Application of Video Media in Improving the Learning Outcomes of Islamic Religious Education Material on the Attributes of Allah at SDN 250 Pakantan

Authors

  • Sri Rahmawati SDN 250 Pakantan

Keywords:

Learning outcomes, Video media, Islamic Religious Education

Abstract

This research aims to improve student learning outcomes in the subject of Islamic Religious Education (PAI) by using video media on the material on the attributes of Allah. The method used is class action research (PTK) with two cycles that include the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of the study were elementary school students who had difficulty understanding abstract concepts of God's attributes. The results of the study show that the use of video media can significantly improve the understanding of SDN 250 Pakantan students. In the first cycle, the results of the evaluation showed an increase in student participation and interest in the material taught. Furthermore, in the second cycle, student learning outcomes have improved better, with the percentage of learning completeness reaching more than 80%. The use of video media has proven to be effective in helping students understand the material in a more concrete and interesting way. In addition, this method also increases learning motivation and interaction in the learning process. Thus, it can be concluded that the use of video media is an effective strategy in improving the learning outcomes of SDN 250 Pakantan students on the material of the attributes of Allah in PAI learning.

References

Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Azhar, S. (2021). Pemanfaatan Media Video dalam Pembelajaran Interaktif. Bandung: Alfabeta.

Bahri, S. (2020). “Efektivitas Media Audiovisual dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 45-59.

Basri, H. (2021). “Penggunaan Teknologi Digital dalam Pembelajaran Agama di Era 4.0.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 9(1), 23-38.

Burhan, A. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Djamarah, S. B. (2021). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Effendi, M. (2022). “Dampak Penggunaan Media Video dalam Pembelajaran Keagamaan di Sekolah Dasar.” Jurnal Inovasi Pembelajaran Islam, 7(1), 12-26.

Hidayat, T. (2020). Strategi Pembelajaran Berbasis Teknologi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Husna, L. (2021). “Analisis Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran Menggunakan Media Video.” Jurnal Pendidikan Islam Modern, 6(2), 88-103.

Ibrahim, R. (2019). Teori dan Praktik Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jakarta: PT Gramedia.

Ismail, H. (2022). “Pengaruh Media Video terhadap Pemahaman Konsep dalam Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Studi Islam dan Pendidikan, 10(1), 33-47.

Kurniawan, R. (2021). Pemanfaatan Teknologi dalam Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Lubis, M. (2020). “Media Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 5(1), 56-70.

Mahmud, A. (2019). Psikologi Pendidikan dan Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Malik, S. (2022). “Efektivitas Video Animasi dalam Pembelajaran Agama Islam.” Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 11(2), 78-91.

Mulyasa, E. (2020). Menjadi Guru Profesional dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta: PT Remaja Rosdakarya.

Nurdin, M. (2021). “Peran Media Digital dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.” Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 8(3), 45-60.

Rahman, T. (2020). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital. Yogyakarta: Deepublish.

Ridwan, R. (2019). “Strategi Efektif dalam Penggunaan Media Video untuk Meningkatkan Hasil Belajar.” Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 34-48.

Rusman. (2021). Model-model Pembelajaran Inovatif Berbasis Teknologi. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Sari, R. (2020). “Hubungan Antara Penggunaan Media Video dengan Motivasi Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 7(2), 65-80.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhardi, B. (2021). “Pengaruh Teknologi dalam Pengajaran Agama Islam di Sekolah.” Jurnal Digitalisasi Pendidikan Islam, 6(1), 21-36.

Supriyadi, A. (2020). Pembelajaran Berbasis Media Digital: Teori dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.

Syamsuddin, A. (2019). “Implementasi Video Pembelajaran dalam Kurikulum Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 98-112.

Wati, H. (2021). “Keunggulan dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Video.” Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 9(2), 112-126.

Yusra, T. (2020). Metode Penelitian dalam Pendidikan Islam. Malang: UIN Maliki Press.

Zainuddin, M. (2021). “Efek Penggunaan Media Video terhadap Pemahaman Konsep dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Media Pendidikan Islam, 5(2), 56-73.

Zulkifli, A. (2022). Inovasi Pembelajaran Berbasis Digital. Jakarta: Kencana.

Zuhri, F. (2019). “Peran Guru dalam Mengoptimalkan Penggunaan Media Video untuk Pembelajaran Agama.” Jurnal Studi Islam dan Teknologi, 10(1), 87-99.

Downloads

Published

2025-03-25

How to Cite

Sri Rahmawati. (2025). Application of Video Media in Improving the Learning Outcomes of Islamic Religious Education Material on the Attributes of Allah at SDN 250 Pakantan. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(4), 735–742. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/383

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.