Implementing the Scaffolding Method to Enhance Learning on Believing in the Books of Allah SMP Negeri 1 Kualuh Hilir
Keywords:
Scaffolding, Learning,, Believing in the Books of Allah, Islamic Religious Education, SMP Negeri 1 Kualuh HilirAbstract
This study aims to analyze the effectiveness of the scaffolding method in improving students' understanding of the topic Believing in the Books of Allah at SMP Negeri 1 Kualuh Hilir. Scaffolding is a learning strategy that provides gradual guidance until students can independently comprehend concepts. The research approach used is qualitative with a descriptive method. Data were collected through classroom observations, interviews with teachers and students, and an analysis of test results before and after the implementation of the scaffolding method. The findings indicate that applying the scaffolding method positively impacts students' understanding. The average student score increased from 65-70 before implementation to 80-85 after applying this method. Furthermore, student participation in class discussions showed a significant rise, with the percentage of students actively asking and answering questions increasing from 50% to 90%. Teachers also stated that the scaffolding method helps students grasp concepts more deeply and apply them effectively. Therefore, this method can serve as an alternative strategy to improve the quality of Islamic Religious Education, particularly in the topic of Believing in the Books of Allah.Downloads
References
Arsyad, A. (2023). Media pembelajaran: Teori dan aplikasi dalam pendidikan Islam. Jakarta.
Fadilah, N., & Putri, R. A. (2022). Efektivitas metode scaffolding dalam pembelajaran untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 112-125.
Prasetyo, A., & Lestari, M. (2023). Implementasi metode scaffolding dalam pembelajaran agama Islam untuk meningkatkan keterlibatan siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 45-60.
Rahmawati, S., & Suryadi, T. (2021). Strategi pembelajaran interaktif dalam pendidikan agama Islam: Studi kasus di SMP Negeri. Jurnal Studi Islam, 8(3), 87-100.
Supriyadi, B., & Wibowo, R. (2020). Pembelajaran berbasis scaffolding: Implikasi dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap konsep abstrak. Jurnal Inovasi Pendidikan, 15(2), 132-145.
Zainuddin, H., & Fauziah, R. (2023). Analisis metode pembelajaran dalam pendidikan agama Islam: Studi komparatif antara metode ceramah dan scaffolding. Jurnal Riset Pendidikan Islam, 5(1), 55-70.
Yusuf, M., & Hidayat, A. (2022). Peran guru dalam implementasi metode scaffolding untuk meningkatkan pemahaman siswa dalam materi keislaman. Jurnal Pendidikan Keislaman, 9(2), 78-92.
Wahyuni, L., & Kurniawan, D. (2021). Efektivitas metode pembelajaran bertahap dalam pendidikan agama Islam di sekolah menengah pertama. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(3), 110-124.
Nugroho, A., & Setiawan, B. (2020). Penerapan metode scaffolding untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 15-28.
Handayani, T., & Sari, D. P. (2019). Pengaruh metode scaffolding terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 89-102.
Kusuma, H., & Wijayanti, R. (2018). Implementasi scaffolding dalam pembelajaran bahasa Indonesia untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(3), 215-230.
Santoso, D., & Lestari, E. (2021). Efektivitas metode scaffolding dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah pada pembelajaran fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 45-58.
Mulyani, S., & Pratama, A. (2020). Pengaruh penerapan metode scaffolding terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8(2), 99-112.
Hidayati, N., & Rahman, F. (2019). Implementasi metode scaffolding dalam pembelajaran sejarah untuk meningkatkan pemahaman kronologi sejarah siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(1), 33-46.
Sukmawati, A., & Putra, R. (2022). Efektivitas metode scaffolding dalam meningkatkan keterampilan berpikir kreatif siswa pada pembelajaran seni budaya. Jurnal Pendidikan Seni, 14(1), 58-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.