Application of the Picture Story Method to Improve Early Childhood Literacy Skills 5-6 Years Old at Ra Nurul Haq Kalisabuk

Authors

  • Uswatun Hasanah UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Umud Nuril'aini UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Unik Wahyu Riani UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Umul Maisyaroh UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Vina Fitriana UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Illustrated Story Method, Literacy, Early Childhood, Early Childhood Education, RA Nurul Haq Kalisabuk

Abstract

Abstract: This study aims to examine the application of the picture story method in improving early childhood literacy skills (5-6 years) in RA Nurul Haq Kalisabuk. Literacy skills in early childhood have an important role in the development of their language and reading skills. The picture story method was chosen because it can introduce literacy concepts in a fun and easy-to-understand way for children. This study uses a qualitative approach with a classroom action research design (PTK) that involves observation, interviews, and documentation as data collection techniques. The results of the study show that the application of the picture story method can improve children's literacy skills, both in terms of reading comprehension and speaking skills. In addition, this method has also succeeded in attracting children's interest to be more active in learning activities. Thus, it can be concluded that the picture story method is effective in improving early childhood literacy skills in RA Nurul Haq Kalisabuk. This research is expected to contribute to the development of creative and innovative learning methods in early childhood education.

References

Alifah, Z. (2020). Metode Bercerita dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Balai Pustaka.

Arina, R. (2020). Penerapan Metode Cerita Bergambar dalam Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini di PAUD. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Aulia, N., & Prasetyo, A. (2021). Penggunaan Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Literasi Anak di PAUD. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Desi, L. (2020). Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini Melalui Buku Cerita Bergambar. Malang: UMM Press.

Dewi, S. (2021). Mengoptimalkan Literasi Anak Usia Dini melalui Cerita Bergambar: Teori dan Praktik Pembelajaran. Jakarta: Pustaka Mandiri.

Fikri, D. (2021). Pengembangan Metode Cerita Bergambar dalam Pembelajaran Literasi di Taman Kanak-Kanak. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Firdaus, A. (2021). Cerita Bergambar dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Pustaka Setia.

Fitriana, D. (2021). Literasi Anak Usia Dini dengan Media Cerita Bergambar: Analisis Pembelajaran Bahasa. Malang: Malang University Press.

Fitriani, S. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Cerita Bergambar. Bandung: Refika Aditama.

Hasyim, F. (2021). Meningkatkan Literasi Anak Usia Dini dengan Cerita Bergambar: Studi Kasus di PAUD Aisyiyah. Surabaya: Tinta Biru.

Hidayah, R. (2020). Pembelajaran Karakter Anak Usia Dini Melalui Media Cerita Bergambar. Yogyakarta: LaksBang Pressindo.

Junaidi, M. (2020). Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini Melalui Media Visual dan Cerita Bergambar. Surabaya: Universitas Surabaya Press.

Kusuma, R. (2020). Pengaruh Buku Cerita Bergambar terhadap Peningkatan Literasi Anak Usia Dini. Malang: Universitas Negeri Malang Press.

Lestari, S. (2021). Penggunaan Buku Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak. Yogyakarta: Andi.

Martono, S. (2020). Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak dengan Cerita Bergambar di Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Mubarokah, N. (2021). Penggunaan Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Literasi Anak Usia Dini: Sebuah Pendekatan Praktis. Yogyakarta: Penerbit Insan Cendekia.

Mulyasa, E. (2020). Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nugraha, B., & Ratna, M. (2020). Strategi Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini melalui Media Cerita Bergambar. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Nurhayati, H. (2021). Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini dengan Pendekatan Cerita Bergambar. Bandung: Pustaka Setia.

Purnomo, H., & Yuliana, D. (2021). Inovasi Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini: Pendekatan Kreatif dan Interaktif. Jakarta: Kencana.

Rahmawati, L. (2020). Penerapan Pembelajaran Literasi dengan Media Cerita Bergambar di Taman Kanak-Kanak. Bandung: Rosda.

Salim, A., & Siti, F. (2020). Inovasi Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini Melalui Media Cerita Bergambar. Surabaya: Bina Nusantara Press.

Sari, A., & Prasetyo, B. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran terhadap Literasi Anak Usia Dini. Jakarta: Prenadamedia Group.

Siti, R. (2020). Cerita Bergambar sebagai Sarana Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini.

Jakarta: Lembaga Penelitian Pendidikan Indonesia.

Suyadi, A. (2020). Strategi Pembelajaran Literasi Anak Usia Dini. Bandung: Alfabeta. Yanti, I. (2021). Pengaruh Cerita Bergambar dalam Meningkatkan Minat Baca Anak Usia

Dini. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.

Yuliana, D., & Suherman, S. (2021). Peningkatan Kemampuan Literasi Anak Melalui Media Cerita Bergambar. Jakarta: Kencana.

Yunus, M., & Darny, M. (2020). Penerapan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak. Jakarta: LPPM Universitas Negeri Jakarta.

Zakiya, R. (2021). Literasi Anak Usia Dini dan Peran Cerita Bergambar dalam Pembelajaran Bahasa. Jakarta: Grasindo.

Zulkarnain, A. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Melalui Cerita Bergambar. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2025-03-22

How to Cite

Uswatun Hasanah, Umud Nuril’aini, Unik Wahyu Riani, Umul Maisyaroh, & Vina Fitriana. (2025). Application of the Picture Story Method to Improve Early Childhood Literacy Skills 5-6 Years Old at Ra Nurul Haq Kalisabuk. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(1), 43–48. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/377

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.