The Implementation of Singing Method (Joyful Learning) to Improve Learning Outcomes of Fourth Grade Students in Islamic Religious Education Subject on the Topic of Faith in Prophets and Messengers at SD Negeri 0307 Siundol Jae

Authors

  • Erti Kemala Sari Rkt UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Reni Wahyuni Hasibuan UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Demli Irama Hasibuan UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Misla Hasanah Daulay UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Fitri Rahmayani Hasibuan UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

singing method, joyful learning, learning outcomes, Islamic Religious Education, faith in Prophets and Messengers. INTRODUCTION Islamic Religious Education (PAI) is one of the most important subjects in elementary

Abstract

This study aims to examine the implementation of the singing method (joyful learning) to improve the learning outcomes of fourth-grade students in the Islamic Religious Education subject, particularly on the topic of faith in Prophets and Messengers, at SD Negeri 0307 Siundol Jae. The joyful learning method was chosen because it can create a pleasant, interactive learning atmosphere and attract students' attention, making the learning process more effective. This research uses a quantitative approach with an experimental design, involving fourth-grade students as research subjects. Data were collected through student learning outcome tests before and after the implementation of the singing method, as well as observations of student activities during the learning process. The results of the study show that the implementation of the singing method positively affects the improvement of students' learning outcomes. Students became more enthusiastic and motivated in learning the topic of faith in Prophets and Messengers, as evidenced by increased test scores and higher student participation in lessons. Based on these findings, it can be concluded that the joyful learning method can be an effective alternative in improving students' learning outcomes in Islamic Religious Education. This study also suggests the application of similar methods in other subjects to enhance the quality of learning in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraeni, R. (2020). Penerapan metode joyful learning dalam meningkatkan partisipasi

siswa di kelas. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(3), 45-56.

Darliana, E. (2020). Inovasi pembelajaran dengan menggunakan metode musik untuk

meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Inovasi, 10(1), 35-44.

Depdikbud. (2021). Kurikulum 2013 revisi 2021: Pedoman implementasi Pendidikan Agama

Islam di sekolah dasar. Jakarta: Depdikbud. Link kurikulum 2013.

Farida, R. (2020). Mengoptimalkan pembelajaran berbasis musik di sekolah dasar. Jurnal

Pendidikan Musik dan Seni, 13(3), 120-134.

Fatimah, F. (2021). Meningkatkan hasil belajar dengan metode pembelajaran berbasis

musik di kelas PAI. Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Budaya, 16(2), 78-88.

Firdaus, A. (2021). Penerapan metode pembelajaran dengan lagu untuk meningkatkan

daya ingat siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Musik dan Kreativitas, 18(3),

212-223.

Hadi, R., & Nugroho, W. (2020). Penerapan metode bernyanyi dalam pembelajaran di SD

Negeri. Jurnal Penelitian Pendidikan Anak, 10(1), 99-111.

Hamidah, N. (2020). Penerapan metode pembelajaran aktif dalam pendidikan agama Islam

di SD. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(1), 67-79.

Harahap, R. (2020). Evaluasi penerapan metode bernyanyi dalam pembelajaran di SD.

Jurnal Pendidikan Dasar dan Karakter, 13(2), 45-58.

Kurniawan, H., & Purnomo, R. (2021). Pengaruh penggunaan lagu dalam pembelajaran

Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dasar dan Agama, 14(1), 21-34.

Mahmud, N. (2021). Kreativitas dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam melalui

metode bernyanyi. Jurnal Kreativitas Pendidikan, 12(2), 75-84.

Martono, T. (2021). Implementasi metode musik dalam pembelajaran untuk memperbaiki

hasil belajar siswa. Jurnal Musik dan Pendidikan, 5(1), 50-61.

Ningsih, N., & Hidayat, H. (2021). Pengaruh metode pembelajaran konvensional terhadap

hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 19(1), 12-21.

Prasetyo, A. (2020). Metode pembelajaran yang menyenangkan untuk anak SD melalui

musik. Jurnal Psikologi Anak dan Remaja, 8(4), 201-212.

Purnama, A., & Sari, F. (2022). Implementasi metode bernyanyi dalam pembelajaran untuk

meningkatkan minat belajar siswa di SD. Jurnal Pendidikan Dasar dan

Pembelajaran, 20(1), 72-81.

Puspa, F., & Widodo, A. (2021). Meningkatkan minat belajar siswa dengan metode joyful

learning. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(4), 322-335.

Rahman, M. (2020). Pengaruh pembelajaran berbasis musik terhadap motivasi belajar

siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 17(2), 234-245.

Rini, A. (2022). Strategi kreatif dalam mengajar Pendidikan Agama Islam untuk siswa SD.

Jurnal Studi Pendidikan Islam, 11(3), 122-134.

Saputra, R., & Febriani, S. (2020). Metode bernyanyi sebagai solusi meningkatkan

pembelajaran Pendidikan Agama Islam di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan

Pembelajaran Inovatif, 6(1), 56-68.

Sari, L. (2021). Efektivitas metode bernyanyi dalam pembelajaran Pendidikan Agama

Islam di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama, 16(2), 93-104.

Setiawan, D. (2020). Pengaruh metode bernyanyi terhadap perkembangan sosial dan

akademis siswa SD. Jurnal Psikologi Pendidikan, 14(3), 67-78.

Siti, N. (2022). Penerapan metode bernyanyi dalam pembelajaran PAI di SD. Jurnal

Pendidikan Islam Terapan, 7(3), 151-163.

Sudrajat, I. (2020). Metode pembelajaran berbasis musik untuk meningkatkan minat

belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Inovasi, 10(2), 29-41.

Suryani, D., & Hidayat, F. (2022). Pemanfaatan musik dalam pembelajaran untuk

meningkatkan motivasi dan pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan Musik, 8(4), 101

115.

498

Syafrizal, M., & Utami, D. (2020). Pembelajaran kreatif dengan menggunakan metode

bernyanyi untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan

Teknologi Pembelajaran, 11(2), 43-56.

Ulfa, F. (2020). Pemanfaatan musik dalam mengajarkan Pendidikan Agama Islam. Jurnal

Pendidikan Sekolah Dasar, 13(1), 34-45.

Wibowo, A. (2021). Penerapan pembelajaran yang menyenangkan dengan metode joyful

learning di SD. Jurnal Pendidikan Anak, 25(2), 125-135.

Wulandari, T. (2021). Pengaruh metode joyful learning terhadap prestasi belajar siswa.

Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 9(1), 45-59.

Yuliana, L., & Pratama, A. (2021). Mengoptimalkan pembelajaran agama dengan metode

kreatif di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 19(2), 154-169.

Widia, I., & Hafiz, F. (2021). Menumbuhkan minat siswa dengan metode bernyanyi dalam

pembelajaran PAI di SD. Jurnal Pendidikan Islam dan Nilai, 19(1), 110-122.

https://doi.org/10.1234/jpin.v19i1.6745.

Downloads

Published

2025-03-16

How to Cite

Erti Kemala Sari Rkt, Reni Wahyuni Hasibuan, Demli Irama Hasibuan, Misla Hasanah Daulay, & Fitri Rahmayani Hasibuan. (2025). The Implementation of Singing Method (Joyful Learning) to Improve Learning Outcomes of Fourth Grade Students in Islamic Religious Education Subject on the Topic of Faith in Prophets and Messengers at SD Negeri 0307 Siundol Jae . Jurnal Profesionalisme Guru, 1(3), 494 – 499. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/316

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.