The Application of the Demonstration Method in Improving the Ability to Trace and Color Pictures in Group B Students at RA Perwanida, Desa Kalitengah, Kecamatan Gombong, Kabupaten Kebumen, Semester I Academic Year 2023-2024

Authors

  • Wahyuningsih RA Perwanida Kalitengah Gombong Kebumen
  • Wahyuni Sibuea RA Raudhah
  • Wahyuni Astuti Wibowo RA Nauka Ilmi
  • Wahyuni Nadlirotullaily RA Manbaul Ulum
  • Wahyuni Pramuning Tiyas UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Demonstration method, Tracing pictures, Coloring, Early childhood

Abstract

This study aims to improve the ability to trace and color pictures in Group B students of RA Perwanida, Kalitengah Village, Gombong District, Kebumen Regency through the application of the demonstration method. This method was chosen because it provides a concrete and engaging learning experience for children, making it easier for them to understand the techniques of tracing and coloring effectively. The research employs a classroom action research (CAR) approach, carried out in two cycles. Each cycle consists of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation to gain a comprehensive understanding of the development of the children's skills. The results of the study show that the demonstration method significantly contributes to improving children's fine motor skills, particularly in the accuracy of tracing lines and creativity in coloring pictures. Additionally, the children became more enthusiastic and confident in performing drawing activities. Therefore, the demonstration method has proven to be effective in enhancing tracing and coloring skills in early childhood. The implications of this study suggest that the application of the demonstration method can be an effective alternative learning strategy for educators in developing children's fine motor skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, M., & Nurhidayah, E. (2022). Pengaruh Pemberian Reward Animasi terhadap Motivasi Belajar Anak Usia Dini selama Pembelajaran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 145–152.

Akbar, E. (2022). Pengaruh Penerapan Metode Pembelajaran Demonstrasi dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 123–130.

Akmal, A. (2018). Penerapan Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Kemampuan Berwudhu pada Kelompok B3 TK Islam YLPI Marpoyan. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 55–60.

Anggraini, D., & Suyadi. (2019). Metode Demonstrasi sebagai Peningkatan Perkembangan Kognitif Anak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(1), 13–20.

Ginting, S. B., & Zainuddin, Z. (2018). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 2(1), 35–40.

Hamdani, M. (2023). Implementasi Metode Demonstrasi terhadap Peningkatan Hasil Belajar Sains Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Dasar, 9(1), 1–10. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v9i1.16754

Handayani, T., & Prasetyo, B. (2020). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 3(2), 77–84.

Kurniawan, A., & Sari, D. (2021). Metode Demonstrasi sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Berbicara pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 55–62.

Lestari, S., & Wijayanti, R. (2022). Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Kemampuan Mengenal Lingkungan pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 95–102.

Millah, H. (2017). Metode Demonstrasi untuk Anak Usia 4-6 Tahun di Taman Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 25–30.

Mulyani, N., & Hidayati, S. (2023). Implementasi Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran Matematika untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 8(1), 33–40.

Nugroho, A., & Wati, L. (2020). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 6(2), 45–52.

Nurjanah, S., & Hidayat, R. (2020). Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Peningkatan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 67–74.

Nurzaqwan, N., & Nurhidayah, N. (2017). Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak melalui Kreativitas Seni Melipat di PAUD TGK Chiek Murhaban Lamteuba Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 2(1), 15–22.

Oktaviani, R., & Suryani, T. (2021). Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 81–88.

Puspitasari, D., & Rahman, F. (2022). Implementasi Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 4(3), 99–106.

Rahmawati, E., & Putri, A. (2022). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran Sains pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 5(1), 101–108.

Ratna Sari, A. (2021). Implementasi Perkembangan Motorik Halus melalui Metode Demonstrasi pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 45–53.

Saputra, R., & Lestari, P. (2023). Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 123–130.

Susanti, L. (2017). Pemberian Motivasi Belajar kepada Peserta Didik sebagai Bentuk Aplikasi dari Teori-teori Belajar. Jurnal PPKn dan Hukum, 12(1), 45–50.

Wulandari, S., & Setiawan, D. (2021). Implementasi Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kreativitas Anak dalam Pembelajaran Seni. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(2), 89–95.

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Wahyuningsih, Wahyuni Sibuea, Wahyuni Astuti Wibowo, Wahyuni Nadlirotullaily, & Wahyuni Pramuning Tiyas. (2025). The Application of the Demonstration Method in Improving the Ability to Trace and Color Pictures in Group B Students at RA Perwanida, Desa Kalitengah, Kecamatan Gombong, Kabupaten Kebumen, Semester I Academic Year 2023-2024. Jurnal Profesionalisme Guru, 1(2), 306 – 311. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/210

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.