Application of Problem Based Learning Method in Improving Learning Outcomes of Halal and Haram Definition and Legal Basis Material in Class VI SD Negeri 0511 Batang Jae

Authors

  • Emma Hasibuan SD Negeri 0511 Batang Date Jae
  • Siti Rohani Nasution SD Negeri 1406 Hapung

Keywords:

Problem-Based Learning, Learning outcomes, Halal and haram, SD Negeri 0511 Batang Tarikh

Abstract

This study aims to analyze the application of the Problem-Based Learning (PBL) method in improving the learning outcomes of grade VI students of SD Negeri 0511 Batang Tarikh Jae on the definition and legal basis of halal and haram. The PBL method was chosen because it can encourage students to think more actively critically and independently in understanding Islamic concepts, especially related to halal and haram in daily life. This study uses the classroom action research method (PTK) which is carried out in two cycles. Data was collected through observations, learning outcome tests, and interviews to measure the effectiveness of PBL implementation. The results of the study show that the application of the PBL method significantly improves students' understanding of the material taught. This can be seen from the increase in the average score of student learning outcomes from the first cycle to the second cycle. In addition, students become more active in discussing, asking questions, and being able to relate the material to real-life contexts. Thus, the Problem-Based Learning method has proven to be effective in improving student learning outcomes on the definition and basis of halal and haram law. It is recommended that teachers use this method more often in learning to increase student engagement and understanding.

References

Ahmad, R., & Zainuddin, M. (2021). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam

di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 150-162.

Aini, S. (2022). Implementasi Metode Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Pendidikan

Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(1), 45-58.

Arends, R. (2021). Learning to Teach. 11th Edition. New York: McGraw-Hill.

Asyhari, A. & Silvia, R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap

Pemahaman Konsep Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 12-25.

Baharuddin, A. (2023). Penggunaan Metode Problem-Based Learning dalam Pembelajaran

Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 15(2), 75-88.

Darmawan, H. (2021). Pengaruh Pembelajaran Aktif terhadap Pemahaman Konsep Keagamaan

Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(2), 110-123.

Fauzi, A., & Nisa, R. (2021). Efektivitas Model Problem-Based Learning dalam Meningkatkan

Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(1), 39-50.

Hakim, L. (2022). Analisis Model Pembelajaran Problem-Based Learning dalam Konteks

Pembelajaran Agama. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 11(1), 67-80.

Hamid, A. (2023). Metode Pembelajaran Inovatif dalam Pendidikan Islam. Bandung: Remaja

Rosdakarya.

Hanafi, Y. (2021). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir

Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Digital, 8(1), 56-69.

Hasanah, N. (2022). Implementasi Pembelajaran PAI Menggunakan Model Problem-Based

Learning. Jurnal Edukasi Islam, 13(2), 98-112.

Hidayat, T. (2020). Efektivitas Problem-Based Learning dalam Meningkatkan Pemahaman

Konsep Halal dan Haram. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 45-60.

Ismail, A. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Motivasi Belajar Siswa

SD. Jurnal Pendidikan Dasar Berbasis Inovasi, 9(1), 21-34.

Kadir, D. (2021). Model Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Pustaka

Edukasi.

Karim, M. (2023). Pembelajaran Berbasis Masalah: Konsep dan Implementasi dalam

Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Interaktif, 11(2), 88-102.

Khairunnisa, A. (2022). Peningkatan Pemahaman Konsep Keislaman Melalui Problem-Based

Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 14(1), 55-70.

Lubis, S. (2020). Peran Guru dalam Implementasi Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi

Halal dan Haram. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 78-90.

Luthfi, R. (2023). Model Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama

Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 10(2), 132-145.

Marzuki, H. (2021). Pembelajaran Inovatif untuk Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta:

Deepublish.

Munir, M. (2022). Analisis Efektivitas Problem-Based Learning dalam Meningkatkan Hasil

Belajar Siswa SD. Jurnal Riset Pendidikan Islam, 9(2), 56-71.

Nasution, I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Pemahaman

Konsep Halal dan Haram. Jurnal Pendidikan Keislaman, 8(1), 101-115.

Nugraha, R. (2022). Implementasi Problem-Based Learning dalam Pendidikan Dasar. Jurnal

Pendidikan Islam Indonesia, 12(2), 78-92.

Rahmawati, D., & Sari, L. (2021). Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa

terhadap Konsep Halal dan Haram. Jurnal Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi,

7(1), 33-47.

Rahayu, A. (2023). Pengaruh Problem-Based Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kritis

dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Kontemporer, 11(2), 90-105.

Ramadhan, B. (2022). Efektivitas Metode Problem-Based Learning dalam Pembelajaran

Pendidikan Agama Islam. Jurnal Edukasi Islam, 10(1), 67-82.

Safitri, Y. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Konteks Pendidikan Islam.

Surabaya: Alfabeta.

Sari, N., & Prasetyo, H. (2020). Studi Empiris tentang Implementasi Problem-Based Learning

dalam Mata Pelajaran Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Digital, 9(1), 22-35.

Wahyuni, D. (2023). Pembelajaran PAI dengan Model Problem-Based Learning: Studi Kasus di

Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 13(2), 50-64.

Yulianto, F. (2021). Meningkatkan Pemahaman Konsep Halal dan Haram dengan Problem

Based Learning. Jurnal Pendidikan Agama Islam Terapan, 8(2), 112-126.

Zulkarnain, A. (2022). Efektivitas Model Problem-Based Learning dalam Meningkatkan Pemahaman

Siswa terhadap Materi Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 14(1), 77-90

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Emma Hasibuan, & Siti Rohani Nasution. (2025). Application of Problem Based Learning Method in Improving Learning Outcomes of Halal and Haram Definition and Legal Basis Material in Class VI SD Negeri 0511 Batang Jae . Indonesian Journal of Islamic Education, 1(2), 400–407. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/244

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.