Application of Differentiated Learning Methods in Increasing Students' Interest in Learning Learning Materials Become a Generation of Lovers Tolerant Quran at Smp Negeri 1 Ulu Sosa One-Stop
Keywords:
Differentiated Learning, Learning Interests, Al-Qur'an Lovers, Tolerance, SMP Negeri 1 Ulu Sosa Satu AtapAbstract
Abstract: This study aims to analyze the application of differentiated learning methods in increasing students' interest in learning the material of Becoming a Tolerant Generation of Qur'an Lovers at SMP Negeri 1 Ulu Sosa Satu Atap. The differentiated learning method is an approach that adapts teaching strategies to students' needs, interests, and readiness to learn. This study uses a qualitative approach with observation, interview, and questionnaire techniques to measure the impact of the application of the method on students' learning interests. The results of the study show that this method is able to increase student engagement, strengthen their understanding of the values of the Qur'an, and encourage tolerance in daily life. With variations in teaching styles and material adjustments, students feel more motivated and active in the learning process. Differentiated learning also provides space for students to learn according to their respective styles and paces, thereby increasing the effectiveness of understanding the material. In addition, this method helps shape students' character to be more respectful of differences and apply an attitude of tolerance in their social life. In conclusion, differentiated learning methods are effective in increasing students' interest in learning and forming a young generation who loves the Qur'an and upholds the value of tolerance. Keywords: Differentiated Learning, Learning Interests, Al-Qur'an Lovers, Tolerance, SMP Negeri 1 Ulu Sosa Satu AtapReferences
Ahmadi, A. (2015). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta
Aini, N. (2017). Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik melalui Metode Pembelajaran
Berdiferensiasi. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 45-58.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Asrori, M. (2014). Psikologi Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.
588
Aziz, A. (2018). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Bandung: Alfabeta.
Basri, H. (2020). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah
Pendidikan, 5(2), 102-113.
Cahyono, A. (2019). Pengaruh Diferensiasi Pembelajaran terhadap Motivasi Belajar Siswa di
SMP Negeri 2 Malang. Jurnal Pendidikan, 12(1), 89-97.
Dewi, R.(2021). Model Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Konteks Merdeka Belajar. Jakarta:
Bumi Aksara.
Fadli, M. (2016). Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Hanafiah, N. (2018). Strategi Pembelajaran Berbasis Karakter. Bandung: CV Pustaka Setia.
Harahap, S. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dan Implementasinya dalam Kurikulum
Merdeka. Medan: Universitas Negeri Medan Press.
Hidayat, T. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan
Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Edukasi, 14(3), 78-90.
Ibrahim, R. (2017). Desain Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Jakarta: PT RajaGrafindo
Persada.
Iskandar, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Report Text melalui
Pembelajaran Berdiferensiasi di Kelas IX A SMP Negeri 1 Sape Tahun Ajaran 2020/2021.
Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(1), 34-47.
Kamal, S. (2021). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Upaya Meningkatkan
Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI MIPA SMA Negeri 8 Barabai.
Jurnal Matematika dan Pendidikan, 5(2), 56-69.
Lestari, P. (2019). Metode Pembelajaran Berdiferensiasi dan Implementasinya dalam
Pembelajaran Tematik. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 112-125.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Munir, R. (2016). Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Nugraha, A. (2018). Efektivitas Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan
Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(1), 22-35.
Prasetyo, Y. (2019). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Kompetensi dalam Pendidikan Islam.
Yogyakarta: Graha Ilmu.
Rahayu, S. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Kemandirian
Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 10(3), 76-89.
Ramadhani, Z. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Motivasi
Belajar Siswa SMP Negeri 3 Bandung. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(1), 45-58.
Rasyid, H. (2017). Konsep dan Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Agama Islam.
Jakarta: Bumi Aksara.
Samsudin, A. (2021). Metode Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pendidikan Agama Islam di
Era Digital. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 89-102.
Sari, W. (2020). Inovasi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Prestasi Belajar
Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 11(1), 56-70.
Siregar, D. (2018). Pengaruh Diferensiasi Pembelajaran terhadap Minat dan Hasil Belajar
Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Medan. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(2), 23-37.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suharto, B. (2021). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jakarta:
Pustaka Mandiri.
Wahyuni, L. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran
Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 45-58.
Yusuf, M. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Literasi dan Numerasi
Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Riset Pendidikan, 12(1), 67-79.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.