The Implementation of Drawing Methods Using Mirror Painting Technique with Colored Paste Media to Enhance Creativity of 4-5 Year Old Children at RA Manda Wonosari Ngaliyan Semarang
Keywords:
children's creativity, mirror painting technique, colored paste, drawing method, early childhoodAbstract
This study aims to implement a drawing method using the mirror painting technique with colored paste media to enhance the creativity of 4-5-year-old children at RA Manda Wonosari, Ngaliyan, Semarang. Creativity is an essential aspect of early childhood development that needs to be stimulated through innovative and enjoyable learning methods. The mirror painting technique allows children to freely explore colors and shapes, thereby enhancing their imagination and fine motor skills. This study uses a qualitative approach with observation, interviews, and documentation methods to collect data. The research subjects are 4-5-year-old children who participate in drawing activities using the mirror painting technique with colored paste. The results of the study show that this method is effective in increasing children's creativity, particularly in the aspects of originality, fluency, flexibility, and elaboration. Moreover, this method also boosts children's enthusiasm for creating art and helps train their hand-eye coordination.Thus, the application of the mirror painting technique with colored paste media can be an effective alternative in art learning for early childhood, helping them optimally develop creativity through enjoyable and educational activitiesDownloads
References
Amalia, R., & Hidayat, D. (2021). Pengaruh Metode Melukis terhadap Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 112-125.
Andini, F., & Santoso, B. (2022). Penerapan Media Warna dalam Meningkatkan Kreativitas Anak di PAUD. Jurnal Inovasi Pendidikan, 5(1), 90-105.
Anggraeni, R., & Prasetyo, S. (2021). Pengaruh Kegiatan Melukis terhadap Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 10(1), 55-70.
Astuti, R., & Lestari, H. (2020). Pentingnya Seni Rupa dalam Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Kreatif, 7(2), 145-160.
Aulia, F., & Saputra, M. (2023). Implementasi Pembelajaran Berbasis Seni dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak. Jurnal Penelitian PAUD, 9(1), 32-48.
Azizah, N., & Mahmudah, S. (2022). Peran Seni dalam Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini di RA. Jurnal Ilmu Pendidikan Anak, 6(2), 89-102.
Budiarti, E., & Kartini, Y. (2020). Efektivitas Penggunaan Pasta Warna dalam Pembelajaran Seni Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Seni, 11(3), 176-190.
Cahyani, A., & Nugroho, D. (2021). Metode Pembelajaran Seni Visual dalam Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 210-225.
Dewi, S., & Widodo, T. (2023). Strategi Meningkatkan Kreativitas Anak melalui Teknik Lukisan Cermin. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(1), 77-92.
Fadilah, R., & Haryanto, P. (2022). Eksplorasi Kreativitas Anak dengan Media Warna dan Teknik Melukis Unik. Jurnal Inovasi PAUD, 6(2), 123-137.
Fauziah, L., & Supriyadi, B. (2020). Pembelajaran Berbasis Seni untuk Mengembangkan Imajinasi Anak. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 99-112.
Fitriani, H., & Rahayu, I. (2021). Kreativitas Anak dalam Pembelajaran Berbasis Media Lukis di PAUD. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 55-70.
Hidayah, S., & Susanto, A. (2022). Analisis Pengaruh Teknik Melukis Cermin terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak. Jurnal Kajian Pendidikan, 12(1), 145-160.
Indrawati, P., & Lestari, D. (2023). Efektivitas Pembelajaran Seni dalam Pengembangan Kreativitas Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Seni dan Pendidikan, 10(2), 88-103.
Iskandar, R., & Ramadhani, A. (2021). Peran Guru dalam Mengembangkan Kreativitas Anak Melalui Seni Visual. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 110-125.
Jannah, M., & Wahyuni, F. (2020). Strategi Pembelajaran Seni untuk Meningkatkan Minat Anak dalam Melukis. Jurnal Penelitian PAUD, 4(3), 133-148.
Kurniasari, N., & Prasetyo, B. (2021). Kegiatan Menggambar sebagai Sarana Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Pendidikan Kreatif, 9(2), 166-182.
Lestari, Y., & Handayani, P. (2022). Penerapan Teknik Lukisan Cermin untuk Meningkatkan Daya Imajinasi Anak PAUD. Jurnal Pendidikan Anak, 11(1), 121-135.
Maulida, I., & Syahrul, H. (2023). Pendidikan Seni sebagai Pendekatan Holistik dalam Pengembangan Kreativitas Anak. Jurnal Kajian PAUD, 8(2), 199-213.
Nugraha, A., & Permatasari, T. (2022). Dampak Pembelajaran Seni terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 89-104.
Pratiwi, D., & Sari, K. (2021). Inovasi dalam Pembelajaran Seni untuk Anak Usia 4-5 Tahun. qaJurnal Penelitian Pendidikan, 12(3), 177-192.
Rahmawati, F., & Widodo, S. (2020). Implementasi Media Pasta Warna dalam Pembelajaran Seni Rupa PAUD. Jurnal Pendidikan Seni dan Budaya, 9(2), 132-147.
Ramadhani, T., & Fitria, N. (2021). Analisis Peningkatan Kreativitas Anak Melalui Metode Melukis di PAUD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 150-165.
Rizky, M., & Handayani, D. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Lukis dalam Menstimulasi Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Inovatif, 5(1), 88-103.
Saputri, W., & Haris, N. (2021). Peran Guru dalam Mengembangkan Kreativitas Anak melalui Kegiatan Seni Rupa. Jurnal Ilmu Pendidikan Anak, 6(3), 77-92.
Setyawan, A., & Lestari, P. (2020). Metode Melukis Interaktif untuk Meningkatkan Daya Imajinasi Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal Psikologi Pendidikan, 8(1), 99-115.
Syamsuddin, H., & Rahma, Y. (2023). Strategi Pengembangan Kreativitas Anak Melalui Teknik Melukis Cermin. Jurnal Pendidikan dan Seni, 11(1), 188-202.
Triana, P., & Nugroho, S. (2021). Eksplorasi Media Lukis untuk Menumbuhkan Kreativitas Anak PAUD. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 144-159.
Wahyuni, L., & Suryana, T. (2022). Dampak Positif Penggunaan Media Pasta Warna terhadap Keterampilan Motorik Anak. Jurnal Kajian Pendidikan, 7(2), 177-192.
Yuliana, A., & Hakim, D. (2020). Pentingnya Pendidikan Seni dalam Perkembangan Kognitif dan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Kreatif, 10(2), 99-113.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.