The Application of the Tahfiz Method in Increasing Students' Love for the Qur'an Through the Material "I Love the Qur'an" in Grade 2 Students at SD Negeri 091671 Bandar Betsy
Keywords:
Tahfiz method, Qur'anic love, Early childhood education, Grade 2 studentsAbstract
This study aims to examine the application of the Tahfiz method in increasing students' love for the Qur'an through the material "I Love the Qur'an" in Grade 2 students at SD Negeri 091671 Bandar Betsy. The research employs a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The findings indicate that the implementation of the Tahfiz method positively influences students' enthusiasm and motivation in memorizing and understanding the Qur'an. The structured repetition process, combined with interactive learning activities, fosters a deeper emotional and spiritual connection between students and the Qur'an. Additionally, the role of teachers and parental support significantly contributes to the success of this method. The study concludes that the Tahfiz method is an effective strategy for instilling love for the Qur'an in early childhood education.References
Abdullah, S. (2022). Psikologi pendidikan Islam. Remaja Rosdakarya.
American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American
Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association.
689
Arikunto, S. (2021). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik (Revisi). Rineka Cipta.
Az-Zarnuji, B. (2022). Ta'limul Muta'allim: Panduan belajar bagi pelajar Muslim. Pustaka
Azzam.
Basri, H. (2021). Metodologi penelitian pendidikan Islam. Kencana.
Fauzi, M. (2023). Evaluasi metode tahfiz pada sekolah dasar Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan
Islam, 19(2), 145-160. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Hamzah, B. (2020). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Raja Grafindo Persada.
Hasan, A. (2023). Strategi pembelajaran tahfiz Al-Qur'an dalam meningkatkan prestasi
akademik siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 45-60. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Hasanah, K. (2021). Implementasi metode tahfiz berbasis kelompok dalam meningkatkan
hafalan siswa. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 12(1), 33-48.
Hidayah, M. (2021). Efektivitas metode tahfiz dalam pembelajaran Al-Qur'an di sekolah dasar.
Jurnal Studi Islam, 10(1), 23-35. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Hidayah, P. (2023). Implementasi pembelajaran tahfiz berbasis multimedia. Jurnal Studi
Pendidikan Islam, 18(4), 99-112. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Ibrahim, M. (2022). Metode tahfiz Al-Qur'an dalam membangun karakter religius siswa
sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 78-92.
Jalaluddin, R. (2023). Pengaruh pembelajaran Al-Qur'an terhadap pembentukan akhlak siswa
di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 18(3), 112-125.
Kartini, N. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi keberhasilan tahfiz Al-Qur'an. Jurnal
Keislaman dan Pendidikan, 21(3), 201-215. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Kurniawan, A. (2023). Analisis efektivitas metode tahfiz dalam meningkatkan hafalan siswa
sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 11(1), 88-102.
Mahmud, A. (2021). Metode pembelajaran interaktif dalam meningkatkan kecintaan siswa
terhadap Al-Qur'an. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 9(2), 50-68.
Mulyadi, S. (2022). Peran guru dalam meningkatkan kecintaan siswa terhadap Al-Qur'an
melalui metode tahfiz. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 90-105.
Nasution, H. (2023). Strategi inovatif dalam pembelajaran tahfiz Al-Qur'an di sekolah dasar.
Jurnal Studi Keislaman, 11(1), 33-48. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Permana, D. (2022). Hubungan antara metode tahfiz dan perkembangan karakter siswa
sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 13(3), 156-170.
Rahmadani, Y. (2023). Evaluasi kurikulum tahfiz Al-Qur'an di sekolah dasar Islam. Jurnal
Studi Keislaman, 17(2), 45-59. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Rahman, A. (2022). Implementasi metode tahfiz dalam pendidikan karakter di sekolah dasar.
Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 20(2), 102-120. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Rohman, F. (2021). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap keberhasilan pembelajaran tahfiz
Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 89-104. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Sari, L. (2021). Penerapan model pembelajaran berbasis tahfiz dalam meningkatkan motivasi
belajar siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(2), 67-80.
Suyanto, B. (2020). Metode penelitian pendidikan. Prenada Media.
690
Syahrul, R. (2023). Efektivitas metode tahfiz dalam meningkatkan hafalan Al-Qur'an siswa
sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Agama, 15(3), 67-82. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Umar, F. (2022). Peran orang tua dalam mendukung hafalan Al-Qur'an anak di rumah. Jurnal
Pendidikan Islam, 13(1), 45-60. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Wahyudi, T. (2021). Peran teknologi dalam pengajaran tahfiz Al-Qur'an. Jurnal Teknologi
Pendidikan Islam, 10(1), 78-91. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Widodo, R. (2022). Peran guru dalam meningkatkan kecintaan siswa terhadap Al-Qur'an
melalui metode tahfiz. Jurnal Studi Islam dan Pendidikan, 15(2), 78-92.
Yusuf, M. (2023). Pengaruh metode tahfiz terhadap kecerdasan spiritual siswa. Jurnal Studi
Pendidikan Islam, 14(2), 78-92. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Zainuddin, A. (2021). Model pembelajaran tahfiz Al-Qur'an di sekolah dasar. Jurnal
Pendidikan Islam, 17(1), 54-70. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.