Application of Problem Based Learning Methods in Improving Learning Outcomes of Marriage in Islam at SMK Negeri 1 Bandar Masilam

Authors

  • Alamsyah Nasution SMK Negeri 1 Bandar Masilam
  • Mayasari SMK Negeri 1 Bandar Masilam
  • Rini Maisyarah SMK Negeri 1 Raya
  • Marlina Siregar SMK Negeri 1 Raya
  • Dewi Sri Muriati Islamic Private Vocational School UISU Siantar

Keywords:

Problem Based Learning, Learning outcomes, Marriage in Islam, Active learning

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of the Problem Based Learning (PBL) learning method in improving student learning outcomes on marriage materials in Islam at SMK Negeri 1 Bandar Masilam. The PBL method is applied to provide a problem-solving-based learning experience that is contextual and relevant to real life, so it is expected to improve students' understanding in more depth. This study uses a quantitative approach with an experimental method, where data is collected through learning outcome tests, observations, and questionnaires. The subjects of the study were students studying the material of marriage in Islam, which was divided into experimental and control groups. The results of the study show that students who learn with the PBL method have a better understanding compared to students who use conventional methods. In addition, this method also increases students' active involvement in the learning process as well as develops critical and analytical thinking skills in understanding the concept of marriage in Islam. Thus, the application of the PBL method has proven to be effective in improving learning outcomes and can be used as an alternative innovative learning strategy in Islamic Religious Education subjects.

References

Al-Fikri, M. (2021). "Implementasi Problem Based Learning dalam Pendidikan Agama

Islam untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis." Jurnal Pendidikan Islam,

9(2), 112-125.

Amin, M., & Rahman, A. (2022). "Evaluasi Metode Problem Based Learning dalam

Meningkatkan Hasil Belajar Siswa." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 15(1),

45-59.

Anwar, R. (2023). Strategi Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Islam. Jakarta:

Pustaka Al-Azhar.

Arsyad, A., & Hasan, R. (2020). "Efektivitas Problem Based Learning dalam Meningkatkan

Pemahaman Materi Fiqih di Sekolah Menengah." Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 11(3),

78-91.

Asyhari, A., & Sari, R. (2021). "Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah dalam

Mata Pelajaran Ushul Fiqh." Jurnal STAIP, 8(2), 23-35.

Badri, M. (2020). Metode Pembelajaran dalam Pendidikan Islam: Konsep dan Aplikasi.

Bandung: Rosdakarya.

Basri, H., & Rahmawati, L. (2022). "Dampak PBL terhadap Motivasi Belajar Siswa dalam

Pendidikan Agama Islam." Jurnal Pendidikan Islam dan Sains, 14(1), 67-80.

Fauzi, A., & Wahyuni, D. (2021). "Analisis Pembelajaran Berbasis Masalah dalam

Meningkatkan Partisipasi Siswa." Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia, 6(2),

89-101.

Hamid, S. (2023). "Konstruktivisme dalam Pembelajaran Pendidikan Islam: Studi Kasus

pada Sekolah Menengah Kejuruan." Jurnal UM Surabaya, 10(4), 150-164.

Hidayat, R. (2020). "Penerapan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemandirian

dan Berpikir Kritis Siswa." Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 7(1), 45-59.

Iskandar, A., & Mahfud, S. (2021). "Implementasi PBL dalam Kurikulum Merdeka Belajar:

Tantangan dan Solusi." Jurnal Pendidikan Inovatif, 3(2), 99-112.

Jannah, U., & Zainuddin, R. (2022). "Pengaruh Problem Based Learning terhadap

Pemahaman Konsep Islam dalam Kehidupan Sehari-hari." Jurnal Studi Keislaman,

9(3), 134-148.

Kadir, A. (2023). Model-Model Pembelajaran Inovatif dalam Pendidikan Islam.

Yogyakarta: Deepublish.

Lestari, R., & Setiawan, B. (2020). "Peran Guru dalam Mengoptimalkan Problem Based

Learning pada Pembelajaran PAI." Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 5(1), 22-34.

Lubis, A. (2021). "Pengaruh PBL terhadap Peningkatan Hasil Belajar pada Materi Fiqih."

Jurnal Tarbiyah dan Ilmu Pendidikan, 12(3), 87-99.

Mumtahanah, N. (2023). "Analisis Meta-Analisis Problem Based Learning dalam

Pembelajaran PAI di Indonesia." Jurnal UM Surabaya, 11(2), 145-160.

Muslim, A., & Yulianti, S. (2021). "Efektivitas Pembelajaran Berbasis Masalah dalam

Meningkatkan Keterampilan Analisis Siswa." Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(2),

56-69.

Nurdin, M., & Wahyuni, L. (2020). Metode dan Pendekatan dalam Pendidikan Islam.

Jakarta: Rajawali Pers.

Purnamasari, D., & Syahrul, H. (2023). "Dampak Problem Based Learning terhadap

Pembelajaran PAI di Sekolah Menengah." Jurnal Pendidikan Islam dan Inovasi,

14(2), 78-91.

Rahmat, H. (2021). "PBL sebagai Pendekatan Inovatif dalam Meningkatkan Keaktifan

Siswa dalam Pembelajaran PAI." Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 10(1), 34-48.

Rasyid, F., & Hidayah, R. (2022). "Pembelajaran Berbasis Masalah sebagai Upaya

Meningkatkan Pemahaman Religius Siswa." Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 8(3),

112-126.

Sari, M., & Anwar, H. (2020). "Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis melalui Problem

Based Learning." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Islam, 6(2), 98-110.

Setiawan, D. (2023). "Analisis Kualitatif Implementasi PBL dalam Pendidikan Islam."

Jurnal Studi Islam dan Pendidikan, 13(1), 56-70.

Suhendra, M., & Yusri, H. (2021). Strategi Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan

Agama Islam. Malang: UMM Press.

Susanto, A. (2022). "Penerapan Problem Based Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar

Siswa pada Materi Hukum Islam." Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 9(2), 78-92.

Syaifulloh, M. (2020). "Efektivitas Model PBL dalam Pembelajaran Pendidikan Agama

Islam di Sekolah Menengah Kejuruan." Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 11(4), 134-148.

Syamsuddin, R. (2023). "Problem Based Learning sebagai Inovasi dalam Pembelajaran

Pendidikan Agama Islam." Jurnal Riset Pendidikan Islam, 15(1), 56-69.

Wahyudi, A. (2022). Inovasi Pembelajaran dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Bandung:

Alfabeta.

Yusuf, R. (2021). "Implementasi Problem Based Learning dalam Pembelajaran Akhlak di

Sekolah Menengah." Jurnal Pendidikan Islam Global, 12(2), 89-103.

Zulkifli, R., & Hasan, B. (2023). "Penerapan Metode Berbasis Masalah dalam Pembelajaran

PAI di Sekolah Kejuruan." Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi, 10(3), 120-135

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Alamsyah Nasution, Mayasari, Rini Maisyarah, Marlina Siregar, & Dewi Sri Muriati. (2025). Application of Problem Based Learning Methods in Improving Learning Outcomes of Marriage in Islam at SMK Negeri 1 Bandar Masilam. Indonesian Journal of Islamic Education, 1(1), 82–88. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/ijie/article/view/191

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.