The Application of the Make a Match Method in Enhancing the Learning of Prayer Material for Class IC Students at Madrasah Ibtidaiyah Al-Ikhlas Pondok Gede in the 2024/2025 Academic Year

Authors

  • Yuningsih MI Al-Ikhlas Pondok Gede
  • Yuliati UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Zaenal Abadi UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Make a Match, active learning,, prayer, Madrasah Ibtidaiyah.

Abstract

Abstract: This study aims to analyze the application of the Make a Match method in improving the learning of prayer material for Class IC students at Madrasah Ibtidaiyah Al-Ikhlas Pondok Gede. Make a Match is an active learning method that involves matching question and answer cards to increase interaction and student understanding of the material being taught. This research uses a qualitative approach with a descriptive method. Data collection was carried out through observation, interviews, and documentation during the learning process. The results of the study show that the application of the Make a Match method has a positive impact on the learning process. Students became more active in participating in learning activities, their understanding of prayer material improved, and the classroom atmosphere became more interactive and enjoyable. In addition, this method also encouraged cooperation among students and strengthened their memory of the material taught. Thus, the Make a Match method can be considered an effective alternative in teaching Islamic Religious Education, particularly in the prayer material at the Madrasah Ibtidaiyah level. The application of this method is expected to be further developed to improve the quality of learning and student learning outcomes in a more optimal way. Keywords: Make a Match, active learning, prayer, Madrasah Ibtidaiyah.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, A. (2023). Media Pembelajaran: Teori dan Aplikasi dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Pers

Azizah, N., & Rahman, M. (2023). "Efektivitas Metode Make a Match dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Materi Pendidikan Agama Islam." Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 8(2), 115-130.

Baharuddin, M., & Wahyuni, R. (2023). Psikologi Pendidikan: Teori dan Aplikasi dalam Pembelajaran Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Budiarto, A. (2023). "Strategi Pembelajaran Interaktif Berbasis Permainan dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa." Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 12(1), 87-102.

Dewi, S. R., & Supriyadi, B. (2023). "Analisis Keefektifan Pembelajaran Kolaboratif dengan Metode Make a Match." Jurnal Pendidikan Karakter, 11(4), 150-165.

Hamdani, A. (2023). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Dasar. Bandung: Alfabeta.

Hidayat, T., & Maulana, R. (2023). "Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Permainan dalam Pendidikan Agama Islam." Jurnal Pendidikan Islam dan Teknologi, 10(3), 112-127.

Ismail, R. (2023). Metode Pembelajaran Efektif dalam Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT Gramedia.

Kurniawan, D. (2023). "Peningkatan Interaksi dan Motivasi Belajar Melalui Metode Make a Match di Sekolah Dasar." Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 12(1), 45-60.

Lestari, N., & Putri, M. (2023). Metode Pembelajaran Kreatif untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Yogyakarta: Deepublish.

Mulyani, R., & Setiawan, H. (2023). "Implementasi Metode Make a Match dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Madrasah Ibtidaiyah." Jurnal Riset Pendidikan Islam, 15(3), 78-92.

Nasution, S. (2023). Asas-asas Metode Pembelajaran Interaktif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Prasetyo, R. (2023). "Evaluasi Keefektifan Metode Make a Match dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam." Jurnal Evaluasi Pendidikan Islam, 14(2), 99-115.

Rahmawati, E., & Santoso, D. (2023). "Peningkatan Motivasi Belajar dengan Model Pembelajaran Berbasis Permainan." Jurnal Pendidikan Dasar, 9(3), 121-135.

Ramadhani, A. (2023). Pendidikan Islam dalam Era Digital: Pendekatan Inovatif dan Interaktif. Jakarta: Kencana.

Ridwan, H. (2023). "Perbandingan Metode Konvensional dan Metode Make a Match dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam." Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 134- 148.

Rofiq, A., & Zainuddin, A. (2023). Metodologi Pembelajaran Aktif dan Kreatif dalam Pendidikan Islam. Malang: UMM Press.

Sari, N., & Hidayah, R. (2023). "Dampak Metode Pembelajaran Berbasis Permainan terhadap Pemahaman Materi Salat Siswa." Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 11(3), 89-105.

Siregar, A. (2023). Pendidikan Islam Berbasis Teknologi: Teori dan Praktik dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Supriyadi, B., & Lestari, T. (2023). "Analisis Keefektifan Pembelajaran Kolaboratif dengan Metode Make a Match dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa." Jurnal Pendidikan Karakter, 11(4), 200-215.

Susanto, A. (2023). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Syafii, A. (2023). "Penggunaan Metode Make a Match dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Studi Kasus di Madrasah Ibtidaiyah." Jurnal Studi Pendidikan Islam, 10(1), 70- 85.

Taufiq, M. (2023). Psikologi Pembelajaran Anak Usia Dini dan Sekolah Dasar. Jakarta: Salemba Humanika.

Wahyuni, S. (2023). Metode Pembelajaran Interaktif untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Widiastuti, F. (2023). "Peran Metode Make a Match dalam Meningkatkan Pemahaman dan Interaksi Siswa." Jurnal Inovasi Pendidikan Islam, 9(2), 122-138.

Yulianti, D. (2023). Strategi Pengajaran Inovatif dalam Pendidikan Islam. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya Press.

Yusuf, M., & Hidayat, T. (2023). "Dampak Metode Pembelajaran Berbasis Permainan terhadap Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 9(2), 88- 102.

Zahra, R. (2023). "Implementasi Metode Make a Match dalam Pembelajaran Pendidikan Islam di Madrasah." Jurnal Pengembangan Pendidikan Islam, 13(2), 145-160.

Zulkifli, H. (2023). Pembelajaran Berbasis Aktivitas dalam Pendidikan Agama Islam. Bandung: Alfabeta.

Zulfikar, A. (2023). "Keefektifan Model Pembelajaran Berbasis Permainan dalam Meningkatkan Pemahaman Agama Islam." Jurnal Pendidikan Islam Global, 10(1), 78- 93.

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Yuningsih, Yuliati, & Zaenal Abadi. (2025). The Application of the Make a Match Method in Enhancing the Learning of Prayer Material for Class IC Students at Madrasah Ibtidaiyah Al-Ikhlas Pondok Gede in the 2024/2025 Academic Year. Jurnal Profesionalisme Guru, 1(2), 255– 262. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/186