modern: Tantangan dan Peluang.” Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 67-80.
Salim, U. (2022). “Peran Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam Modern.” Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 15-30.
Sari, D. (2019). “Metode Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(2), 90-105.
Supriyadi, A. (2022). Pendidikan Islam di Era Digital: Tantangan dan Solusi. Surabaya: Penerbit Erlangga.
Yulianto, E. (2020). “Evaluasi Metode Pengajaran Tradisional dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan dan Kajian Agama, 5(1), 50-65.
Zainuddin, M. (2021). “Strategi Pembelajaran Pendidikan Islam yang Efektif di Era Digital.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Islam, 13(2), 101-115.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.