The Implementation of the Card Sort Method to Improve the Ability to Write Hijaiyah Letters in First-Grade Students of SD Negeri 112316 Bulungihit

Authors

  • Juliani SD Negeri 112316 Bulungihit
  • Erlina Br Simatupang SMP Negeri 3 Marbau

Keywords:

Card sort, Hijaiyah letters, Writing skills, Learning, Elementary school students

Abstract

The ability to write Hijaiyah letters is a fundamental skill that students must master in Arabic language learning and Islamic religious education. However, many first-grade elementary school students face difficulties in recognizing and correctly writing Hijaiyah letters, which can hinder their learning process. This study aims to improve the ability to write Hijaiyah letters through the implementation of the Card Sort method among first-grade students at SD Negeri 112316 Bulungihit. The research method used is classroom action research (CAR), consisting of two cycles, each including the stages of planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through observations, tests, and documentation. The results of the study showed a significant improvement in students' ability to write Hijaiyah letters after applying the Card Sort method. The average student scores increased from the first to the second cycle, demonstrating the effectiveness of this method in helping students better recognize and write Hijaiyah letters. Moreover, this method also made students more active, motivated, and enthusiastic in the learning process. Thus, the Card Sort method can be considered an innovative and effective learning strategy to enhance first-grade students' skills in writing Hijaiyah letters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, A. (2021). Peningkatan kemampuan menulis huruf hijaiyah dengan metode permainan kartu. Jurnal Pendidikan Bahasa, 12(2), 80-95.

Ahmad, S. (2022). Pengaruh media pembelajaran interaktif terhadap kemampuan membaca huruf hijaiyah pada siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 112-126.

Fadilah, H. (2023). Penggunaan media digital dalam pembelajaran huruf hijaiyah: Sebuah studi eksperimen. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 10(3), 55-70.

Fauzan, R. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menulis huruf hijaiyah dan solusinya. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), 90-105.

Fitriani, R. (2022). Metode pembelajaran berbasis permainan untuk meningkatkan keterampilan menulis pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 45-60.

Hamzah, A. (2021). Meningkatkan keterampilan menulis huruf hijaiyah dengan metode visual learning. Jurnal Edukasi Islam, 11(2), 40-55.

Hasan, F. (2023). Evaluasi pembelajaran bahasa Arab di SD: Studi kasus di Sekolah Islam Terpadu. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 9(3), 98-113.

Hidayat, M. (2021). Efektivitas metode card sort dalam pembelajaran huruf hijaiyah pada siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 75-89.

Husna, R. (2020). Meningkatkan kemampuan membaca huruf hijaiyah dengan pendekatan multi-sensori. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 35-50.

Ismail, N. (2021). Metode pembelajaran interaktif dalam pengajaran huruf hijaiyah di SD Islam Terpadu. Jurnal Studi Pendidikan, 6(1), 77-92.

Jannah, R. (2022). Efektivitas metode cerita dalam pembelajaran huruf hijaiyah pada anak SD. Jurnal Literasi Pendidikan, 7(2), 66-81.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The action research planner. Geelong: Deakin University Press.

Lestari, H. (2023). Metode pembelajaran berbasis aktivitas untuk meningkatkan motivasi siswa SD dalam menulis huruf hijaiyah. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 10(1), 55-70.

Mahfud, R. (2023). Studi penggunaan metode card sort dalam meningkatkan daya ingat huruf hijaiyah. Jurnal Psikologi Pendidikan, 11(1), 20-35.

Malik, T. (2021). Peran permainan edukatif dalam meningkatkan kemampuan bahasa anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 23-38.

Munawar, U. (2022). Efektivitas media gambar dalam pengenalan huruf hijaiyah pada anak SD. Jurnal Riset Pendidikan Islam, 8(1), 44-59.

Nurhadi, D. (2021). Media pembelajaran berbasis kartu dalam pembelajaran huruf hijaiyah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 34-50.

Nurhayati, S. (2021). Evaluasi keefektifan pembelajaran berbasis permainan dalam pendidikan Islam. Jurnal Riset Pendidikan, 14(2), 105-120.

Prasetyo, B. (2023). Pengaruh metode belajar aktif terhadap keterampilan menulis huruf hijaiyah pada siswa SD. Jurnal Pendidikan Islam, 9(3), 88-102.

Putri, A. (2021). Pembelajaran berbasis game dalam pengenalan huruf hijaiyah di sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(1), 30-45.

Rahma, N., & Sari, P. (2022). Strategi pembelajaran interaktif untuk meningkatkan penguasaan huruf hijaiyah pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 20-35.

Rahman, Y. (2020). Penggunaan media visual dalam pembelajaran huruf hijaiyah di SD. Jurnal Pendidikan Islam, 7(3), 60-75.

Sari, D. (2022). Pengaruh media kartu huruf hijaiyah terhadap kemampuan menulis siswa SD. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran, 6(3), 110-125.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2020). Metode penelitian pendidikan (Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suhendra, Y. (2020). Strategi pembelajaran interaktif dalam pembelajaran huruf hijaiyah di SD. Jurnal Pendidikan Islam, 13(4), 71-87.

Suryani, T. (2023). Pembelajaran inovatif berbasis permainan dalam meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(3), 55-70.

Vygotsky, L. (2020). Social learning and its implication in education. Cambridge University Press.

Wahyuni, T. (2020). Peningkatan literasi keagamaan melalui pembelajaran huruf hijaiyah di sekolah dasar. Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 11(2), 45-60.

Yusuf, M. (2023). Penerapan metode aktif dalam pembelajaran bahasa Arab di sekolah dasar. Jurnal Linguistik Pendidikan, 5(1), 77-92.

Zakaria, M. (2022). Dampak pembelajaran interaktif terhadap kemampuan bahasa Arab siswa sekolah dasar. Jurnal Linguistik dan Pendidikan, 8(2), 50-65.

Zulfikar, A. (2022). Pengaruh pembelajaran berbasis aktivitas terhadap kemampuan berpikir kritis siswa SD. Jurnal Inovasi Pendidikan, 13(4), 88-102.

Downloads

Published

2025-03-18

How to Cite

Juliani, & Erlina Br Simatupang. (2025). The Implementation of the Card Sort Method to Improve the Ability to Write Hijaiyah Letters in First-Grade Students of SD Negeri 112316 Bulungihit. Jurnal Profesionalisme Guru, 1(4), 555 – 560. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/359

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.