Application of Singing Method to Instill Character in Students of Group B RA Muslimat Tanwirut Thullab Geger Magersari Plumpang Tuban

Authors

  • Vitaria Agustina UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Vivi Mayangsari UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Upik Nurmailis UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Veni Lukman UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Uswatun Hasanah UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Singing method, character cultivation, early childhood, character education

Abstract

Character cultivation from an early age is an important aspect in shaping a child's personality. One of the methods that can be used in this process is the singing method. This study aims to analyze the application of the singing method in instilling the character of group B students at RA Muslimat Tanwirut Thullab, Geger Magersari, Plumpang, Tuban. This study uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The results of the study show that the singing method plays an effective role in instilling character values, such as discipline, responsibility, cooperation, and religious attitudes. The songs used in learning have lyrics that are full of moral messages, making it easier for children to understand and internalize these values. In addition, this method creates a fun, interactive learning atmosphere and increases student engagement in the learning process. The advantage of the singing method is its ability to improve children's memory, so that the character values taught are easier to understand and apply in daily life. Thus, the singing method can be used as an effective strategy in early childhood character education, especially in the RA or kindergarten environment

References

Abdullah, R. (2020). Pendidikan Karakter di Usia Dini: Teori dan Praktik. Jakarta: Pustaka Edukasi.

Aisyah, S., & Rahman, F. (2021). "Implementasi Nilai-Nilai Karakter dalam Pembelajaran Anak Usia Dini." Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 123-130.

Aminah, S., & Hidayat, R. (2021). "Pengaruh Permainan Edukatif terhadap Pembentukan Karakter Anak." Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 140-148.

Andayani, T. (2022). Metode Kreatif dalam Pendidikan Karakter Anak. Bandung: Media Edukasi.

Arifin, Z. (2020). "Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini." Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 45-52.

Astuti, W. (2021). Strategi Pembelajaran Karakter di TK. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Bachtiar, I. (2022). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Lokal untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Deepublish.

Budiarti, E., & Santoso, D. (2022). "Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Anak." Jurnal Psikologi Pendidikan, 10(3), 210-218.

Cahyani, R. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Malang: Universitas Negeri Malang Press.

Dewi, L. (2021). "Integrasi Nilai Religius dalam Pembelajaran Anak Usia Dini." Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 98-105.

Fauziah, N. (2022). Pendidikan Karakter Melalui Permainan Tradisional. Semarang: Widya Karya.

Gunawan, A. (2020). "Peran Orang Tua dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini." Jurnal Pendidikan Keluarga, 6(1), 67-74.

Haryanto, B. (2021). Model Pembelajaran Terpadu untuk Pengembangan Karakter. Surabaya: Cendekia Press.

Indrawati, S. (2022). "Evaluasi Program Pendidikan Karakter di PAUD." Jurnal Evaluasi Pendidikan, 9(2), 150-158.

Jannah, M. (2020). Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Seni untuk Anak Usia Dini. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Kurniawan, H. (2021). "Pengembangan Media Pembelajaran untuk Pendidikan Karakter." Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(3), 189-197.

Lestari, M. (2022). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Pancasila di TK. Bandung: Alfabeta.

Mulyani, S. (2020). "Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini." Jurnal Pendidikan Kurikulum, 7(1), 55-63.

Nugroho, A. (2021). Pendidikan Karakter Melalui Aktivitas Bermain. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Oktaviani, R. (2022). "Peran Teknologi dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini." Jurnal Pendidikan Digital, 5(2), 110-118.

Prasetyo, D. (2020). Pendidikan Karakter di Era Digital untuk Anak Usia Dini. Malang: Averroes Press.

Qodariah, S. (2021). "Pengaruh Program Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Anak." Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(3), 225-233.

Rahayu, T. (2022). Pendidikan Karakter Melalui Cerita Rakyat untuk Anak Usia Dini. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.

Sari, P. (2020). "Integrasi Pendidikan Karakter dalam Mata Pelajaran di TK." Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 90-98.

Taufik, M. (2021). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Utami, D. (2022). "Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini." Jurnal Sosial dan Pendidikan, 14(2), 175-183.

Vivianti, E. (2020). Pendidikan Karakter Melalui Aktivitas Outdoor untuk Anak Usia Dini. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahyuni, S. (2021). "Kendala dalam Penerapan Pendidikan Karakter di PAUD." Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 5(3), 89-97.

Yuliani, L. (2022). Metode Bernyanyi dalam Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jakarta: Bumi Aksara.

Zahra, F. (2020). "Pentingnya Pendidikan Karakter Sejak Usia Dini." Jurnal Pendidikan Karakter, 3(1), 15-22.

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Vitaria Agustina, Vivi Mayangsari, Upik Nurmailis, Veni Lukman, & Uswatun Hasanah. (2025). Application of Singing Method to Instill Character in Students of Group B RA Muslimat Tanwirut Thullab Geger Magersari Plumpang Tuban. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(1), 195–203. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/196

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.