Storytelling-Based Learning Research Method Regarding Angel Names in Grade 4 Students of Elementary School 106841 Pematang Pulau

Authors

  • Ratnawati SDN 106841 Pematang Pulau

Keywords:

Storytelling, Angel names, SD Negeri 106841 Pematang Pulau

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the use of storytelling-based learning methods in improving students' understanding of angel names in grade 4 of SD Negeri 106841 Pematang Pulau. The storytelling method was chosen because it can make the learning material more interesting, easy to understand, and easy to remember by students. This study uses a qualitative approach with a classroom action research design (PTK). The subjects of this study are 15 4th grade elementary school students, consisting of 10 male students and 5 female students. The learning process is carried out by telling stories related to the duties and roles of each angel, so that students can associate the names of angels with the stories that accompany them. Data were collected through observations, interviews, and comprehension tests after learning took place. The results of the study show that the storytelling method has succeeded in improving students' understanding of angel names. Students show significant improvement in material comprehension, both in terms of recognizing angel names and their roles. Overall, the use of the storytelling method has proven to be effective in increasing student engagement, making learning more enjoyable, and making it easier for students to remember information. This study suggests that the storytelling method can be used more widely in learning religious materials and other subjects in elementary schools.

References

Abdurrahman, M. (2017). Metode Pembelajaran yang Inovatif dalam Pendidikan Agama Islam

di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Ali, M. (2016). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Cerita dalam Pendidikan Agama

Islam di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 123-134.

Alwi, D. (2019). Storytelling dalam Pembelajaran Agama Islam di SD: Pendekatan untuk

Meningkatkan Pemahaman Siswa. Yogyakarta: UPP AMP.

Damanik, A. (2020). Pembelajaran Interaktif Berbasis Cerita dalam Pendidikan Karakter di

Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(1), 45-59.

Hamid, N. (2018). Pembelajaran Berbasis Cerita (Storytelling) untuk Meningkatkan Kemampuan

Memahami Materi Agama Islam pada Siswa SD. Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(3), 98

108.

Mulyasa, E. (2017). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di

Sekolah Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ningsih, E. (2019). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Cerita terhadap Pemahaman Materi Agama

Islam pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(2), 150-160.

Santosa, A. (2021). Penerapan Metode Storytelling dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal

Pendidikan Dasar, 8(2), 200-215.

Sutrisno, T. (2015). Metode Storytelling dalam Pembelajaran Agama Islam untuk Meningkatkan

Minat dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 89-102.

Wulandari, R. (2022). Cerita sebagai Media Pembelajaran: Teori dan Aplikasinya dalam

Pendidikan Agama Islam di SD. Surabaya: Universitas Islam Negeri Press.

Alamsyah, H. (2018). Inovasi Pembelajaran Berbasis Cerita dalam Meningkatkan Minat Siswa di

Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 6(4), 211-225.

Rahmawati, S. (2020). Pengaruh Pembelajaran Storytelling terhadap Peningkatan Pemahaman

Siswa dalam Materi Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Islam, 17(1), 77

89.

Setiawan, B. (2021). Meningkatkan Pemahaman Materi Agama Islam melalui Metode

Storytelling di Sekolah Dasar. Jakarta: Indeks.

Junaidi, A. (2019). Penerapan Metode Storytelling dalam Pembelajaran Agama Islam untuk

Siswa Kelas IV SD. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 13(1), 122-135.

Susanto, Y. (2020). Pembelajaran Berbasis Cerita dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial dan

Emosional Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(2), 95-108.

Hidayat, R. (2021). Pemanfaatan Storytelling dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa dalam

Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 9(3), 142-157.

Kurniawan, D. (2018). Efektivitas Penggunaan Metode Storytelling untuk Mengembangkan

Karakter Anak di SD. Jurnal Pendidikan Anak, 10(4), 203-215.

Prasetyo, H. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Agama Islam Berbasis Cerita di Sekolah

Dasar. Jurnal Pendidikan Agama dan Budaya, 6(1), 111-124.

Harahap, L. (2017). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SD melalui Pembelajaran

Berbasis Cerita. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(2), 67-79.

Pramudianto, F. (2021). Cerita dalam Pembelajaran Agama Islam untuk Mengasah Kreativitas

dan Imajinasi Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 15(2), 145-160.

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Ratnawati. (2025). Storytelling-Based Learning Research Method Regarding Angel Names in Grade 4 Students of Elementary School 106841 Pematang Pulau. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(2), 316–323. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/250

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.