The Effect of Learning Moral Beliefs on the Character of Student Discipline in MIS An-Nur Hamparan Perak
Keywords:
Moral Faith, Discipline Character, Islamic Education, StudentsAbstract
This study aims to analyze the influence of learning Moral Beliefs on the discipline character of students at MIS An-Nur Hamparan Perak. Discipline character is an important aspect in the formation of students' personalities that can be influenced by education based on religious values. Learning Moral Beliefs provides students with an understanding of the importance of carrying out religious teachings in daily life, including in building a disciplined attitude. This study uses a quantitative approach with data collection techniques through observation, questionnaires, and interviews. The research sample was taken from MIS An-Nur Hamparan Perak students who had received the learning of the Moral Faith. The results of the study show that learning the Moral Faith has a significant influence on the level of student discipline. The improvement in discipline can be seen from compliance with school rules, punctuality in completing tasks, and a responsible attitude in daily life. In addition, learning Akidah Akhlak helps students understand and apply moral values that support the strengthening of disciplined character. Thus, learning the Moral Faith plays an important role in shaping the character of student discipline and needs to be optimized in the educational process to create a generation with noble character and discipline.References
Ahmad. (2019). Pembelajaran Aqidah Akhlak dalam Membentuk Karakter Siswa. Jakarta:
Pustaka Ilmu.
A'la, B. A. (2019). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Anwar, S. (2022). Pendidikan Karakter dan Pengaruhnya terhadap Prestasi Akademik Siswa.
Jakarta: Pustaka Ilmu.
Arifin, Z. (2020). Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Aziz, A. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Malang: Universitas Negeri
Malang Press.
Fauziyah, S. (2016). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Perilaku Siswa Kelas V SDI
Darul Mu'Minin Ciledug Kota Tangerang. Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif
Hidayatullah Jakarta.
Fitri Yanti, S. (2017). Pengaruh Pembelajaran Aqidah Akhlak terhadap Perilaku Siswa di
Madrasah Aliyah Negeri Kampar Timur. Jurnal Pendidikan, 4(1).
Mansur, A. (2019). Strategi Pengembangan Kedisiplinan Siswa. Al-Ulya: Jurnal Pendidikan
Islam, 4(1), 16-28.
Muchtar, D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Ekstrakurikuler.
Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50-57.
Nadia, V. (2022). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Karakter Peserta Didik Kelas
IX MTs Darul Ma'arif Cipondoh Tangerang. Skripsi. Universitas Nahdlatul Ulama
Indonesia.
Ningsih, S. (2020). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Siswa melalui Pembelajaran
Akidah Akhlak. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(1), 45-56.
Nurhayati, L. (2021). Efektivitas Metode Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Kedisiplinan
Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 123-135.
Prasetyo, A. (2020). Pengaruh Pendidikan Karakter terhadap Disiplin Siswa di Sekolah
Menengah Pertama. Jurnal Ilmu Pendidikan, 25(3), 189-198.
Rohani, A. (2004). Pengelolaan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Rosni, R. (2021). Kompetensi Guru dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di Sekolah Dasar.
Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(2), 113.
Saputra, A., & Rifa'i, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Karakter
Disiplin Siswa di MI Darul Falah Pematang Benteng Hilir. BADA'A: Jurnal Ilmiah
Pendidikan Dasar, 2(2), 123-134.
Sari, N., Januar, J., & Anizar, A. (2023). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak sebagai Upaya
Mendidik Kedisiplinan Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 78-88.
Sari, P. (2021). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Pembentukan Karakter Siswa
di MTs Negeri 1 Kota Bengkulu. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Bengkulu.
Sari, R. (2020). Peran Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa di MI
Al-Hidayah. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 98-110.
699
Sari, Y. (2022). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Kedisiplinan Siswa di MTs Al
Falah. Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 67-78.
Sariyati, L. (2021). Pembelajaran Akidah Akhlak dan Implikasinya terhadap Kedisiplinan Siswa.
Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 89-101.
Siregar, E. (2020). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Disiplin Siswa di MTs Negeri
2 Medan. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Siregar, R. (2021). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Membentuk Karakter
Disiplin Siswa di MI Nurul Huda Kota Bengkulu. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri
Bengkulu.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suhartini, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak terhadap Kedisiplinan Siswa di MTs
Al-Ikhlas. Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 145-156.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.