Improving Students' Numeracy Skills Using the CPA (Concrete, Pictorial, Abstract) Approach in Number Material for 2nd Grade at MIN 1 Batam

Authors

  • Wahyona MIN 1 Batam
  • Uswatun Chasanah MI KH Abu Mansur
  • Wahyu Cahyo Wibowo MIN 1 Lampung Timur
  • Usup Supriatna MIS Karyamukti
  • Wahyu Budi Riyandi MIN 10 Banjar

Keywords:

Numeracy skills, CPA approach, Numbers, Classroom action research

Abstract

This study aims to improve the numeracy skills of 2nd-grade students at MIN 1 Batam through the CPA (Concrete, Pictorial, Abstract) approach in number material. The CPA approach is a method that emphasizes three stages of learning: concrete, pictorial, and abstract. In the concrete stage, students use real objects to understand number concepts. In the pictorial stage, students draw or use visual representations of numbers, while in the abstract stage, students apply the concepts they have understood using mathematical symbols. This research employs a classroom action research method conducted in two cycles. Data were collected through observation, tests, and interviews to assess the improvement in students' numeracy skills. The results show a significant increase in students' numeracy abilities, as reflected in test scores and positive responses to the implemented learning method. The CPA approach has proven effective in helping students grasp number concepts in an easier and more engaging manner. Therefore, this approach can be applied in early-grade mathematics learning to enhance learning quality and student achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alif, N. (2022). Strategi pembelajaran matematika dengan pendekatan Concrete, Pictorial, Abstrak. Jurnal Studi Pendidikan, 4(2), 58-70.

Cahyadi, T., & Widyanti, P. (2020). Efektivitas pendekatan CPA dalam meningkatkan keterampilan berpikir matematis. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 8(3), 45-58.

Darmawan, A., & Widodo, M. (2022). Peningkatan pemahaman konsep matematika melalui pendekatan CPA. Jurnal Pembelajaran Matematika, 3(1), 34-47.

Dini, A., & Wulandari, P. (2022). Peningkatan kemampuan bilangan pada siswa sekolah dasar dengan pendekatan CPA. Jurnal Matematika dan Pendidikan, 4(2), 101-114.

Fadilah, A. (2022). Meningkatkan kemampuan matematika siswa dengan pendekatan Concrete, Pictorial, Abstrak. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 11(2), 113-124.

Farida, L., & Ulfah, M. (2022). Pengaruh pendekatan CPA terhadap kemampuan matematika siswa di kelas rendah. Jurnal Pembelajaran Matematika Terapan, 7(4), 48-62.

Fitria, Y. (2020). Meningkatkan hasil belajar matematika dengan pendekatan Concrete, Pictorial, Abstrak. Jurnal Pendidikan Dasar dan Matematika, 7(1), 35-47.

Gunawan, B., & Dewi, S. (2022). Penerapan pendekatan CPA untuk pembelajaran matematika yang lebih menarik. Jurnal Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(3), 55-70.

Hamidah, A., & Hartini, S. (2021). Implementasi pendekatan Concrete-Pictorial-Abstrak pada pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(2), 117-128.

Herawati, R., & Umi, L. (2021). Penerapan pendekatan Concrete, Pictorial, Abstrak dalam meningkatkan pemahaman siswa pada materi bilangan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(2), 68-80.

Herlina, N., & Harto, S. (2021). Pendekatan CPA untuk meningkatkan kemampuan numerasi di kelas 2 SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 10(3), 112-125.

Hidayat, R. (2021). Penerapan pendekatan CPA dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 22-35.

Iskandar, M., & Suryana, D. (2020). Efektivitas pendekatan Concrete, Pictorial, Abstrak pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 88-101.

Lestari, R. (2020). Efektivitas pendekatan Concrete-Pictorial-Abstrak dalam meningkatkan minat siswa terhadap matematika. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 10(1), 78-90.

Lestari, S. (2020). Pengaruh pendekatan CPA terhadap hasil belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 58-70.

Lidiawati, T., & Rahmawati, D. (2022). Meningkatkan kemampuan berhitung melalui pendekatan CPA. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 8(4), 56-69.

Mulyani, N., & Ali, D. (2020). Pendekatan CPA untuk meningkatkan kemampuan matematika siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial dan Matematika, 4(1), 19-31.

Oktaviani, P., & Ramadhan, H. (2021). Penerapan pendekatan CPA dalam pembelajaran bilangan di kelas 2. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(3), 84-99.

Prasetyo, D. (2021). Pengaruh pendekatan CPA terhadap kemampuan numerasi siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 7(3), 93-108.

Purwanto, S., & Satria, H. (2020). Keterlibatan siswa dalam pembelajaran matematika dengan pendekatan CPA. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 77-89.

Rahman, F., & Ningsih, H. (2020). Strategi pembelajaran matematika dengan pendekatan Concrete, Pictorial, Abstrak untuk kelas 2. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 39-51.

Rahayu, E. (2020). Penerapan pendekatan CPA pada pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan bilangan siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(1), 121-134.

Santoso, R. (2021). Peningkatan pemahaman konsep bilangan melalui pendekatan CPA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 23-36.

Setiawan, F. (2020). Evaluasi penerapan pendekatan CPA dalam pembelajaran matematika di kelas 2. Jurnal Penelitian Pendidikan, 8(2), 52-66.

Sukarno, B. (2022). Strategi pembelajaran matematika dengan pendekatan CPA di kelas rendah. Jurnal Pendidikan Guru, 9(3), 49-61.

Wijaya, D. (2021). Peran pendekatan CPA dalam mengatasi kesenjangan pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Terapan, 9(1), 59-71.

Yulianto, A. (2021). Keterlibatan siswa dalam pembelajaran matematika dengan pendekatan CPA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 5(2), 73-85.

Yuliana, D. (2020). Pengaruh pendekatan CPA terhadap hasil belajar siswa pada materi bilangan. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 45-58.

Yuniarti, D., & Ibrahim, A. (2021). Peningkatan keterampilan numerasi siswa dengan pendekatan CPA pada materi pecahan. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 44-59.

Zulkarnain, A. (2021). Pendekatan CPA untuk meningkatkan pemahaman konsep dalam pembelajaran matematika. Jurnal Studi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 4(4), 104-115.

Downloads

Published

2025-03-18

How to Cite

Wahyona, Uswatun Chasanah, Wahyu Cahyo Wibowo, Usup Supriatna, & Wahyu Budi Riyandi. (2025). Improving Students’ Numeracy Skills Using the CPA (Concrete, Pictorial, Abstract) Approach in Number Material for 2nd Grade at MIN 1 Batam. Jurnal Profesionalisme Guru, 1(4), 577 – 582. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/364

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.