The Application of the Color Mixing Game Method in Enhancing the Motoric Physical, Socio-Emotional, and Artistic Abilities of 16 Students at RA. Amal Hidayah Pergulaan.

Authors

  • Wardania Ningsih RA.Amal Hidayah Pergulaan
  • Waradilla Sari RA.Syifatul Mahir
  • Wardatul Hasanah RA.AL Barokah Probolinggo
  • Wargiati UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Wardini Hasugian UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Color Mixing Game, Motoric Physical, Socio-Emotional, Art, Early Childhood

Abstract

This study aims to analyze the implementation of the color mixing game method in improving the motoric physical, socio-emotional, and artistic abilities of 16 students at RA Amal Hidayah Pergulaan. The research method used is a qualitative approach with observation, interviews, and documentation techniques. The color mixing game is designed to provide a fun learning experience while stimulating children's overall development. The research results indicate that this method has a positive impact on motoric physical aspects, such as improving hand-eye coordination, grip skills in handling coloring tools, and agility in processing color media. Furthermore, students' socio-emotional aspects also showed improvement, particularly in teamwork, social interaction, and self-confidence when working in groups. From an artistic perspective, this game helps students develop creativity, the courage to explore, and an understanding of colors and their combinations. Game-based learning creates an enjoyable atmosphere, encouraging students to actively participate and experiment with various colors. Thus, the color mixing game can be considered an effective learning method for holistically developing various aspects of early childhood development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, R., & Suryani, T. (2021). Pengaruh Metode Bermain terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 45-5

Amalia, S., & Kurniasari, D. (2022). Peningkatan Kreativitas Anak Melalui Permainan Seni di PAUD. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1), 78-89.

Anggraini, T., & Wulandari, F. (2020). Efektivitas Permainan Mencampur Warna dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(3), 123-135.

Arifin, Z., & Prasetyo, B. (2021). Pembelajaran Berbasis Permainan dan Pengaruhnya terhadap Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Kreatif, 6(2), 56-68.

Azizah, N., & Suharto, R. (2023). Stimulasi Motorik Halus Melalui Kegiatan Mewarnai di TK. Jurnal Riset Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 101-112.

Cahyono, B., & Hidayati, R. (2020). Pengaruh Media Visual dalam Pembelajaran Seni untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Seni, 5(2), 90-103.

Dewi, L., & Rahmawati, T. (2022). Peningkatan Interaksi Sosial Anak Melalui Metode Bermain Kelompok. Jurnal Psikologi Anak, 12(4), 45-58

Fitriani, R., & Sari, N. (2021). Perkembangan Emosional Anak dalam Kegiatan Bermain Warna di PAUD. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 15(3), 112-125.

Handayani, Y., & Saputra, H. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kreatif terhadap Keterampilan Seni Anak. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(2), 34-45.

Hidayat, M., & Lestari, T. (2021). Metode Permainan sebagai Sarana Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 67-78.

Indriani, F., & Wibowo, D. (2023). Analisis Pembelajaran Berbasis Seni dalam Meningkatkan Kemandirian Anak. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(2), 140-152.

Ismail, S., & Nugroho, T. (2022). Efek Permainan Mewarnai terhadap Konsentrasi dan Fokus Anak di TK. Jurnal Psikologi Pendidikan, 14(3), 87-98.

Kamil, A., & Susanti, R. (2021). Dampak Pembelajaran Berbasis Permainan terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(2), 56-70.

Kartini, L., & Purnomo, H. (2020). Penggunaan Warna dalam Pengembangan Kreativitas Anak. Jurnal Psikologi Anak, 7(1), 45-60.

Kusuma, D., & Haryanto, S. (2022). Implementasi Metode Bermain dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 13(4), 78-92.

Lestari, R., & Wijaya, D. (2021). Peran Permainan Warna dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 9(3), 101-113.

Maulana, A., & Suryani, N. (2023). Stimulasi Emosi dan Kreativitas Anak Melalui Permainan Interaktif. Jurnal Psikologi Pendidikan, 12(2), 134-145.

Mulyadi, R., & Rahayu, T. (2020). Pengaruh Metode Seni Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini di PAUD. Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(2), 98-110.

Nugraha, D., & Sari, P. (2022). Efektivitas Permainan Kolaboratif dalam Mengembangkan Interaksi Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 56-69.

Pertiwi, R., & Fadilah, M. (2021). Pendidikan Berbasis Kreativitas dan Dampaknya terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Riset Pendidikan, 10(2), 89-101.

Prasetyo, B., & Wulandari, D. (2023). Metode Interaktif dalam Pembelajaran Seni untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Seni, 14(3), 56-70.

Putri, D., & Wahyuni, S. (2021). Stimulasi Warna dan Pengaruhnya terhadap Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 67-78.

Rahmawati, Y., & Lestari, F. (2021). Analisis Kualitatif terhadap Pembelajaran Berbasis Permainan di TK. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 13(3), 45-59.

Riana, N., & Saputri, A. (2022). Pengaruh Aktivitas Bermain Warna terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak. Jurnal Riset Pendidikan, 15(2), 120-132.

Sari, T., & Hidayat, B. (2023). Strategi Peningkatan Kreativitas Anak Melalui Permainan Mencampur Warna. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak, 8(4), 56-68.

Susanto, A., & Dewi, K. (2020). Peran Permainan dalam Mengembangkan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 78-92.

Syafitri, L., & Hasan, M. (2021). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Warna dalam Meningkatkan Keterampilan Motorik Anak. Jurnal Pendidikan Kreatif, 11(3), 90-104.

Wahyudi, S., & Rahmadani, T. (2022). Pendidikan Seni sebagai Sarana Pengembangan Diri Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 14(2), 56-73.

Wulandari, S., & Prasetyo, R. (2023). Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak Melalui Pembelajaran Berbasis Seni. Jurnal Pendidikan Psikologi, 15(1), 78-90.

Yulianto, R., & Fadhilah, N. (2022). Metode Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Kemampuan Sosial Anak. Jurnal Pendidikan Anak, 10(3), 101-115.

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Wardania Ningsih, Waradilla Sari, Wardatul Hasanah, Wargiati, & Wardini Hasugian. (2025). The Application of the Color Mixing Game Method in Enhancing the Motoric Physical, Socio-Emotional, and Artistic Abilities of 16 Students at RA. Amal Hidayah Pergulaan. Jurnal Profesionalisme Guru, 1(1), 93–98. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/183

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.