Efforts to Improve the Learning Outcomes of Second Grade Students at SDN 096754 Teluk Lapian on the Subject of Wudu Through the Demonstration Method

Authors

  • Lindayani SDN 096754 Teluk Lapian Ujung Padang
  • Dameanta Saragih SMA Negeri 1 Dolok Batu Nanggar
  • Herianto SDN 095224 Taratak Nagodang Ujung Padang
  • Irma Suryani SDN 091709 AFD II Tinjowan Ujung Padang
  • Dedy Pasaribu SDN 097818 Pagar Bosi Ujung Padang

Keywords:

Learning outcomes, wudu, Demonstration method

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of the demonstration method in improving students' learning outcomes on the subject of wudu at SD Negeri 096754 Teluk Lapian. Demonstration is a teaching strategy that involves presenting or showing students a specific process, situation, or object being studied, whether real or simulated, often accompanied by verbal explanations. In this study, the method used is Classroom Action Research (CAR) with a qualitative approach. Data were collected through classroom observation to assess students' progress before and after the implementation of the demonstration method. The results of the study indicate that the demonstration method can enhance students' learning outcomes on the subject of wudu.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1). Retrieved from https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Afif, M., & Khasanah, U. (2019). Urgensi Wudhu dan Relevansinya Bagi Kesehatan (Kajian Ma’anil Hadis dalam Perspektif Imam Musbikin. Riwayah : Jurnal Studi Hadis. https://doi.org/10.21043/riwayah.v3i2.3746 0 20 40 60 80 100 Pra Siklus Siklus I Siklus II Sabli | Upaya Meningkatkan Minat Belajar Wudhu Melalui Metode Demontrasi Pada Siswa Kelas IV SDN 14 Sitiung.

Ahmad, J. (2018). Paradigma pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam di Sekolah. In Pasca Sarjana UIN Syarif Hidayatullah.

Alfansyur, A., & Mariyani. (2020). Seni Mengelola Data : Penerapan Triangulasi Teknik , Sumber Dan Waktu pada Penelitian Pendidikan Sosial. HISTORIS: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah, 5(2), 146–150.

Al-Utsaimin, Muhammad bin Shalih. (2005). Fikih Thaharah. Riyadh: Dar Ibnul Jauzi.

Asmiati, Pengaruh Penggunaan Metode Demonstrasi Terhadap Motivasi Belajar Sains pada Siswa SD Negeri 3 Tanrutedong Kecamatan Dua Pitue Kabupaten Sidenreng Rappang, Skripsi Program Pascasarjana, Makassar: Universitas Negeri Makassar, 2016.

Devi Syarianty, Penerapan Metode Demonstrasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Ruang (Kubus dan Balok) Kelas IV MIN Medan Tembung Kecamatan Medan Tembung Tahun Ajaran 2017/2018, Skripsi Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Sumatera Utara: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 2018.

Eko wahyudi. (2018). Pelaksanaan pembelajaran Fiqih di Madrasah Tsanawiyah Al Ikhlas Pemetung Basuki Kecamatan Buay Pemuka Peliung Kabupaten OKU Timur, Tesis, Program Studi Ilmu Tarbiyah Konsentrasi Pendidikan Agama Islam (Pai) Program Pasca Sarjana (Pps) Uin Raden Intan Lampung.

Fitria, H., Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas. Abdimas Unwahas. https://doi.org/10.31942/abd.v4i1.2690

Francisco, A. R. L. (2013). Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Journal of Chemical Information and Modeling.

Hadi, Amirul, Metodologi Penelitian Pendidikan,(Bandung: Pustaka Setia. 2005).

Hasan, M. (2020). Analisis Kesalahan dalam Praktik Wudhu di Kalangan Remaja Muslim. Jurnal Fikih dan Pendidikan Islam, 8(3), 55-70.

Jurnal Pendidikan Islam. (2022). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 45-60.

Lastriningsih, L. (2017). Peningkatan berpikir kritis dan prestasi belajar melalui metode inquiry pada siswa kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia. https://doi.org/10.21831/jpe.v5i1.7714

Majelis Ulama Indonesia (MUI). (2024). Pedoman Bersuci dalam Islam. Diakses dari www.mui.or.id.

Mawangir, M. (2014). Zakiah Daradjat Dan Pemikirannya Tentang Peran Pendidikan Islam Dalam Kesehatan Mental. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, Dan Fenomena Agama.

Murti, M. S. (2007). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2007 Tentang Rencana Pembangunan Jangka Panjang Nasional Tahun 2005 – 2025. In UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 17 TAHUN 2007 (Vol. 46, pp. 171–174). https://doi.org/10.2320/materia.46.171

Poniman Adyanto. (2015). Manajemen Kurikulum Pendidikan Islam. Sabilarrasyad.

Purnomo, B. H. (2011). Metode dan Teknik Pengumpulan Data dalam Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Jurnal Pengembangan Pendidikan.

Rudyana, Y., & Yani, A. R. (2014). Multimedia Interaktif Belajar Adab Wudhu, Shalat Dan Doa Setelah Shalat. Creativitas.

Siregar, R. (2021). Pengaruh Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran Wudhu bagi Siswa SD Islam. Jurnal Studi Islam, 15(1).

Qardhawi, Yusuf, 2006. Fikih Thaharah, terj, Samson Rahman, Jakarta: Pustaka Al-Kautsar

Downloads

Published

2025-03-18

How to Cite

Lindayani, Dameanta Saragih, Herianto, Irma Suryani, & Dedy Pasaribu. (2025). Efforts to Improve the Learning Outcomes of Second Grade Students at SDN 096754 Teluk Lapian on the Subject of Wudu Through the Demonstration Method. Jurnal Profesionalisme Guru, 1(4), 629 – 633. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/374

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.