The Implementation of the Demonstration Method in Improving the Ability to Read Hijaiyyah Letters Through Letter Card Games for Early Childhood Aged 5-6 Years at RA Baitul Hidayah Malintut
Keywords:
demonstration method,, hijaiyyah letters, card games, early childhoodAbstract
The ability to read hijaiyyah letters is an important basic skill for early childhood as the first step in learning the Qur'an. However, there are still many children who have difficulty recognizing and reading hijaiyyah letters properly. This study aims to analyze the application of the demonstration method in improving the ability to read hijaiyyah letters through letter card games in children aged 5-6 years at RA Baitul Hidayah Malintut. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. The subject of the study is children in the age group of 5-6 years who have difficulty reading hijaiyyah. Data was collected through observation, interviews, and documentation. The results of the study show that the application of the demonstration method combined with the letter card game can increase children's interest and understanding in recognizing and reading hijaiyyah letters. This method helps children be more active and enthusiastic in the learning process, because they can see firsthand the examples given by the teacher and participate in fun games. Thus, the demonstration method through letter card games can be used as an effective learning alternative in improving the ability to read hijaiyyah letters in early childhood.References
Creswell, J. W. (2021). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods
Approaches. Sage Publications.
Fadlan, H., & Setyawati, P. (2022). Efektivitas pendekatan interaktif dalam pembelajaran
huruf hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 7(1), 54-70.
Fauziah, R., Hidayat, T., & Rahman, S. (2022). Pengaruh metode permainan kartu terhadap
kemampuan mengenal huruf hijaiyyah anak usia dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak
Usia Dini, 5(1), 45-56.
Fitriani, A., & Munawar, A. (2021). Peningkatan kemampuan membaca Al-Qur’an melalui
metode demonstrasi pada anak usia dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(2), 112-
125.
Hasanah, U., & Setiadi, W. (2021). Implementasi media kartu huruf dalam pembelajaran
huruf hijaiyyah bagi anak usia 5-6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 67-
82.
Hidayati, R., & Prasetyo, B. (2023). Strategi pembelajaran berbasis permainan dalam
mengenalkan huruf hijaiyyah pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,
7(1), 67-80.
Iskandar, M., & Lestari, D. (2022). Efektivitas metode demonstrasi dalam meningkatkan
keterampilan membaca huruf hijaiyyah di RA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 8(3),
134-149.
118
Latifah, N., & Ridwan, S. (2023). Penggunaan media edukatif dalam pembelajaran huruf
hijaiyyah untuk anak usia dini. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 10(2), 123-140.
Mulyani, T. (2023). Metode pembelajaran interaktif dalam pengajaran huruf hijaiyyah.
Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 6(2), 88-102.
Nurfadillah, S., & Sari, N. (2021). Implementasi media kartu huruf dalam meningkatkan
kemampuan membaca huruf hijaiyyah pada anak TK. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1),
55-70.
Prasetyo, H., & Yulianti, D. (2023). Efektivitas metode permainan kartu dalam
meningkatkan minat belajar anak usia dini. Jurnal Psikologi Pendidikan, 11(2), 98-113.
Putra, A., & Lestari, R. (2023). Pengaruh metode demonstrasi terhadap keterampilan
membaca anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 12(1), 34-49.
Rahayu, N., & Wahyudi, A. (2022). Media pembelajaran interaktif dalam pengajaran huruf
hijaiyyah di PAUD. Jurnal Pendidikan Islam dan Anak Usia Dini, 4(2), 77-90.
Rahmat, M., & Lestari, R. (2023). Pembelajaran huruf hijaiyyah berbasis permainan dalam
meningkatkan motivasi belajar anak usia dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini,
6(3), 98-113.
Rahmawati, D., & Hidayat, T. (2021). Penggunaan metode demonstrasi dalam pembelajaran
huruf hijaiyyah bagi anak usia dini. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(3), 101-116.
Ramadhani, F., & Setiawan, D. (2023). Peningkatan keterampilan membaca anak usia dini
melalui metode demonstrasi. Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 56-70.
Safitri, M., & Yasin, A. (2022). Pengaruh metode pembelajaran berbasis permainan terhadap
kemampuan membaca anak TK. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Islam, 9(3), 115-
130.
Santoso, R. (2023). Peran metode demonstrasi dalam meningkatkan keterampilan membaca
Al-Qur’an anak usia dini. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 145-160.
Sari, N., & Anwar, F. (2022). Pengaruh penggunaan kartu huruf dalam pembelajaran huruf
hijaiyyah. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 8(1), 78-92.
Suharto, B., & Wati, E. (2021). Penggunaan media kartu huruf dalam meningkatkan
kemampuan membaca anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(3), 102-
118.
Suhendra, A., & Rina, M. (2023). Metode interaktif dalam pembelajaran huruf hijaiyyah:
Studi kasus di RA. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 87-101.
Suryani, D. (2022). Perbandingan metode demonstrasi dan ceramah dalam pembelajaran
huruf hijaiyyah pada anak usia dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(1), 44-58.
Susanto, H. (2022). Implementasi metode demonstrasi dalam pembelajaran anak usia dini.
Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 6(1), 33-47.
Syamsuddin, A., & Rohani, T. (2023). Studi implementasi metode demonstrasi dalam
pengajaran huruf hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Islam dan Inovasi, 6(1), 88-105.
Syarifah, I., & Yusuf, R. (2023). Strategi pembelajaran berbasis permainan dalam
mengenalkan huruf hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 9(2), 45-60.
Wahyudi, L. (2021). Efektivitas metode demonstrasi dalam pembelajaran membaca anak
usia dini. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(4), 67-81.
Yulianti, R., & Hakim, S. (2023). Inovasi metode pembelajaran hijaiyyah berbasis digital
pada anak usia dini. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 5(1), 34-49.
Yusuf, M., & Pratiwi, D. (2023). Pengaruh penggunaan kartu huruf terhadap motivasi belajar
anak dalam membaca huruf hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 120-134.
Zainal, R., & Fadilah, N. (2022). Pembelajaran interaktif huruf hijaiyyah melalui media kartu
huruf di PAUD. Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 55-70.
Zubaidah, A., & Rahayu, L. (2023). Inovasi metode pembelajaran huruf hijaiyyah berbasis
teknologi. Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi, 6(2), 89-104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.