Application of Problem Based Learning Method in Improving Learning Outcomes of Halal and Haram Definition and Legal Basis Material in Class VI SD Negeri 0511 Batang Jae
Keywords:
Problem-Based Learning, Learning outcomes, Halal and haram, SD Negeri 0511 Batang TarikhAbstract
This study aims to analyze the application of the Problem-Based Learning (PBL) method in improving the learning outcomes of grade VI students of SD Negeri 0511 Batang Tarikh Jae on the definition and legal basis of halal and haram. The PBL method was chosen because it can encourage students to think more actively critically and independently in understanding Islamic concepts, especially related to halal and haram in daily life. This study uses the classroom action research method (PTK) which is carried out in two cycles. Data was collected through observations, learning outcome tests, and interviews to measure the effectiveness of PBL implementation. The results of the study show that the application of the PBL method significantly improves students' understanding of the material taught. This can be seen from the increase in the average score of student learning outcomes from the first cycle to the second cycle. In addition, students become more active in discussing, asking questions, and being able to relate the material to real-life contexts. Thus, the Problem-Based Learning method has proven to be effective in improving student learning outcomes on the definition and basis of halal and haram law. It is recommended that teachers use this method more often in learning to increase student engagement and understanding.References
Ahmad, R., & Zainuddin, M. (2021). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam
di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 150-162.
Aini, S. (2022). Implementasi Metode Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Pendidikan
Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 10(1), 45-58.
Arends, R. (2021). Learning to Teach. 11th Edition. New York: McGraw-Hill.
Asyhari, A. & Silvia, R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap
Pemahaman Konsep Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 12-25.
Baharuddin, A. (2023). Penggunaan Metode Problem-Based Learning dalam Pembelajaran
Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 15(2), 75-88.
Darmawan, H. (2021). Pengaruh Pembelajaran Aktif terhadap Pemahaman Konsep Keagamaan
Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(2), 110-123.
Fauzi, A., & Nisa, R. (2021). Efektivitas Model Problem-Based Learning dalam Meningkatkan
Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(1), 39-50.
Hakim, L. (2022). Analisis Model Pembelajaran Problem-Based Learning dalam Konteks
Pembelajaran Agama. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 11(1), 67-80.
Hamid, A. (2023). Metode Pembelajaran Inovatif dalam Pendidikan Islam. Bandung: Remaja
Rosdakarya.
Hanafi, Y. (2021). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir
Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Digital, 8(1), 56-69.
Hasanah, N. (2022). Implementasi Pembelajaran PAI Menggunakan Model Problem-Based
Learning. Jurnal Edukasi Islam, 13(2), 98-112.
Hidayat, T. (2020). Efektivitas Problem-Based Learning dalam Meningkatkan Pemahaman
Konsep Halal dan Haram. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 45-60.
Ismail, A. (2023). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Motivasi Belajar Siswa
SD. Jurnal Pendidikan Dasar Berbasis Inovasi, 9(1), 21-34.
Kadir, D. (2021). Model Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Pustaka
Edukasi.
Karim, M. (2023). Pembelajaran Berbasis Masalah: Konsep dan Implementasi dalam
Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam Interaktif, 11(2), 88-102.
Khairunnisa, A. (2022). Peningkatan Pemahaman Konsep Keislaman Melalui Problem-Based
Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 14(1), 55-70.
Lubis, S. (2020). Peran Guru dalam Implementasi Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi
Halal dan Haram. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(2), 78-90.
Luthfi, R. (2023). Model Problem-Based Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama
Islam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 10(2), 132-145.
Marzuki, H. (2021). Pembelajaran Inovatif untuk Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta:
Deepublish.
Munir, M. (2022). Analisis Efektivitas Problem-Based Learning dalam Meningkatkan Hasil
Belajar Siswa SD. Jurnal Riset Pendidikan Islam, 9(2), 56-71.
Nasution, I. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Pemahaman
Konsep Halal dan Haram. Jurnal Pendidikan Keislaman, 8(1), 101-115.
Nugraha, R. (2022). Implementasi Problem-Based Learning dalam Pendidikan Dasar. Jurnal
Pendidikan Islam Indonesia, 12(2), 78-92.
Rahmawati, D., & Sari, L. (2021). Pembelajaran Aktif dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa
terhadap Konsep Halal dan Haram. Jurnal Pendidikan Agama Islam Berbasis Teknologi,
7(1), 33-47.
Rahayu, A. (2023). Pengaruh Problem-Based Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kritis
dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Kontemporer, 11(2), 90-105.
Ramadhan, B. (2022). Efektivitas Metode Problem-Based Learning dalam Pembelajaran
Pendidikan Agama Islam. Jurnal Edukasi Islam, 10(1), 67-82.
Safitri, Y. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Konteks Pendidikan Islam.
Surabaya: Alfabeta.
Sari, N., & Prasetyo, H. (2020). Studi Empiris tentang Implementasi Problem-Based Learning
dalam Mata Pelajaran Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Digital, 9(1), 22-35.
Wahyuni, D. (2023). Pembelajaran PAI dengan Model Problem-Based Learning: Studi Kasus di
Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam Modern, 13(2), 50-64.
Yulianto, F. (2021). Meningkatkan Pemahaman Konsep Halal dan Haram dengan Problem
Based Learning. Jurnal Pendidikan Agama Islam Terapan, 8(2), 112-126.
Zulkarnain, A. (2022). Efektivitas Model Problem-Based Learning dalam Meningkatkan Pemahaman
Siswa terhadap Materi Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 14(1), 77-90
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.