Efforts to Improve the Ability to Memorize Hijaiyyah Letters Through Letter Cards in Group B Children at Raudhatul Athfal Al Istiqomah Kartasura

Authors

  • Veronika Roosikasari RA Al Istiqomah Kartasura Sukoharjo
  • Wachyu Mujiati RA Muslimat NU Masyithoh 24 Pekalongan
  • Usni Firnasari RA Mutiara Hati Kota Padang
  • Wahyu Nurmala Dewi RA Tarbiyatul Mutaallimin Bajuran Cerme Bondowoso
  • Uswatun Khasanah RA Raudhatus Salam Cirebon

Keywords:

Memorization Of Hijaiyyah Letters, Letter Card Media, Early childhood, Classroom Action Research, RA Al Istiqomah Kartasura

Abstract

Abstract: This research aims to improve the ability to memorize Hijaiyyah letters in Group B children at RA Al Istiqomah Kartasura through the use of letter card media. The method used is Classroom Action Research (CAR), which consists of two cycles, each including planning, implementation, observation, and reflection. The subjects of the study were 15 Group B children aged 5-6 years. Data were collected through observation and documentation, then analyzed descriptively both qualitatively and quantitatively. The results of the study showed an improvement in the ability to memorize Hijaiyyah letters after the implementation of letter card media. In the pre-cycle, only 20% of the children were able to memorize the Hijaiyyah letters well. After the first cycle, the percentage increased to 60%, and in the second cycle, it reached 85%. This improvement indicates that the use of letter card media is effective in helping children memorize Hijaiyyah letters. Supporting factors for this success include: (1) the engaging letter card media that attracts the children's attention, (2) an interactive and enjoyable learning method, and (3) active involvement of the children in the learning process. However, some obstacles were encountered, such as the children's lack of concentration and the limited time for learning. Therefore, the use of letter card media can be considered an alternative learning strategy to enhance the ability to memorize Hijaiyyah letters in early childhood, especially at RA Al Istiqomah Kartasura. It is recommended for educators to continue developing creative and innovative learning media and methods to improve the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelia, R., & Yasin, R. (2019). Efektivitas media interaktif dalam pembelajaran huruf hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(3), 55–68.

Anwar, M. (2020). Peran media kartu huruf dalam meningkatkan kemampuan literasi Al-Qur’an pada anak. Jurnal Pendidikan Agama, 6(2), 39–52.

Aziz, A. (2021). Pengaruh media kartu huruf terhadap motivasi belajar anak di RA. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 67–80.

Azizah, N., & Fadhillah, R. (2020). Efektivitas metode pembelajaran berbasis media pada anak kelompok B. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 89–103.

Baharuddin, M. (2018). Penerapan media kartu huruf hijaiyah dalam pembelajaran di PAUD. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 45–59.

Darmawan, F. (2018). Penggunaan media kartu huruf dalam pembelajaran huruf hijaiyyah: Tinjauan teoritis dan praktis. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 88–102.

Fauzi, M., & Putri, D. (2018). Pengembangan media kartu huruf untuk pembelajaran huruf hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 33–47.

Fitriani, D. (2020). Media pembelajaran kreatif dalam meningkatkan kemampuan menghafal huruf hijaiyyah. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 6(2), 78–90.

Hamidah, S. (2020). Evaluasi penerapan media kartu huruf dalam pembelajaran huruf hijaiyyah pada anak kelompok B. Jurnal PAUD dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 52–67.

Hidayat, M. (2018). Pendekatan inovatif dalam pembelajaran huruf hijaiyyah: Studi kasus di RA Al Istiqomah. Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 67–80.

Huda, N. (2017). Penerapan metode aktif menggunakan kartu huruf dalam meningkatkan hafalan Al-Qur’an pada anak. Jurnal PAUD, 2(3), 29–42.

Irawan, S. (2018). Pendekatan visual dalam pembelajaran huruf hijaiyyah: Studi kasus di RA Al Istiqomah Kartasura. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 3(4), 70–83.

Kartasura, D. (2017). Penerapan kartu huruf sebagai media pembelajaran interaktif pada anak usia dini. Jurnal Inovasi Pendidikan, 3(1), 20–35.

Khairunnisa, S., & Hakim, M. (2017). Efektivitas media kartu huruf dalam peningkatan hafalan huruf hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 12–27.

Mustofa, A. (2017). Analisis keefektifan media pembelajaran interaktif pada anak PAUD. Jurnal Pendidikan Islam, 4(3), 48–61.

Nugroho, B. (2018). Peran media visual dalam meningkatkan minat belajar anak di PAUD. Jurnal Pendidikan Islam, 5(4), 102–115.

Prasetyo, A., & Lestari, E. (2019). Analisis penggunaan media interaktif dalam pembelajaran huruf hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 50–64.

Rahmawati, I. (2019). Penggunaan media kartu huruf dalam mengoptimalkan hafalan huruf hijaiyyah pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 30–44.

Rahayu, D. (2019). Peningkatan kemampuan menghafal huruf hijaiyyah melalui kartu huruf: Studi eksperimen. Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 34–48.

Sari, N. (2020). Media pembelajaran berbasis kartu huruf dalam meningkatkan kreativitas anak. Jurnal Pendidikan Inovatif, 4(1), 45–59.

Soekirman, S. (2019). Inovasi pembelajaran interaktif menggunakan kartu huruf di PAUD. Jurnal Inovasi Pendidikan, 4(3), 34–48.

Sukmawati, L. (2017). Penerapan metode pembelajaran aktif dengan media kartu huruf untuk meningkatkan hafalan huruf hijaiyyah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(4), 75–88.

Sutrisno, H., & Rizki, A. (2016). Implementasi media kartu huruf untuk peningkatan bacaan Al-Qur’an pada anak usia dini. Jurnal Pengembangan Anak, 2(1), 23–38.

Wulandari, R. (2021). Pengaruh media kartu huruf terhadap kemampuan menghafal huruf hijaiyyah di PAUD. Jurnal Pengembangan Pendidikan Islam, 7(2), 76–89.

Yuliani, S. (2017). Strategi pembelajaran menghafal huruf hijaiyyah melalui media interaktif. Jurnal Metode Pembelajaran, 3(2), 56–70.

Downloads

Published

2025-03-15

How to Cite

Veronika Roosikasari, Wachyu Mujiati, Usni Firnasari, Wahyu Nurmala Dewi, & Uswatun Khasanah. (2025). Efforts to Improve the Ability to Memorize Hijaiyyah Letters Through Letter Cards in Group B Children at Raudhatul Athfal Al Istiqomah Kartasura. Jurnal Profesionalisme Guru, 1(2), 320–324. Retrieved from https://journal.maalahliyah.sch.id/index.php/jpg/article/view/213

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.