The Application of Demonstration Method in Improving Learning Outcomes of Islamic Education on Tolerant and Sympathetic Attitudes Material for Grade 6 Students of SD Swasta 100470 Al-Ismailiyah, Kecamatan Dolok
Keywords:
Demonstration Method, Islamic Education, Tolerant Attitude, Sympathetic Attitude, Learning OutcomesAbstract
Abstract: This study examines the demonstration method's effectiveness in enhancing Islamic Education learning outcomes on tolerance and sympathy for grade 6 students. The method provides concrete learning experiences, allowing students to deeply understand concepts through observation and practice. Results show significant improvements in students' understanding and attitudes towards tolerance and sympathy, as well as increased participation in the learning process. The demonstration method is an effective strategy for improving PAI learning outcomes and instilling tolerant and sympathetic attitudes in students.Downloads
References
Abdurrahman, M. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.
Aisyah, S. (2021). Metode Pembelajaran Efektif dalam Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Deepublish.
Al-Qarni, A. (2020). Menanamkan Nilai Toleransi dalam Pendidikan Islam. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Azra, A. (2017). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi di Indonesia. Jakarta: Prenada Media.
Baharuddin, A. (2019). Psikologi Pendidikan Islam: Pendekatan dalam Pembelajaran Efektif. Malang: UIN Maliki Press.
Burhanuddin, J. (2020). Pendidikan Agama Islam Berbasis Karakter. Surabaya: Pustaka Ilmu.
Djamarah, S. B. (2018). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Djamrah, Z. (2020). Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Yogyakarta: Deepublish.
Hamzah, B. (2021). Evaluasi Hasil Belajar dalam Pendidikan Islam. Bandung: Pustaka Setia.
Hasan, M. (2018). Strategi Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan Islam. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Hidayat, R. (2022). Pendidikan Islam dan Tantangan Zaman Modern. Bandung: Alfabeta.
Huda, N. (2019). Meningkatkan Motivasi Belajar dengan Metode Demonstrasi. Malang: UIN Press.
Idris, M. (2021). Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Pemahaman Siswa dalam PAI. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 45-60.
Ismail, F. (2018). Pendidikan Agama Islam untuk Membangun Karakter Bangsa. Surakarta: UNS Press.
Junaidi, A. (2020). Inovasi Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kartini, S. (2021). Menanamkan Nilai-Nilai Islam melalui Metode Demonstrasi. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 15(1), 78-90.
Lestari, H. (2019). Metode Pembelajaran Inovatif dalam PAI. Bandung: Alfabeta.
Mahmud, A. (2020). Psikologi Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.
Nasution, S. (2018). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nuh, M. (2019). Pendidikan Islam dan Transformasi Sosial. Jakarta: Erlangga.
Rahman, A. (2021). Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 10(3), 112-125.
Ramadhan, S. (2019). Strategi Pembelajaran Berbasis Karakter dalam Pendidikan Agama Islam. Surabaya: Gramedia.
Ridwan, M. (2020). Efektivitas Metode Demonstrasi dalam Pembelajaran PAI. Jurnal Pendidikan Islam, 13(2), 55-70.
Rijal, A. (2021). Peran Guru dalam Meningkatkan Toleransi melalui PAI. Jakarta: Pustaka Ilmu.
Rusman. (2019). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Sadiman, A. (2020). Interaksi Sosial dalam Pembelajaran Agama Islam. Yogyakarta: Deepublish.
Samsul, M. (2018). Metode Pembelajaran Agama Islam Berbasis Teknologi. Malang: UIN Press.
Sukardi. (2019). Evaluasi Pendidikan dan Implementasinya dalam Pembelajaran PAI. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Syamsuddin, H. (2022). Pendidikan Islam dalam Masyarakat Multikultural. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.