Getting to Know the Hijaiyah Letters Separately and Continuously with Al Quran Hadith Subjects to Improve Reading and Writing Al Quran Letters in Grade 2 Students of MI Al Ihsan Papanggo Tanjung Priok
Keywords:
Hijaiyah Letters, Al-Qur'an Hadith, Reading, WritingAbstract
This study discusses the learning of hijaiyah letters separately and continuously in the subject of Al-Qur'an Hadith as an effort to improve the ability to read and write the letters of the Qur'an for 2nd grade students of MI Al-Ihsan, Papanggo, Tanjung Priok. Learning hijaiyah letters is an important basis in understanding the Qur'an, so effective teaching methods are very necessary. This study uses a qualitative approach with observation, interviews, and documentation to assess the effectiveness of the method. The results of the study show that the gradual recognition of hijaiyah letters, from separate to continuous forms, helps students more easily understand the structure of words in the Qur'an and improve their literacy skills. The conclusion of this study confirms that systematic learning methods can improve the understanding and skills of reading and writing hijaiyah letters in MI students. Therefore, an effective teaching method is needed so that students are able to read and write hijaiyah letters well. This study aims to examine the effectiveness of learning hijaiyah letters separately and continuously in the subject of Al-Qur'an Hadith for 2nd grade students of MI Al-Ihsan, Papanggo, Tanjung Priok. The approach used in this study is qualitative with observation, interview, and documentation methods. The gradual introduction of hijaiyah letters, ranging from separate forms to continuous, has been proven to help students in understanding the structure of words in the Qur'an as well as improving their reading and writing skills. The results of the study show that systematic learning methods are able to improve students' understanding of hijaiyah letters, both in pronunciation and writing. In addition, students become more confident in reading the verses of the Qur'an fluently. This study emphasizes that the right approach in learning hijaiyah letters can have a positive impact on students' literacy ability in understanding the Qur'an from an early age.References
Abdullah, M. (2021). Efektivitas Metode Iqra' dalam Pembelajaran Huruf Hijaiyah di Sekolah
Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45-58.
Aisyah, S. (2020). Penggunaan Media Flashcard untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca
Huruf Hijaiyah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(2), 123-130.
Alam, R. (2022). Implementasi Metode Tilawati dalam Pembelajaran Al-Qur'an pada Anak Usia
Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 7(3), 210-220.
Arifin, Z. (2021). Pengaruh Pembelajaran Huruf Hijaiyah terhadap Kemampuan Membaca Al
Qur'an Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 9(1), 67-75.
Azizah, N. (2020). Efektivitas Metode Ummi dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al
Qur'an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(2), 150-160.
Budiarti, T. (2021). Penggunaan Aplikasi Mobile untuk Pembelajaran Huruf Hijaiyah. Jurnal
Teknologi Informasi Pendidikan, 13(1), 89-98.
Cahyono, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Huruf Hijaiyah Berbasis
Augmented Reality. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 11(2), 134-145.
Dewi, R. (2021). Strategi Pembelajaran Huruf Hijaiyah bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal
Pendidikan Khusus, 5(1), 45-55.
Fauziah, L. (2020). Penerapan Metode Baghdadi dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur'an.
Jurnal Studi Islam, 15(1), 99-110.
Halimah, S. (2020). Metode Pembelajaran Membaca dan Menulis Al-Qur’an pada Mata
Pelajaran Al-Qur’an Hadits di MTs Negeri 17 Jakarta. Skripsi, Universitas Islam Negeri
Syarif Hidayatullah Jakarta.
Hasanah, U. (2023). Pembelajaran Menulis Al-Qur'an: Pendekatan, Metode, dan Tantangan.
Maktabah Borneo: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 3(1), 15-25.
Hidayati, N. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Huruf Hijaiyah terhadap Motivasi Belajar
Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 200-210.
Ibrahim, M. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Baca-Tulis Al-Qur’an dalam
Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Santri di Pondok Pesantren Darul Falah,
Batu. Skripsi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.
Iskandar, A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Huruf Hijaiyah untuk Meningkatkan
Kemampuan Membaca Al-Qur'an pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,
10(1), 25-35.
Kurniawan, H. (2021). Efektivitas Metode Qiraati dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur'an.
Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 80-90.
Lestari, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Huruf Hijaiyah Berbasis Game Edukasi.
Jurnal Teknologi Pendidikan, 18(3), 145-155.
Maulana, R. (2022). Implementasi Metode Yanbu'a dalam Pembelajaran Al-Qur'an di Sekolah
Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 112-120.
Mulyani, S. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio-Visual terhadap Kemampuan Membaca
Huruf Hijaiyah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 16(2), 99-110.
Nurhayati, E. (2020). Penerapan Metode Sorogan dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur'an.
Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 55-65.
Pratama, Y. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Huruf Hijaiyah Berbasis Teknologi untuk
Meningkatkan Keterampilan Membaca Al-Qur'an. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam,
9(1), 70-80.
Rahmawati, F. (2022). Efektivitas Metode An-Nahdliyah dalam Pembelajaran Membaca Al
Qur'an. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 10(2), 130-140.
Ramadhani, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Huruf Hijaiyah Berbasis
Multimedia Interaktif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 19(1), 85-95.
Rohmah, M. (2020). Penerapan Metode Tilawati dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca
Al-Qur'an pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.