The Effect of Learning Moral Beliefs on the Character of Student Discipline in MIS An-Nur Hamparan Perak

Authors

  • Yusmarida Sinaga MIS An-Nur Hamparan Perak
  • Yumma Newis UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Yuni Indrawan UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Yusro UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Zaenal Mutaqin UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Moral Faith, Discipline Character, Islamic Education, Students

Abstract

This study aims to analyze the influence of learning Moral Beliefs on the discipline character of students at MIS An-Nur Hamparan Perak. Discipline character is an important aspect in the formation of students' personalities that can be influenced by education based on religious values. Learning Moral Beliefs provides students with an understanding of the importance of carrying out religious teachings in daily life, including in building a disciplined attitude. This study uses a quantitative approach with data collection techniques through observation, questionnaires, and interviews. The research sample was taken from MIS An-Nur Hamparan Perak students who had received the learning of the Moral Faith. The results of the study show that learning the Moral Faith has a significant influence on the level of student discipline. The improvement in discipline can be seen from compliance with school rules, punctuality in completing tasks, and a responsible attitude in daily life. In addition, learning Akidah Akhlak helps students understand and apply moral values that support the strengthening of disciplined character. Thus, learning the Moral Faith plays an important role in shaping the character of student discipline and needs to be optimized in the educational process to create a generation with noble character and discipline.

References

Ahmad. (2019). Pembelajaran Aqidah Akhlak dalam Membentuk Karakter Siswa. Jakarta:

Pustaka Ilmu.

A'la, B. A. (2019). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Anwar, S. (2022). Pendidikan Karakter dan Pengaruhnya terhadap Prestasi Akademik Siswa.

Jakarta: Pustaka Ilmu.

Arifin, Z. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Aziz, A. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Malang: Universitas Negeri

Malang Press.

Fauziyah, S. (2016). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Perilaku Siswa Kelas V SDI

Darul Mu'Minin Ciledug Kota Tangerang. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif

Hidayatullah Jakarta.

Fitri Yanti, S. (2017). Pengaruh Pembelajaran Aqidah Akhlak terhadap Perilaku Siswa di

Madrasah Aliyah Negeri Kampar Timur. Jurnal Pendidikan, 4(1).

Mansur, A. (2019). Strategi Pengembangan Kedisiplinan Siswa. Al-Ulya: Jurnal Pendidikan

Islam, 4(1), 16-28.

Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Ekstrakurikuler.

Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50-57.

Nadia, V. (2022). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Karakter Peserta Didik Kelas

IX MTs Darul Ma'arif Cipondoh Tangerang. Skripsi. Universitas Nahdlatul Ulama

Indonesia.

Ningsih, S. (2020). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa melalui Pembelajaran

Akidah Akhlak. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 45-56.

Nurhayati, L. (2021). Efektivitas Metode Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Kedisiplinan

Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 123-135.

Prasetyo, A. (2020). Pengaruh Pendidikan Karakter terhadap Disiplin Siswa di Sekolah

Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Pendidikan, 25(3), 189-198.

Rohani, A. (2004). Pengelolaan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Rosni, R. (2021). Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah Dasar.

Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(2), 113.

Saputra, A., & Rifa'i, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Karakter

Disiplin Siswa di MI Darul Falah Pematang Benteng Hilir. BADA'A: Jurnal Ilmiah

Pendidikan Dasar, 2(2), 123-134.

Sari, N., Januar, J., & Anizar, A. (2023). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak sebagai Upaya

Mendidik Kedisiplinan Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 78-88.

Sari, P. (2021). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Pembentukan Karakter Siswa

di MTs Negeri 1 Kota Bengkulu. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.

Sari, R. (2020). Peran Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa di MI

Al-Hidayah. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 98-110.

699

Sari, Y. (2022). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Kedisiplinan Siswa di MTs Al

Falah. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 67-78.

Sariyati, L. (2021). Pembelajaran Akidah Akhlak dan Implikasinya terhadap Kedisiplinan Siswa.

Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 89-101.

Siregar, E. (2020). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Disiplin Siswa di MTs Negeri

2 Medan. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Siregar, R. (2021). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Membentuk Karakter

Disiplin Siswa di MI Nurul Huda Kota Bengkulu. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri

Bengkulu.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhartini, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Kedisiplinan Siswa di MTs

Al-Ikhlas. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 145-156.

Downloads

Published

2025-03-16

How to Cite

Yusmarida Sinaga, Yumma Newis, Yuni Indrawan, Yusro, & Zaenal Mutaqin. (2025). The Effect of Learning Moral Beliefs on the Character of Student Discipline in MIS An-Nur Hamparan Perak. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(4), 692–700. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/331

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.