Application of Power Point Media to Increase Students' Interest in Learning in Indonesian Subjects with Materials on Describing Pictures and Storytelling Class I MI Darul Marhamah Pondok Melati Bekasi
Keywords:
Power Point Media, Learning Interests, Describing Pictures, Storytelling, , Classroom Action Research (PTK)Abstract
This study aims to increase students' interest in learning in Indonesian subjects through the application of PowerPoint media. The focus of this research is the first grade students of MI Darul Marhamah Pondok Melati Bekasi on the material of describing pictures and telling stories. The method used in this study is classroom action research (PTK) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection stages. The results of the study show that the use of PowerPoint media can significantly increase students' interest in learning. In the first cycle, students begin to show interest in the material delivered with an attractive visual display. In the second cycle, the increase was more visible with the increase in student participation in describing pictures and telling stories orally. In addition, students are more active in asking and answering questions related to the material studied. Thus, the application of PowerPoint media has proven to be effective in increasing students' interest in learning, especially in describing pictures and telling stories. The use of interactive and engaging media can help create a more enjoyable learning atmosphere and motivate students to be more active in the teaching and learning process. withReferences
Herlina, P., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Media PowerPoint sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1800-1809. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2207 JBasic
Ariandini, N. (2022). Efektivitas Penggunaan Media PowerPoint terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan Media, 4(1), 45-53.
Fuad, A. J. (2019). Penggunaan Media Slide PowerPoint dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Tematik. Journal of Islamic Elementary Education, 1, 61–77.
Susilo, S. V. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 8(2), 123-130.
Ramadhani, S. (2021). Pemanfaatan PowerPoint dalam Media Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Dedikasi Pendidikan, 5(1), 15-22.
Nurwahidin, M., Izzatika, A., Perdana, D. R., Haya, A. F., & Meilandari, A. (2024). Pengaruh Media PowerPoint terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(1), 17-23.
Widayati, D. (2020). Penggunaan Media PowerPoint untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Pembelajaran IPA Kelas VIII Paket B Setara SMP di PKBM Ngudi Makmur Jamus Pengasih Kulon Progo. Universitas Negeri Yogyakarta.
Kartika, E. (2020). Penggunaan Media PowerPoint untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Peserta Didik di Kelas VI SDN Kaliasin VII Surabaya.
Mayda, D. (2020). Penggunaan Media PowerPoint sebagai Upaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Pinisi Journal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 1-10.
Sari, R. P. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Digital untuk Meningkatkan Minat Belajar pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Warta Dharmawangsa, 66, 1-10.
Supriyadi, S. (2021). Penggunaan Media PowerPoint dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Supriyadi Semarang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 1, 100-110.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-180.
Rahmayanti, V. (2016). Pengaruh Minat Belajar Siswa dan Persepsi atas Upaya Guru dalam Memotivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP di Depok. Jurnal SAP, 1(2), 206-216.
Risky, N. M., & dkk. (2022). Penggunaan Media PowerPoint Interaktif untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas III SD Negeri Corongan. Jurnal Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 8(2), 150-160.
Abbas, B., Halimah, A., Nursalam, N., & Mattoliang, L. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Multimedia. Al Asma: Journal of Islamic Education, 2(1), 97-110.
Wardani, Y., & Sudarwanto, T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Scribe pada Kompetensi Dasar Melakukan Pelayanan Purna Jual terhadap Kompetensi Siswa Kelas XII Pemasaran di SMK Negeri 1 Jombang. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 8(1), 709-715.
Warkintin, W., & Mulyadi, Y. B. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis CD Interaktif PowerPoint untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.
Hapsari, E. D. (2019). Penerapan Membaca Permulaan untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa. AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 20(1), 10-24.
Hardanti, A. D., Rahmawati, F., & Widodo. (2022). Peningkatan Minat Membaca Menggunakan Media Cerita Bergambar pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas 1 SD Negeri Bringin. Educatif: Journal of Education Research, 4(1), 50-60.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning (2nd ed.). Cambridge University Press.
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning (4th ed.). Wiley.
Slavin, R. E. (2018). Educational Psychology: Theory and Practice (12th ed.). Pearson.
Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran (Revisi). PT RajaGrafindo Persada.
Sudjana, N., & Rivai, A. (2018). Media Pengajaran. Sinar Baru Algensindo.
Sungkono, S. (2020). Efektivitas Penggunaan Media PowerPoint terhadap Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SDN 1 Malang. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 123-130.
Putri, A. R. (2019). Pengaruh Media PowerPoint terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SDN 2 Yogyakarta. Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(3), 201-210.
Hidayati, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran PowerPoint untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi pada Siswa Kelas III
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.