The Application of the Make a Match Method to Improve Students' Learning Outcomes in the Material on Knowing the Names of Allah Asmaul Husna in Class V State Elementary School 050625 Rumah Galuh
Keywords:
Make a Match, learning outcomes, Asmaul Husna, active learningAbstract
This study aims to improve students' learning outcomes in recognizing the names of Allah (Asmaul Husna) through the application of the Make a Match method in grade V of SD Negeri 050625 Rumah Galuh. The Make a Match method is an active learning strategy that involves students in matching cards containing questions and answers, thus encouraging their involvement in the learning process. This study uses a classroom action approach (PTK) which is carried out in two cycles, consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. Data is collected through observations, learning outcome tests, and documentation of student activities during learning. The results of the study show that the application of the Make a Match method significantly improves student learning outcomes. This is evidenced by the increase in the average class score and the percentage of learning completion from the first cycle to the second cycle. In addition, this method also contributes to increasing students' motivation and active participation in learning, so that they are more enthusiastic in understanding Asmaul Husna's material. Thus, the Make a Match method can be an effective alternative learning strategy to increase students' understanding of religious concepts in an interactive and fun wayReferences
Andayani, S., & Sari, P. (2021). Penerapan Metode Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 45-56.
Ananda, R. (2020). Strategi Pembelajaran Inovatif di Era Digital. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Ariyanto, H. (2021). Metode Pembelajaran Aktif dan Kreatif dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 8(2), 122-134.
Azizah, N., & Rahmawati, E. (2022). Efektivitas Metode Make a Match dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SD. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 77-89.
Basri, A. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Asmaul Husna di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.
Fitriani, R., & Yusri, M. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 99-110.
Hamdani, A. (2022). Strategi Pembelajaran Interaktif untuk Anak Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.
Handayani, L. (2021). Efektivitas Metode Make a Match dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 9(1), 34-47.
Hidayat, S. (2020). Implementasi Metode Pembelajaran Aktif dalam Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Tarbiyah, 7(2), 112-125.
Indrawan, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jakarta: Kencana.
Irawan, D. (2021). Pengaruh Metode Make a Match terhadap Pemahaman Siswa dalam Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 9(3), 98-110.
Iskandar, H. (2022). Pembelajaran Aktif Berbasis Permainan untuk Sekolah Dasar. Bandung: Pustaka Ilmu.
Kurniawati, S. (2021). Peran Model Pembelajaran Inovatif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(2), 56-70.
Lestari, R. (2020). Asmaul Husna sebagai Materi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 22-34.
Lubis, Z. (2021). Metode Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 45-58.
Maulana, F. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Make a Match terhadap Prestasi Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(1), 89-101.
Mulyono, T. (2021). Pembelajaran Berbasis Aktivitas: Teori dan Aplikasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Nugraha, B. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Deepublish.
Prasetyo, H. (2022). Efektivitas Metode Make a Match dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 5(2), 67-80.
Purwanto, S. (2020). Evaluasi Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Rahman, A. (2021). Strategi Meningkatkan Hasil Belajar Siswa melalui Model Pembelajaran Aktif. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(2), 78-91.
Rahayu, L. (2022). Pembelajaran Berbasis Game dalam Pendidikan Islam: Studi Empiris di Sekolah Dasar. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(1), 99-112.
Ramadhani, M. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Aktivitas dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 45-58.
Rohmah, N. (2022). Asmaul Husna dalam Pendidikan Islam: Konsep dan Implementasi di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 77-89.
Sari, D. (2021). Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(3), 112-125.
Siregar, R. (2020). Peran Metode Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Pemahaman Keagamaan Siswa. Jurnal Pendidikan Agama, 9(2), 66-78.
Supriyadi, B. (2022). Penerapan Metode Make a Match dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SD. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 88-100.
Syahrul, A. (2021). Metode Pembelajaran Kooperatif dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar Siswa. Jakarta: Rajawali Pers.
Wahyudi, F. (2020). Strategi Pembelajaran Menyenangkan untuk Anak Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.
Zainuddin, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam dengan Model Make a Match di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 67-80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.