Application of Collage Method with Corn Husk Media to Improve Children's Fine Motor Skills in Group a at RA Manda Ngaliyan Semarang

Authors

  • Uyunun Nafiah RA Manda
  • Uun Ismaunah UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

collage method, corn husk fine motor, early childhood

Abstract

Fine motor development in early childhood is an important aspect that needs to be stimulated through various creative learning methods. This study aims to apply and analyze the effectiveness of the collage method with corn husk media in improving the fine motor skills of Group A children at RA Manda Ngaliyan, Semarang. This study uses the classroom action research method (PTK) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection stages. Data was collected through observation, interviews, and documentation. The results of the study showed an increase in children's fine motor skills after the application of the collage method with corn husks. This improvement is shown through improved hand-eye coordination, precision, and skills in cutting, pasting, and arranging collage materials. In the first cycle, some children still have difficulty in manipulating corn husks, but in the second cycle there is significant development. Thus, the collage method using corn husks has been proven to be effective in developing children's fine motor skills. This method can be used as an alternative in learning activities in early childhood education to train children's hand skills and creativity in a fun way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, T., & Lestari, S. (2021). Pengaruh kegiatan finger painting terhadap kemampuan

motorik halus anak usia dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 56-63.

Agustina, S., Nasirun, M., & D, D. (2020). Pengaruh kolase terhadap kemampuan motorik

halus anak. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 45-53.

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi. (2021). Pengaruh kegiatan kolase terhadap kemampuan

motorik halus anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2),

45-53.

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi. (2023). Pengaruh kegiatan kolase terhadap kemampuan

motorik halus anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1),

45-53.

Claudia, C., & Suryana, D. (2020). Pengaruh origami terhadap kemampuan motorik halus

anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 98-104.

Danti, F. (2021). Optimalisasi kemampuan motorik halus anak kelompok B menggunakan

teknik kolase di Taman Kanak-Kanak Pembina Negeri Nanga Taman. Jurnal

Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2), 89-97.

Danti, F. (2023). Optimalisasi kemampuan motorik halus anak kelompok B menggunakan

teknik kolase di Taman Kanak-Kanak Pembina Negeri Nanga Taman. Jurnal

Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2), 89-97.

Darmiatun, S., & Mayar, F. (2020). Meningkatkan kemampuan motorik halus anak melalui

kolase dengan menggunakan bahan bekas pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal

Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 257-264.

Eri, F. K. (2020). Peningkatan kemampuan motorik halus melalui kegiatan kolase kulit

telur pada anak kelompok B3 di TK Nurur Rahman Kecamatan Tamanan

Bondowoso tahun pelajaran 2016/2017. Skripsi, Universitas Jember.

Ermiwati, S. (2021). Meningkatkan kemampuan motorik halus siswa dengan metode

demonstrasi pada kegiatan kolase. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 56-63.

Fahira, N., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Pengaruh kolase terhadap kemampuan

motorik halus anak. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 45-53.

Firdayanti, D. (2023). Optimalisasi kemampuan motorik halus anak kelompok B

menggunakan teknik kolase di Taman Kanak-Kanak Pembina Negeri Nanga

Taman. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2), 89-97.

Handayani, S., & Pratiwi, D. A. (2021). Penerapan metode kolase untuk meningkatkan

kreativitas dan motorik halus anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(2), 123

130.

Misiyanti, N. W., Parmiti, D. P., & Wirya, I. N. (2021). Penerapan metode demonstrasi

berbantuan media konkret melalui kegiatan kolase untuk meningkatkan

perkembangan motorik halus. E-Journal PG-PAUD Universitas Pendidikan Ganesha,

9(2), 123-134.

Muslihin, H. Y. (2020). Meningkatkan perkembangan motorik halus pada anak melalui

kolase dengan media daun kering. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 56-63*.

540

Nurhayati, N., & Suryana, D. (2021). Pengaruh kegiatan menganyam terhadap kemampuan

motorik halus anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2),

67-75.

Oktarina, S. (2021). Penggunaan media kolase dalam mengembangkan keterampilan

motorik halus anak usia 5-6 tahun. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia

Dini, 4(1), 45-53.

Rahmawati, F., & Lestari, S. (2021). Pengaruh kegiatan kolase terhadap perkembangan

motorik halus anak usia 4-5 tahun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1),

67-75.

Rahmawati, F., & Lestari, S. (2023). Pengaruh kegiatan kolase terhadap perkembangan

motorik halus anak usia 4-5 tahun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1),

67-75.

Rezieka, D., & Lestari, S. (2021). Pengaruh kegiatan mozaik terhadap kemampuan motorik

halus anak usia dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 45-53.

Setiari, N. M. A., Suyanta, I. W., Suryawan, I. G., & Hikmah, N. (2024). Pengembangan

kemampuan motorik halus pada anak dengan aktivitas kolase daun kering.

RAJULA: Journal of Early Childhood Education Studies, 1(1), 83-92.

Sri Ermiwati. (2021). Meningkatkan kemampuan motorik halus siswa dengan metode

demonstrasi pada kegiatan kolase. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 56-63.

Wahyuningrum, M. D. S., & Watini, S. (2022). Inovasi model ATIK dalam meningkatkan

motorik halus pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,

6(5), 5384-5396.

Wandi, Z. N., & Mayar, F. (2021). Analisis kemampuan motorik halus dan kreativitas pada

anak usia dini melalui kegiatan kolase. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia

Dini, 5(2), 363-372.

Yulianto, A., & Awalia, H. (2020). Pengaruh kegiatan montase terhadap kemampuan

motorik halus anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 45-53.

Yunia, R., & Suryana, D. (2020). Pengaruh penggunaan media spons terhadap kemampuan

motorik halus anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1),

98-104.

Downloads

Published

2025-03-17

How to Cite

Uyunun Nafiah, & Uun Ismaunah. (2025). Application of Collage Method with Corn Husk Media to Improve Children’s Fine Motor Skills in Group a at RA Manda Ngaliyan Semarang . Jurnal Profesionalisme Guru, 1(3), 535 – 541. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/354

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.