Improving Understanding of Istinja Procedures Through Picture Guessing in First-Grade Students at SDN 100270 Mompang

Authors

  • Dolok Abadi Ritonga SDN 100270 Mompang
  • Juri Mulia Rambe SDN 100260 Simataniari
  • Arlita Sihombing UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Masdelina UIN Syahada Padangsidimpuan
  • Nurhawani UIN Syahada Padangsidimpuan

Keywords:

Istinja, picture guessing, student comprehension, elementary school, interactive learning

Abstract

A good understanding of Istinja procedures is essential for elementary school students as part of character education and personal hygiene in daily life. However, many first-grade students at SDN 100270 Mompang still face difficulties in comprehending the concept and practice of Istinja correctly. These difficulties arise due to the lack of engaging learning media suitable for early childhood characteristics. Therefore, this study aims to improve students' understanding through the picture-guessing method as an interactive and enjoyable learning medium. The research method used is classroom action research (CAR) with two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, observation, and reflection stages. The instruments used include observation, interviews, and student comprehension tests before and after learning. The research results indicate that the picture-guessing method significantly enhances students' understanding of Istinja procedures. This is evidenced by an increase in the average comprehension test scores from the first to the second cycle. Additionally, students demonstrated more active participation and enthusiasm in the learning process. Thus, the picture-guessing method can be an effective alternative for improving students' understanding of Istinja procedures at the elementary school level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, N., & Sari, R. P. (2022). "Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 45-58. https://doi.org/10.56916/jm.v1i1.47

Aisyah, R., & Rahman, H. (2021). "Metode Interaktif dalam Pembelajaran Pendidikan Karakter Anak Usia Dini." Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 101-113. https://doi.org/10.24903/jw.v5i2.528

Ananda, R., & Fauzan, I. (2023). "Efektivitas Media Visual dalam Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Dasar." Jurnal Studi Islam dan Pendidikan, 14(1), 89-103. https://doi.org/10.18860/mad.v14i2.12948

Arifin, Z., & Putri, M. (2022). "Pendidikan Karakter melalui Pembelajaran Visual bagi Anak Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Karakter SD, 6(1), 67-79.

Astuti, Y., & Nugroho, S. (2021). "Dampak Metode Pembelajaran Berbasis Gambar terhadap Pemahaman Konsep Kebersihan pada Anak SD." Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 55-70.

Darmawan, H., & Yulianti, R. (2023). "Pembelajaran Berbasis Media Gambar sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Siswa SD." Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 34-49.

Dewi, K. R., & Hasan, M. (2020). "Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Visual dalam Pendidikan Karakter Anak SD." Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(2), 87-101.

Fadilah, N., & Prasetyo, A. (2021). "Analisis Metode Pembelajaran Interaktif terhadap Pemahaman Siswa SD." Jurnal Ilmu Pendidikan Anak, 5(1), 99-112. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v1i2.68

Hakim, R. (2022). "Penerapan Media Gambar dalam Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus dan Pemahaman Konsep pada Anak Usia Dini." Jurnal Psikologi Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 23-38. https://doi.org/10.61104/jd.v1i2.45

Hidayat, S., & Lestari, D. (2022). "Efektivitas Metode Pembelajaran Berbasis Gambar terhadap Pemahaman Siswa Kelas Rendah." Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 123-137.

Iskandar, M., & Wijayanti, T. (2023). "Metode Pengajaran Interaktif dalam Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar." Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 10(2), 66-80. https://doi.org/10.22437/jtpd.v2i1.27985

Kurniawan, D., & Sari, N. (2020). "Pembelajaran Berbasis Media Visual dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Kebersihan." Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 9(1), 77-91.

Lestari, M., & Santoso, P. (2021). "Efektivitas Penggunaan Gambar dalam Pembelajaran Pendidikan Karakter." Jurnal Pendidikan Moral dan Karakter SD, 5(2), 54-68.

Maulana, F., & Yuliana, H. (2022). "Pengaruh Metode Tebak Gambar terhadap Motivasi Belajar Siswa SD." Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 7(3), 99-113.

Mulyani, S., & Ramadhani, B. (2020). "Pembelajaran Interaktif Berbasis Visual dalam Pendidikan Karakter Anak SD." Jurnal Pendidikan Dasar dan Anak Usia Dini, 8(2), 110-125.

Nurhidayah, R., & Syaiful, I. (2021). "Penerapan Media Gambar sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Siswa SD dalam Materi Kebersihan." Jurnal Inovasi Pendidikan Karakter, 6(1), 88-102.

Prasetyo, A., & Lestari, Y. (2023). "Pembelajaran Berbasis Visual untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Konsep Agama." Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 12(1), 45-59.

Rahmawati, S., & Purnama, D. (2022). "Metode Pembelajaran Berbasis Gambar dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Inovatif, 14(2), 102-118.

Ramadhani, B., & Wibowo, T. (2020). "Analisis Efektivitas Media Visual dalam Pembelajaran Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar." Jurnal Studi Pendidikan Dasar, 9(3), 66-82.

Rohman, H., & Setiawati, D. (2021). "Metode Pembelajaran Berbasis Gambar untuk Peningkatan Pemahaman Siswa Kelas Rendah." Jurnal Penelitian Pendidikan Anak, 8(2), 90-105.

Sari, P., & Wibowo, A. (2022). "Pembelajaran Berbasis Visual dalam Pendidikan Islam di Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Islam Anak, 7(2), 119-133.

Setiawan, B., & Ramadhani, R. (2020). "Pengaruh Metode Interaktif terhadap Pemahaman Konsep Kebersihan pada Siswa SD." Jurnal Inovasi Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(1), 76-90.

Sulaiman, A., & Rahayu, T. (2023). "Efektivitas Pembelajaran Interaktif dalam Pendidikan Karakter dan Kebersihan Diri." Jurnal Pendidikan dan Karakter SD, 10(3), 57-73.

Susanto, H., & Dewi, M. (2021). "Strategi Pembelajaran Berbasis Media Gambar dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Keislaman." Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 11(2), 88-102.

Syafitri, L., & Wijayanto, D. (2022). "Penggunaan Media Visual dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa SD." Jurnal Psikologi Pendidikan Dasar, 8(1), 45-60.

Triana, F., & Nugroho, T. (2020). "Pembelajaran Berbasis Gambar dan Pengaruhnya terhadap Motivasi Belajar Anak SD." Jurnal Pendidikan dan Psikologi Anak, 6(3), 91-108.

Wahyuni, D., & Pratama, R. (2023). "Media Pembelajaran Visual dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Pendidikan Agama Islam di SD." Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 120-135. https://doi.org/10.58518/madinah.v10i1.1496

Wibowo, S., & Kurniawati, L. (2021). "Efektivitas Media Gambar dalam Pembelajaran Berbasis Karakter." Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 9(1), 66-82.

Wijayanti, T., & Hidayat, R. (2023). "Pembelajaran Visual untuk Peningkatan Pemahaman Kebersihan Diri Siswa SD." Jurnal Pendidikan Moral dan Agama, 12(2), 99-113.

Yusuf, R., & Lestari, P. (2022). "Metode Interaktif dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa SD terhadap Kebersihan." Jurnal Ilmu Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 78-95. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.4896

Downloads

Published

2025-03-16

How to Cite

Dolok Abadi Ritonga, Juri Mulia Rambe, Arlita Sihombing, Masdelina, & Nurhawani. (2025). Improving Understanding of Istinja Procedures Through Picture Guessing in First-Grade Students at SDN 100270 Mompang. Jurnal Profesionalisme Guru, 1(3), 439–444. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/300

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.