Application of the Letter Card Playing Method to Increase Children's Interest in Reading at BA Aisyiyah Jumoyo, Salam, Magelang
Keywords:
Interest in reading, Playing letter cards, Early childhoodAbstract
Interest in reading in early childhood has a great influence on their cognitive development and literacy skills in the future. However, the low interest in reading is a challenge for many educational institutions, including at BA Aisyiyah Jumoyo, Salam, Magelang. This study aims to apply and analyze the effectiveness of the letter card playing method in increasing children's interest in reading. This research uses a qualitative approach with the classroom action method (PTK) which is carried out in two cycles. The subject of the study is group B children at BA Aisyiyah Jumoyo. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The results of the study show that the method of playing letter cards can significantly increase children's interest in reading. Children become more enthusiastic in recognizing letters, stringing words, and showing interest in reading independently. In addition, the interaction between children and teachers in learning becomes more active and fun. Based on the results of this study, it is recommended that the method of playing letter cards be widely applied in early childhood learning to increase their interest in reading. This method has proven to be effective, easy to apply, and able to create a fun learning atmosphere for children.References
Anwar, M. (2021). Pendidikan Literasi Anak Usia Dini. Jakarta: Rajawali Pers.
Arsyad, A. (2020). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Azizah, N., & Rahayu, S. (2022). “Penerapan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Minat Baca
Anak.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 120-134.
Basri, H., & Susanto, R. (2021). “Efektivitas Media Permainan dalam Peningkatan Keterampilan
Membaca Anak Usia Dini.” Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 45-56.
Dewi, A. P., & Lestari, R. (2020). “Strategi Guru dalam Meningkatkan Minat Baca Anak Melalui
Permainan Interaktif.” Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 210-225.
Fitriani, L., & Rahmat, T. (2023). Literasi Dini dalam Pembelajaran Anak Usia Dini: Metode dan
Implementasi. Bandung: Alfabeta.
Hidayat, R., & Sari, M. (2022). “Pengaruh Pembelajaran Berbasis Permainan terhadap Minat
Baca Anak di Pendidikan Anak Usia Dini.” Jurnal Kajian Pendidikan, 9(2), 145-158.
Kurniawan, B. (2021). Metode Pembelajaran Inovatif untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka
Pelajar.
Lestari, A. (2020). “Peran Permainan dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak.” Jurnal
Pendidikan Dasar, 7(1), 78-90.
Lubis, R., & Ningsih, D. (2022). “Implementasi Media Kartu Huruf dalam Pembelajaran
Membaca Anak Usia Dini.” Jurnal Ilmiah PAUD, 5(1), 34-50.
Maulida, E., & Hidayah, N. (2023). “Efektivitas Kartu Huruf sebagai Media Pembelajaran di
PAUD.” Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 11(4), 178-190.
Mukhlis, A. (2021). Psikologi Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Prenada Media.
Nabila, R., & Fadilah, S. (2023). “Strategi Meningkatkan Minat Baca Anak melalui Media
Interaktif.” Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(2), 210-225.
Ningsih, A., & Rahmawati, L. (2021). “Pengaruh Permainan Edukatif terhadap Perkembangan
Literasi Dini Anak.” Jurnal Pendidikan Anak, 4(3), 112-126.
Nurhidayat, T., & Wahyuni, S. (2020). “Penggunaan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan
Kemampuan Membaca Anak.” Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(1), 98-110.
Putri, D., & Santoso, B. (2021). “Peran Media Interaktif dalam Meningkatkan Keterampilan
Membaca Anak.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 88-102.
Rahmawati, F. (2023). “Peningkatan Minat Baca Anak Melalui Permainan Kartu Huruf.” Jurnal
Pendidikan PAUD, 12(1), 56-70.
Ramadhani, S., & Syafitri, R. (2022). Inovasi Pembelajaran Anak Usia Dini. Surabaya: Graha Ilmu.
Rani, H., & Sari, D. (2020). “Efektivitas Media Kartu dalam Pembelajaran Membaca Anak PAUD.”
Jurnal Pendidikan Inovatif, 5(2), 102-118.
Rosyidah, A., & Hasan, M. (2021). “Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Permainan untuk
Meningkatkan Literasi Anak.” Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 9(4), 144-160.
Safitri, L., & Kurnia, A. (2023). “Pentingnya Pembelajaran Berbasis Permainan dalam
Pendidikan Anak Usia Dini.” Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(2), 67-80.
Santoso, H., & Widodo, R. (2022). Metode Pembelajaran Kreatif di PAUD. Malang: Universitas
Negeri Malang Press.
Setiawan, D., & Amelia, T. (2021). “Hubungan antara Metode Pembelajaran dan Minat Baca Anak
Usia Dini.” Jurnal Penelitian Pendidikan, 6(3), 230-245.
Sulastri, E., & Wahyuningsih, D. (2020). “Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran
Membaca di PAUD.” Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 56-72.
Sumarni, R., & Handayani, P. (2023). “Efektivitas Pembelajaran Berbasis Kartu Huruf terhadap
Minat Baca Anak.” Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 99-115.
Susanto, A. (2022). Teori dan Praktik Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Syahrul, A., & Fitri, L. (2023). “Peran Guru dalam Mengembangkan Minat Baca Anak dengan
Media Permainan.” Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 10(2), 78-92.
Wahyuni, S., & Prasetyo, B. (2021). “Strategi Pembelajaran Berbasis Permainan untuk
Meningkatkan Literasi Anak.” Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(3), 120-135.
Wardhani, N., & Rahman, T. (2022). “Efektivitas Permainan Kartu Huruf dalam Pembelajaran
Bahasa di PAUD.” Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(1), 56-70.
Yulianti, D., & Fadhilah, R. (2023). Membangun Literasi Dini Melalui Metode Kreatif. Bandung:
Remaja Rosdakarya.
Zulfikar, A., & Hidayat, R. (2021). “Dampak Metode Interaktif terhadap Kemampuan Literasi
Anak.” Jurnal Kajian Pendidikan, 10(2), 134-150.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.