Improving the Learning Outcomes of Islamic Religious Education Historical Material on the Growth of Science During the Abbasiyah Period by Applying the Stad Cooperative Learning Model to Grade VIII Students of SMP Negeri 5 Panyabungan

Authors

  • Emi Novita Harahap SMP Negeri 5 Panyabungan
  • Kholidah Nasution UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Ida Gustina UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Rasmi UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Learning Outcomes, Islamic Religious Education, STAD, History of Science, Abbasiyah.

Abstract

This study aims to improve student learning outcomes in Islamic Religious Education (PAI) subjects, especially in the material History of the Growth of Science in the Abbasid Period through the application of a cooperative learning model of the Student Teams Achievement Division (STAD) type. The background of this study is the low learning outcomes of grade VIII students of SMP Negeri 5 Panyabungan, which is caused by the lack of variety in learning models and low interest of students in following the learning process. This research is a Classroom Action Research (PTK) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection stages. Data was obtained through learning outcome tests, observation of teacher and student activities, and documentation. The results of the study show that the application of the STAD model can improve student learning outcomes. In the first cycle, the percentage of student learning completion reached 68% with an average score of 73, while in the second cycle it increased to 85% with an average score of 82. In addition, student learning activities also experienced an increase which can be seen from enthusiasm, group cooperation, and the ability to understand the material. Thus, it can be concluded that the use of the STAD-type cooperative learning model is effective in improving the learning outcomes of Islamic Religious Education in the material History of the Growth of Science in the Abbasid Period in grade VIII of SMP Negeri 5 Panyabungan.

References

Ahmad, R., & Sari, L. (2021). Penerapan Model STAD dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 45-56.

Anwar, H., & Mustika, D. (2022). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif terhadap Keaktifan Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 123-135.

Arifin, M. (2020). Pembelajaran Kolaboratif dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 7(3), 198-210.

Azizah, N., & Rohman, T. (2021). Implementasi STAD untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 12(1), 77-88.

Bakri, S. (2020). Triangulasi Data dalam Penelitian Kualitatif Pendidikan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(4), 301-312.

Darmawan, B., & Fitri, S. (2021). Validasi Antarpenilai dalam PTK. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 14(1), 67-79.

Dewi, R. (2022). Efektivitas STAD dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(2), 90-101.

Fadilah, L., & Huda, M. (2020). Pembelajaran Kooperatif dalam PAI. Jurnal Tarbiyah, 9(2), 134-145.

Fauzi, A., & Nasution, R. (2021). Strategi Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Islam. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 10(3), 201-213.

Fitriani, R., & Pratama, A. (2021). Validitas Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan dan Evaluasi, 11(2), 134-145.

Hamdani, A. (2022). Model STAD dalam Peningkatan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Inovatif, 16(1), 55-67.

Handayani, E. (2020). Penerapan Pembelajaran Kooperatif dalam PAI. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 8(1), 89-99.

Hasanah, S. (2021). Pengaruh Model STAD Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan, 12(2), 122-134.

Hidayat, T., & Salma, K. (2022). Aktivitas Belajar Siswa dalam Model STAD. Jurnal Pengembangan Pendidikan, 14(3), 188-200.

Kurniawan, E., & Sari, D. (2022). Peningkatan Aktivitas Belajar Melalui Model Kooperatif. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(1), 70-82.

Lestari, I., & Purnomo, D. (2021). STAD sebagai Solusi Peningkatan Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Kontemporer, 9(2), 156-167.

Mulyani, R. (2020). Teknik Triangulasi dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(3), 200-212.

Nasrullah, A. (2021). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Berbasis Kompetensi, 13(1), 103-114.

Ningsih, M., & Rahayu, D. (2020). Pembelajaran Berbasis STAD untuk Sejarah Islam. Jurnal Tarikh Pendidikan, 7(4), 250-263.

Putri, A., & Handayani, L. (2021). Penerapan Model STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 10(2), 155-165.

Rahman, F., & Widodo, T. (2021). Validasi Data Observasi dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 13(2), 145-158.

Rina, Y., & Setiawan, B. (2020). Model Kooperatif dan Keterampilan Sosial. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(3), 215-227.

Rizki, D., & Utami, S. (2021). Analisis Keaktifan Belajar dengan STAD. Jurnal Pendidikan Aktif, 13(1), 98-110.

Rosyidah, N. (2022). Efektivitas STAD pada Materi Sejarah Kebudayaan Islam. Jurnal Studi Islam, 15(2), 144-156.

Safitri, W., & Huda, A. (2020). Kolaborasi dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pengembangan Kurikulum Islam, 9(2), 176-189.

Setiawati, L., & Prakoso, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Sejarah dengan STAD. Jurnal Pendidikan Humaniora, 12(1), 83-94.

Sulastri, N. (2020). Penerapan Pembelajaran Kooperatif untuk Materi Sejarah. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 10(3), 178-190.

Susanti, F. (2021). Hubungan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Evaluasi Pembelajaran, 14(2), 112-123.

Wulandari, E., & Syahputra, T. (2022). Pengaruh STAD terhadap Kemampuan Kerja Sama Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter Islam, 13(1), 75-86.

Yuliani, D., & Zainuddin, R. (2021). Implementasi STAD dalam Pembelajaran Sejarah Islam. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 11(3), 190-202.

Downloads

Published

2025-03-12

How to Cite

Emi Novita Harahap, Kholidah Nasution, Ida Gustina, & Rasmi. (2025). Improving the Learning Outcomes of Islamic Religious Education Historical Material on the Growth of Science During the Abbasiyah Period by Applying the Stad Cooperative Learning Model to Grade VIII Students of SMP Negeri 5 Panyabungan. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(1), 10–16. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/7

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.