Improving Learning Outcomes in Islamic Religious Education Using the Discovery Learning Model on the Topic of Asmaul Husna in Grade IV at SDN No. 100203 Sihuik Huik

Authors

  • Novita wati SDN No.100203 Sihuik Huik
  • Rismawati Pane SDN No.100210 .T.N Siopat Opat

Keywords:

Learning Outcomen Improvement, Islamic Religius Education, Discovery Learniang, Classroom Action Research, Asmaul Husna, Al Ar Razaq, Grade 3, Islamic Education, SDN 087981 Sibolga

Abstract

This study aims to improve learning outcomes in Islamic Religious Education (PAI) on the topic of Asmaul Husna through the application of the Discovery Learning model in Grade IV at SDN No. 100203 Sihuik Huik. The research method used is Classroom Action Research (CAR), conducted in two cycles, with each cycle consisting of planning, implementation, observation, and reflection. The research subjects were 14 fourth-grade students. Data was collected through observation, tests, and documentation. The research results showed a significant improvement in students' learning outcomes after implementing the Discovery Learning model. In the first cycle, the students' average test score reached 70, and in the second cycle, it increased to 85. Additionally, students' engagement in learning also improved, as reflected in their more active and enthusiastic participation in the learning process. Based on these findings, it can be concluded that implementing the Discovery Learning model can enhance learning outcomes in Islamic Religious Education on the topic of Asmaul Husna in Grade IV at SDN No. 100203 Sihuik Huik. Therefore, it is recommended that teachers use more interactive and inquiry-based learning models to improve the quality of education and student achievement

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, R. (2021). Implementasi scaffolding dalam pembelajaran: Perspektif guru sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 17(1), 77-90.

Basri, F. (2022). Peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa melalui metode scaffolding. Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(3), 145-160.

Bruner, J. S. (1961). The act of discovery learning. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Cahyono, T. (2023). Scaffolding dalam pembelajaran konseptual: Studi kasus di Sekolah Dasar Negeri 1 Jakarta. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1), 210-225.

Darmawan, H. (2022). Efektivitas model scaffolding terhadap pemahaman konsep siswa sekolah dasar. Jurnal Kajian Pendidikan, 15(2), 89-104.

Eka, P. (2021). Pembelajaran berbasis scaffolding: Dampak terhadap motivasi dan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Anak, 7(4), 300-315.

Firdaus, R. (2023). Penggunaan metode scaffolding dalam meningkatkan pemahaman siswa tentang nilai moral. Jurnal Psikologi dan Pendidikan, 18(2), 145-158.

Gunawan, B. (2022). Analisis efektivitas scaffolding dalam pembelajaran nilai-nilai moral di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 76-90.

Hidayat, A. (2021). Strategi pembelajaran berbasis scaffolding untuk meningkatkan interaksi siswa dalam kelas. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(2), 187-200.

Hidayat, M. (2021). Implementasi discovery learning dalam pembelajaran pendidikan agama Islam dan dampaknya terhadap motivasi siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 33-47.

Indrawati, S. (2023). Penerapan metode scaffolding dalam pembelajaran bahasa dan moral di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 10(3), 245-260.

Juwita, L. (2022). Evaluasi efektivitas scaffolding dalam pembelajaran: Studi kasus di SD Negeri 1 Surabaya. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 9(2), 199-214.

Kemendikbud. (2017). Model-model pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kusuma, D. (2021). Pembelajaran kolaboratif berbasis scaffolding dan dampaknya terhadap pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan Inklusif, 8(1), 111-125.

Lestari, R. (2023). Strategi scaffolding dalam meningkatkan pemahaman siswa sekolah dasar terhadap nilai-nilai moral. Jurnal Psikologi Pendidikan, 19(1), 88-102.

Maulana, S. (2022). Pengaruh pembelajaran scaffolding terhadap keterlibatan dan motivasi siswa di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(2), 133-148.

Ningsih, Y. (2023). Pembelajaran moral berbasis scaffolding: Sebuah pendekatan konstruktivis. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(2), 110-125.

Oktaviani, P. (2021). Metode scaffolding sebagai sarana peningkatan hasil belajar siswa SD dalam pembelajaran kontekstual. Jurnal Kajian Pendidikan, 17(1), 65-80.

Piaget, J. (1970). The science of education and the psychology of the child. New York: Grossman Publishers.

Prasetyo, W. (2022). Efektivitas scaffolding dalam pembelajaran: Studi meta-analisis. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(3), 170-185.

Qodariah, S. (2023). Penerapan scaffolding dalam pembelajaran pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 18(2), 210-225.

Rahmawati, D. (2020). Pengaruh model discovery learning terhadap hasil belajar pendidikan agama Islam pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 45-58.

Santrock, J. W. (2021). Educational psychology: Theory and practice. New York: Pearson.

Sari, L., & Nugroho, T. (2022). Pengaruh scaffolding terhadap motivasi dan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(2), 99-113.

Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2023). Strategi pembelajaran moral di sekolah dasar: Studi kasus metode scaffolding. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(1), 87-102.

Widodo, B. (2023). Dampak pembelajaran scaffolding terhadap partisipasi aktif siswa dalam kelas. Jurnal Pendidikan Dasar, 16(2), 55-70.

Woolfolk, A. (2022). Educational psychology. Boston: Allyn & Bacon.

Yusuf, M. (2023). Pembelajaran interaktif berbasis scaffolding di sekolah dasar: Sebuah kajian empiris. Jurnal Pendidikan Inovatif, 9(2), 120-134

Downloads

Published

2025-03-16

How to Cite

Novita wati, & Rismawati Pane. (2025). Improving Learning Outcomes in Islamic Religious Education Using the Discovery Learning Model on the Topic of Asmaul Husna in Grade IV at SDN No. 100203 Sihuik Huik. Jurnal Profesionalisme Guru, 1(3), 374–377. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/259

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.