Implementing PBL Model to Improve Learning Outcomes on Madzmumah and Mahmudah Morals in Grade X of SMK N 1 Panyabungan
Keywords:
Problem Based Learning, Learning Outcomes, Madzmumah Morals, Mahmudah MoralsAbstract
This study aims to improve student learning outcomes through the application of the Problem Based Learning (PBL) learning model on the material Avoiding Madzmumah Morals and Getting Used to Mahmudah Morals for a Comfortable and Blessed Life in class X of SMK Negeri 1 Panyabungan. The background of this research is based on low student learning outcomes and lack of active involvement in the learning process of Islamic Religious Education and Ethics. The PBL model was chosen because it is able to encourage students to be more active, creative, and think critically in solving problems related to daily life. This research is a Class Action Research (PTK) which is carried out in two cycles with the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The data collection technique uses learning outcome tests, observation of student activities, and documentation. The results of the study showed a significant improvement in student learning outcomes after the implementation of the PBL model. In the first cycle, students began to show an increase in participation in discussions, while in the second cycle there was a higher increase in both cognitive and attitude aspects. Thus, the application of the Problem Based Learning model is effective in improving student learning outcomes and forming good habits in daily life.References
Andriani, L. (2020). Efektivitas Model Problem Based Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(1), 45-53.
Aulia, R. (2021). Penerapan Model PBL terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 78-86.
Azizah, S. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Sikap Sosial Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 6(1), 55-62.
Budianto, T. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Melalui Problem Based Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1), 33-41.
Cahyani, D. (2021). Penerapan PBL dalam Pembelajaran PAI untuk Pembentukan Karakter Siswa. EduReligia, 13(3), 102-111.
Dewi, N. L. (2022). Efektivitas Model PBL dalam Mengembangkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(2), 69-77.
Fahmi, R. (2023). Problem Based Learning dalam Meningkatkan Akhlak Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 7(2), 88-95.
Fitriani, S. (2020). Pengembangan Karakter Melalui PBL pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Tarbawi, 9(1), 50-58.
Hamid, K. (2021). Penerapan Model PBL untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar. Jurnal Al-Muaddib, 15(2), 115-123.
Hasibuan, T. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Edukasi Islam, 11(1), 30-38.
Hidayati, E. (2022). Model PBL dalam Peningkatan Kompetensi Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Humaniora, 9(3), 149-156.
Jannah, M. (2023). Efektivitas PBL dalam Meningkatkan Kemampuan Kolaboratif. Jurnal Pendidikan Modern, 17(1), 22-30.
Kurniawan, A. (2020). Pembelajaran PAI Berbasis Masalah untuk Penguatan Karakter. Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 67-74.
Lubis, M. (2021). Aktivitas Belajar Siswa dalam Model PBL. Jurnal Cendekia Pendidikan, 5(2), 88-96.
Luthfi, H. (2023). Pengaruh PBL terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 8(1), 55-63.
Maulana, I. (2022). PBL sebagai Solusi Pembelajaran PAI Berbasis Karakter. Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 14(2), 75-82.
Munawaroh, S. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Akhlak Melalui PBL. Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 11(1), 34-42.
Nasution, R. (2022). Problem Based Learning dan Penguatan Moral Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam Indonesia, 10(2), 120-128.
Ningsih, P. (2020). Implementasi PBL untuk Peningkatan Literasi Keagamaan. Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 112-119.
Nuraini, F. (2021). Peningkatan Kompetensi PAI melalui PBL. Edukasi Islam, 13(1), 50-57.
Pratama, R. (2021). Penerapan PBL dalam Pengajaran Akhlak. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 6(1), 39-47.
Putri, L. (2023). Efektivitas PBL dalam Peningkatan Partisipasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Interaktif, 15(1), 66-74.
Rahman, Y. (2022). PBL dan Penguatan Akhlak Mulia dalam Pendidikan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 8(2), 90-98.
Ramadhani, S. (2020). Strategi Pembelajaran PAI Berbasis PBL. Jurnal Pendidikan Islam Aktual, 7(1), 20-28.
Rasyid, M. (2023). Pengembangan Karakter Islami melalui PBL. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 10(1), 81-89.
Sari, D. (2021). Problem Based Learning sebagai Inovasi Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Religius, 12(2), 100-108.
Septiani, E. (2022). Efektivitas PBL dalam Pembelajaran Akhlak. Jurnal Pendidikan dan Karakter Islam, 9(2), 140-148.
Syahputra, F. (2022). Dampak PBL terhadap Keterampilan Sosial Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Global, 13(3), 170-178.
Wahyuni, L. (2020). Model PBL dan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Islam Berbasis Karakter, 11(2), 130-138.
Yuliani, R. (2023). Peningkatan Hasil Belajar PAI melalui PBL. Jurnal Transformasi Pendidikan Islam, 14(1), 58-65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.