Application of Collage Method with Corn Husk Media to Improve Children's Fine Motor Skills in Group a at RA Manda Ngaliyan Semarang
Keywords:
collage method, corn husk fine motor, early childhoodAbstract
Fine motor development in early childhood is an important aspect that needs to be stimulated through various creative learning methods. This study aims to apply and analyze the effectiveness of the collage method with corn husk media in improving the fine motor skills of Group A children at RA Manda Ngaliyan, Semarang. This study uses the classroom action research method (PTK) which is carried out in two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection stages. Data was collected through observation, interviews, and documentation. The results of the study showed an increase in children's fine motor skills after the application of the collage method with corn husks. This improvement is shown through improved hand-eye coordination, precision, and skills in cutting, pasting, and arranging collage materials. In the first cycle, some children still have difficulty in manipulating corn husks, but in the second cycle there is significant development. Thus, the collage method using corn husks has been proven to be effective in developing children's fine motor skills. This method can be used as an alternative in learning activities in early childhood education to train children's hand skills and creativity in a fun way.Downloads
References
Agustina, T., & Lestari, S. (2021). Pengaruh kegiatan finger painting terhadap kemampuan
motorik halus anak usia dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 56-63.
Agustina, S., Nasirun, M., & D, D. (2020). Pengaruh kolase terhadap kemampuan motorik
halus anak. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 45-53.
Ananda, R., & Fadhilaturrahmi. (2021). Pengaruh kegiatan kolase terhadap kemampuan
motorik halus anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2),
45-53.
Ananda, R., & Fadhilaturrahmi. (2023). Pengaruh kegiatan kolase terhadap kemampuan
motorik halus anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1),
45-53.
Claudia, C., & Suryana, D. (2020). Pengaruh origami terhadap kemampuan motorik halus
anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 98-104.
Danti, F. (2021). Optimalisasi kemampuan motorik halus anak kelompok B menggunakan
teknik kolase di Taman Kanak-Kanak Pembina Negeri Nanga Taman. Jurnal
Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2), 89-97.
Danti, F. (2023). Optimalisasi kemampuan motorik halus anak kelompok B menggunakan
teknik kolase di Taman Kanak-Kanak Pembina Negeri Nanga Taman. Jurnal
Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2), 89-97.
Darmiatun, S., & Mayar, F. (2020). Meningkatkan kemampuan motorik halus anak melalui
kolase dengan menggunakan bahan bekas pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal
Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 257-264.
Eri, F. K. (2020). Peningkatan kemampuan motorik halus melalui kegiatan kolase kulit
telur pada anak kelompok B3 di TK Nurur Rahman Kecamatan Tamanan
Bondowoso tahun pelajaran 2016/2017. Skripsi, Universitas Jember.
Ermiwati, S. (2021). Meningkatkan kemampuan motorik halus siswa dengan metode
demonstrasi pada kegiatan kolase. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 56-63.
Fahira, N., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Pengaruh kolase terhadap kemampuan
motorik halus anak. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 45-53.
Firdayanti, D. (2023). Optimalisasi kemampuan motorik halus anak kelompok B
menggunakan teknik kolase di Taman Kanak-Kanak Pembina Negeri Nanga
Taman. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(2), 89-97.
Handayani, S., & Pratiwi, D. A. (2021). Penerapan metode kolase untuk meningkatkan
kreativitas dan motorik halus anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(2), 123
130.
Misiyanti, N. W., Parmiti, D. P., & Wirya, I. N. (2021). Penerapan metode demonstrasi
berbantuan media konkret melalui kegiatan kolase untuk meningkatkan
perkembangan motorik halus. E-Journal PG-PAUD Universitas Pendidikan Ganesha,
9(2), 123-134.
Muslihin, H. Y. (2020). Meningkatkan perkembangan motorik halus pada anak melalui
kolase dengan media daun kering. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 56-63*.
540
Nurhayati, N., & Suryana, D. (2021). Pengaruh kegiatan menganyam terhadap kemampuan
motorik halus anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2),
67-75.
Oktarina, S. (2021). Penggunaan media kolase dalam mengembangkan keterampilan
motorik halus anak usia 5-6 tahun. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia
Dini, 4(1), 45-53.
Rahmawati, F., & Lestari, S. (2021). Pengaruh kegiatan kolase terhadap perkembangan
motorik halus anak usia 4-5 tahun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1),
67-75.
Rahmawati, F., & Lestari, S. (2023). Pengaruh kegiatan kolase terhadap perkembangan
motorik halus anak usia 4-5 tahun. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1),
67-75.
Rezieka, D., & Lestari, S. (2021). Pengaruh kegiatan mozaik terhadap kemampuan motorik
halus anak usia dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 45-53.
Setiari, N. M. A., Suyanta, I. W., Suryawan, I. G., & Hikmah, N. (2024). Pengembangan
kemampuan motorik halus pada anak dengan aktivitas kolase daun kering.
RAJULA: Journal of Early Childhood Education Studies, 1(1), 83-92.
Sri Ermiwati. (2021). Meningkatkan kemampuan motorik halus siswa dengan metode
demonstrasi pada kegiatan kolase. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 56-63.
Wahyuningrum, M. D. S., & Watini, S. (2022). Inovasi model ATIK dalam meningkatkan
motorik halus pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,
6(5), 5384-5396.
Wandi, Z. N., & Mayar, F. (2021). Analisis kemampuan motorik halus dan kreativitas pada
anak usia dini melalui kegiatan kolase. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia
Dini, 5(2), 363-372.
Yulianto, A., & Awalia, H. (2020). Pengaruh kegiatan montase terhadap kemampuan
motorik halus anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 45-53.
Yunia, R., & Suryana, D. (2020). Pengaruh penggunaan media spons terhadap kemampuan
motorik halus anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1),
98-104.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.