Application of the RolePlaying Method to Increase Students' Understanding of the Story of the Prophet and the Messenger in Grade IV SD Negeri 001 Meranti Omas

Authors

  • Basaria Harahap SD Negeri 001 Meranti
  • Syupriati UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Multajimah Nasution UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

role playing method, student understanding,, the story of the Prophet and the Messenger,, Islamic Religious Education, SD.

Abstract

Abstract: This research aims to improve students' understanding of the story of the Prophet and the Prophet through the application of the role-playing method in grade IV of SD Negeri 001 Meranti Omas. The research method used is Classroom Action Research (PTK) with the Kemmis and McTaggart models, which consists of two cycles. Each cycle includes the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of this study are 25 grade IV students. Data collection techniques are carried out through observation, interviews, evaluation tests, and documentation. The results of the study show that the application of the role-playing method can increase students' understanding of the story material of the Prophet and the Messenger. This increase is evidenced by the results of student learning evaluations that have increased from cycle I to cycle II. In the first cycle, the average student score reached 68 with a completion percentage of 60%. In cycle II, the average score increased to 85 with a completion percentage of 88%. In addition to improving grades, the role-playing method also makes students more active, enthusiastic, and confident in the learning process. Thus, the role-playing method has proven to be effective in increasing students' understanding of the story of the Prophet and the Prophet in grade IV of elementary school. Keywords: role playing method, student understanding, the story of the Prophet and the Messenger, Islamic Religious Education, SD.

References

Ahmad, R. (2021). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Active Learning.

Jakarta: PT Gramedia.

622

Ali, M. (2022). "Efektivitas Metode Bermain Peran dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa

pada Mata Pelajaran PAI." Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 45-60.

Arsyad, A. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Digital dalam Pendidikan Agama Islam.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azhar, S. (2021). "Implementasi Model Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Agama

Islam di SD." Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(1), 75-89.

Baharuddin, H. (2023). Psikologi Pendidikan Islam: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran.

Bandung: Alfabeta.

Basri, H. (2021). "Penerapan Metode Bermain Peran dalam Meningkatkan Karakter Religius

Siswa SD." Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 15(3), 103-117.

Dewi, N. (2022). Pembelajaran PAI di Era Digital: Inovasi dan Tantangan. Surabaya:

Penerbit Erlangga.

Fadillah, R. (2020). "Metode Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam." Jurnal

Pendidikan Islam Nusantara, 8(2), 90-104.

Fitriani, L. (2023). Meningkatkan Kreativitas dalam Pembelajaran PAI melalui Bermain Peran.

Yogyakarta: Deepublish.

Hidayat, T. (2022). "Peran Metode Bermain dalam Penguatan Nilai Keislaman pada Anak

Usia Dini." Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 9(1), 112-125.

Jamal,A.(2021)."Peningkatan Motivasi Belajar Siswamelalui MetodeBermainPerandi Sekolah

Dasar." Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 7(4), 120-134.

Kartini, S. (2023). Metode Pembelajaran Kreatif dalam Pendidikan Islam. Bandung: CV

Rosda Karya.

Kusuma, R. (2020). "Pembelajaran Kontekstual dalam Pendidikan Agama Islam di SD."

Jurnal Pendidikan Karakter Islam, 6(2), 78-92.

Lestari, A. (2021). Strategi Pengajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Karakter. Jakarta:

Penerbit Raja Grafindo Persada.

Maulana, B. (2022). "Efektivitas Model Bermain Peran terhadap Pemahaman Konsep

Keislaman Siswa SD." Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 12(1), 98-112.

Munir, M. (2023). Inovasi Pembelajaran PAI: Teori dan Praktik di Sekolah Dasar. Malang: UB

Press.

Nasution, D. (2020). "Penerapan Pendekatan Bermain dalam Pembelajaran PAI untuk Siswa

SD."

Jurnal Riset Pendidikan Islam, 5(3), 67-80.

Nurfadilah, R.(2021). Model Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Islam. Semarang: Widya

Karya.

Prasetyo,A.(2022)."Pengaruh Metode Bermain Peran terhadapHasil Belajar Siswa dalam PAI."

Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 11(4), 134-148.

Rahmat, Z. (2023). Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa melalui Pembelajaran PAI Berbasis

Bermain Peran. Bandung: Alfabeta.

Rahayu, D. (2021). "Metode Bermain Peran sebagai Alternatif Pembelajaran PAI

yang Menyenangkan." Jurnal Pendidikan Islam Terapan, 14(3), 50-64.

Ridwan, F. (2022). "Strategi Guru dalam Mengembangkan Pembelajaran Bermain Peran

pada Mata Pelajaran PAI." Jurnal Pendidikan dan Kajian Islam, 8(2), 88-102.

Rizki, H. (2020). Pembelajaran Interaktif Berbasis Nilai Islam di Sekolah Dasar.

Surabaya: Penerbit Erlangga.

Sari, N. (2021). "Keefektifan Metode Bermain Peran dalam Meningkatkan Pemahaman

Siswa terhadap Materi Keagamaan." Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 75-89.

Suryadi, A. (2023). Model Pembelajaran Kolaboratif dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali

Pers.

Syamsuddin, M. (2020). "Meningkatkan Pemahaman Keislaman Siswa SD melalui

Metode Bermain Peran." Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Islam,

9(3), 105-120.

Triana, R. (2021). Metode Aktif dalam Pendidikan Islam: Bermain, Berlatih, dan Berpikir Kritis.

Bandung: CV Media Utama.

Wahyuni, L. (2022). "Penerapan Model Pembelajaran Bermain Peran untuk

623

Meningkatkan Karakter Religius Siswa." Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 7(1), 60-75.

Widodo, H. (2023). Inovasi Pembelajaran Agama Islam Berbasis Kegiatan Praktis. Yogyakarta:

Deepublish.

Yusuf, A. (2020). "Efektivitas Pembelajaran Berbasis Bermain Peran dalam Pendidikan Agama

Islam." Jurnal Pendidikan Islam Digital, 6(4), 122-136.

Downloads

Published

2025-03-16

How to Cite

Basaria Harahap, Syupriati, & Multajimah Nasution. (2025). Application of the RolePlaying Method to Increase Students’ Understanding of the Story of the Prophet and the Messenger in Grade IV SD Negeri 001 Meranti Omas. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(3), 614 – 623. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/317

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.