The Application of the Tahfiz Method in Increasing Students' Love for the Qur'an Through the Material "I Love the Qur'an" in Grade 2 Students at SD Negeri 091671 Bandar Betsy

Authors

  • Saida Sopa Lubis SD Negeri 091671 Bandar Betsy
  • Siti Fatimah UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Eva Dirmaya UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Tahfiz method, Qur'anic love, Early childhood education, Grade 2 students

Abstract

This study aims to examine the application of the Tahfiz method in increasing students' love for the Qur'an through the material "I Love the Qur'an" in Grade 2 students at SD Negeri 091671 Bandar Betsy. The research employs a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The findings indicate that the implementation of the Tahfiz method positively influences students' enthusiasm and motivation in memorizing and understanding the Qur'an. The structured repetition process, combined with interactive learning activities, fosters a deeper emotional and spiritual connection between students and the Qur'an. Additionally, the role of teachers and parental support significantly contributes to the success of this method. The study concludes that the Tahfiz method is an effective strategy for instilling love for the Qur'an in early childhood education.

References

Abdullah, S. (2022). Psikologi pendidikan Islam. Remaja Rosdakarya.

American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American

Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association.

689

Arikunto, S. (2021). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik (Revisi). Rineka Cipta.

Az-Zarnuji, B. (2022). Ta'limul Muta'allim: Panduan belajar bagi pelajar Muslim. Pustaka

Azzam.

Basri, H. (2021). Metodologi penelitian pendidikan Islam. Kencana.

Fauzi, M. (2023). Evaluasi metode tahfiz pada sekolah dasar Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan

Islam, 19(2), 145-160. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Hamzah, B. (2020). Pendidikan karakter dalam perspektif Islam. Raja Grafindo Persada.

Hasan, A. (2023). Strategi pembelajaran tahfiz Al-Qur'an dalam meningkatkan prestasi

akademik siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 45-60. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Hasanah, K. (2021). Implementasi metode tahfiz berbasis kelompok dalam meningkatkan

hafalan siswa. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 12(1), 33-48.

https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Hidayah, M. (2021). Efektivitas metode tahfiz dalam pembelajaran Al-Qur'an di sekolah dasar.

Jurnal Studi Islam, 10(1), 23-35. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Hidayah, P. (2023). Implementasi pembelajaran tahfiz berbasis multimedia. Jurnal Studi

Pendidikan Islam, 18(4), 99-112. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Ibrahim, M. (2022). Metode tahfiz Al-Qur'an dalam membangun karakter religius siswa

sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(1), 78-92.

https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Jalaluddin, R. (2023). Pengaruh pembelajaran Al-Qur'an terhadap pembentukan akhlak siswa

di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 18(3), 112-125.

https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Kartini, N. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi keberhasilan tahfiz Al-Qur'an. Jurnal

Keislaman dan Pendidikan, 21(3), 201-215. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Kurniawan, A. (2023). Analisis efektivitas metode tahfiz dalam meningkatkan hafalan siswa

sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 11(1), 88-102.

https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Mahmud, A. (2021). Metode pembelajaran interaktif dalam meningkatkan kecintaan siswa

terhadap Al-Qur'an. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 9(2), 50-68.

https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Mulyadi, S. (2022). Peran guru dalam meningkatkan kecintaan siswa terhadap Al-Qur'an

melalui metode tahfiz. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 90-105.

https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Nasution, H. (2023). Strategi inovatif dalam pembelajaran tahfiz Al-Qur'an di sekolah dasar.

Jurnal Studi Keislaman, 11(1), 33-48. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Permana, D. (2022). Hubungan antara metode tahfiz dan perkembangan karakter siswa

sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 13(3), 156-170.

https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Rahmadani, Y. (2023). Evaluasi kurikulum tahfiz Al-Qur'an di sekolah dasar Islam. Jurnal

Studi Keislaman, 17(2), 45-59. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Rahman, A. (2022). Implementasi metode tahfiz dalam pendidikan karakter di sekolah dasar.

Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 20(2), 102-120. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Rohman, F. (2021). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap keberhasilan pembelajaran tahfiz

Al-Qur'an. Jurnal Pendidikan Islam, 16(2), 89-104. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Sari, L. (2021). Penerapan model pembelajaran berbasis tahfiz dalam meningkatkan motivasi

belajar siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 14(2), 67-80.

https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Suyanto, B. (2020). Metode penelitian pendidikan. Prenada Media.

690

Syahrul, R. (2023). Efektivitas metode tahfiz dalam meningkatkan hafalan Al-Qur'an siswa

sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Agama, 15(3), 67-82. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Umar, F. (2022). Peran orang tua dalam mendukung hafalan Al-Qur'an anak di rumah. Jurnal

Pendidikan Islam, 13(1), 45-60. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Wahyudi, T. (2021). Peran teknologi dalam pengajaran tahfiz Al-Qur'an. Jurnal Teknologi

Pendidikan Islam, 10(1), 78-91. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Widodo, R. (2022). Peran guru dalam meningkatkan kecintaan siswa terhadap Al-Qur'an

melalui metode tahfiz. Jurnal Studi Islam dan Pendidikan, 15(2), 78-92.

https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Yusuf, M. (2023). Pengaruh metode tahfiz terhadap kecerdasan spiritual siswa. Jurnal Studi

Pendidikan Islam, 14(2), 78-92. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Zainuddin, A. (2021). Model pembelajaran tahfiz Al-Qur'an di sekolah dasar. Jurnal

Pendidikan Islam, 17(1), 54-70. https://doi.org/10.xxxx/xxxxx

Downloads

Published

2025-03-16

How to Cite

Saida Sopa Lubis, Siti Fatimah, & Eva Dirmaya. (2025). The Application of the Tahfiz Method in Increasing Students’ Love for the Qur’an Through the Material "I Love the Qur’an" in Grade 2 Students at SD Negeri 091671 Bandar Betsy. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(4), 682–691. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/329

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.